מחדל: אלפי פלשתינים קיבלו אישורי כניסה מזויפים

בהתאחדות הקבלנים טוענים כי ספסרים פרצו למערכת הממוחשבת הממשלתית להפקת רישיונות עבודה • ק', קבלן שהקפיא את תיק המעסיק שלו, גילה כי 312 עובדים פלשתינים רשומים כ"פועלים שלו" • בעקבות הפרסום ב"ישראל היום": המערכת להפקת לרישיונות עבודה נסגרה

פועלים פלשתינים בדרכם לישראל, צילום: רויטרס

בענף הבנייה מדווחים על חשד חמור לפריצה למערכת רגישה של צה"ל, שמשמשת לאישור כניסה לעבודה בישראל של עובדים פלשתינים, וטוענים כי מדובר ב"פריצה שיש בה כדי לפגוע בביטחון המדינה".

על פי החשד, פרצו ספסרים ברישיונות עבודה לפלשתינים למערכת, וזיהו בה תיקי קבלנים שלא מעסיקים עובדים מהרשות הפלשתינית. אותם ספסרים רשמו על שם המעסיקים הללו מאות עובדים בצורה לא חוקית. כך התאפשר להם לספסר ברישיונות העבודה, ולהציע לעובדים דרך להיכנס לישראל בצורה לא חוקית. מעבר לעובדה כי מדובר בעבירה פלילית, והעובדים מועסקים ללא ביטוח ובצורה לא חוקית, התופעה המתוארת עלולה להוות סכנה לביטחונה של מדינת ישראל.

המערכת "אתר למעסיק", שמנוהלת על ידי המינהל האזרחי, החלה לפעול בספטמבר 2021. החשד התעורר אצל קבלנים לאחר שבתקופה האחרונה הם קיבלו הודעות מרשות האוכלוסין וההגירה, שלפיהן הם מאחרים להעביר פרטים המשמשים ליצירת תלושי שכר עבור עובדים פלשתינים שהם מעסיקים, אך לאחר בירור - נתגלה כי מדובר בחברות בנייה שהפסיקו להעסיק עובדים זה מכבר. על פי החוק, רשות האוכלוסין היא שמנפיקה את תלושי השכר, ולא המעסיק עצמו.

פניות כאלה של קבלנים הופנו אל מערכת הביטחון, אל משרד הפנים ואל התאחדות הקבלנים "בוני הארץ", שאף פנתה במכתב חריף ביום שלישי האחרון לשר הביטחון ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, שבו התריעה על הפריצה.

"מדובר בפריצה שלישית במספר מאלו הידועות לנו, שמתרחשת בתוך חודשים ספורים, ויש בה כדי לפגוע בביטחון המדינה עד כדי עבירות פליליות של ממש", כותב מנכ"ל התאחדות הקבלנים "בוני הארץ", אמנון מרחב, במכתב שמופנה אל שר הביטחון בני גנץ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן וראש מערך הסייבר גבי פורטנוי.

"בשבוע שעבר, שני קבלנים אשר מחזיקים בתיקי מעסיק שאינם פעילים, גילו במפתיע כי גורם עלום פרץ את המערכת והזמין בשמם מאות פועלים - שקיבלו היתרי העסקה ונכנסו לעבוד בישראל. מרגע היוודע האירוע, מיהרו הקבלנים לבטל היתרים אלו ולהגיש תלונה במשטרה, אך עד כה לא קיבלו הודעה חוזרת בעניין זה. העתק מהתלונות שהוגשו במשטרה נשלח גם למתפ"ש, ומשם נמסר כי הנושא בבדיקה, וכי הם סבורים כי המערכת אינה בטוחה דיה לשימוש", כתב מרחב.

פועלים פלשתינים בעבודה במעלה אדומים, 2017 // צילום: אי.פי, צילום: אי.פי

"אם לא די בכך, אמש התגלה לנו כי מדובר רק בקצה הקרחון, ובדפוס שחוזר על עצמו. שני מעסיקים נוספים פנו אלינו עם אותה התלונה בדיוק. מדובר בתיקי מעסיק רדומים ש'התעוררו לחיים' לפתע פתאום, וקפצו מאפס ל־100 עובדים (או למאות), פשוטו כמשמעו. גם מעסיקים אלו הגישו תלונה במשטרה וצירפו מסמכים וראיות, ללא תגובה. באירוע אחר, בוטלו 250 היתרי עובדים בן לילה, ככל הנראה לשם הזמנת עובדים אחרים תחתם, או בשל טעות הפורצים".

הפריצה לכאורה בוצעה דרך האתר "למעסיק" של מערכת הביטחון, שנבנה סביב החלטת ממשלה (2174), שיצאה לפועל בדצמבר 2020, להנהיג שיטת הקצאה חדשה להעסקת עובדים פלשתינים בענף הבנייה בישראל. לפי החלטה זו, רישיון העבודה של העובד הפלשתיני לא מוחזק בידי הקבלן, אלא עובר לידיו של העובד עצמו, על מנת שיוכל לבחור לו מעסיק דרך מערכת האתר.

עוד מציינים בהתאחדות הקבלנים כי המינהל האזרחי סבור כי לא בוצעה פריצה למערכת, אלא שבוצעו פריצות נקודתיות לכתובת המייל של הקבלנים לשם קבלת הקוד החד־פעמי שמגיע לשם, שמאפשר כניסה למערכת ללא פריצה. אלא שמבדיקה שביצעה ההתאחדות, עולה כי לא נשלח לאף אחד מהקבלנים המוזכרים קוד לנייד או למייל. "מהיכן יודעים הפורצים איזה תיק מעסיק רדום ואיזה פעיל? מוכרח הדבר שהמערכת נפרצה, ושיש להם גישה לכל המידע הטמון שם", טוענים בהתאחדות הקבלנים.

"לאורך כל הדרך התרענו כי האתר והמאגר, באופן שבו הם בנויים ומאופיינים, הם פרצה הקוראת לגנב, אך פניותינו נענו באדישות, ובמקום לתקן את האתר ולבצע שדרוגים והגנות - מתמקדים כל הגורמים בניסיונות אכיפה עקרים נגד חברות החשודות ככאלו המספסרות, בשעה שהספסרים האמיתיים ממשיכים את פעילותם באין מפריע. האירועים המפורטים מתארים אובדן שליטה של הגורמים האמונים על תפעול המערכת, באשר הם אינם יכולים להגן על המשתמשים הרשומים או על המידע הנמצא בה", מתריעים הקבלנים במכתבם.

ק', אחד הקבלנים הוותיקים, מספר בשיחה עם "ישראל היום" כי בשנים האחרונות, ובתקופות שבהן עבד, העסיק רק פועלים בודדים (שלושה עד חמישה בכל פעם), ובשנתיים האחרונות תיק המעסיק על שמו הוקפא. אלא שלפתע הופתע לגלות שהוא "מעסיק" 94 עובדים פלשתינים. ק' פנה לשירות התעסוקה ואמר כי מדובר בטעות, וביקש לבטל את כל העובדים שרשומים על שמו. למחרת קיבל מייל ממנהלת תיאום וקישור (מת"ק - הגוף הצבאי שמאשר סופית את כניסת הפועלים), עם 312 שמות של עובדים פלשתינים שהיתר הכניסה שלהם לישראל בוטל.

קבלן בניין (ארכיון), צילום: Envato Elements

איך 94 עובדים הפכו ל־312? בהתאחדות הקבלנים חוששים כי האקרים שהגיעו לחשבונות המעסיק של ק' ושל קבלנים נוספים, מכניסים בכל יום עובדים נוספים. ק' ממשיך ומספר כי למחרת בבוקר הגיע למשטרת רחובות והגיש תלונה. "התיק שלי קפוא, ו־300 איש מסתובבים בארץ על השם שלי - זה מחריד. אני לא יודע מי הם האנשים האלה. יש פה סכנה למדינה".

ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "עם היוודע למנהל האזרחי על כניסות לאתר שלא כדין, נחסמה הכניסה לאתר לצורך שדרוג ושיפור האבטחה. המידע בדבר הכניסה הועבר להמשך טיפול של רשות האוכלוסין וההגירה וכן המעסיקים התבקשו להגיש תלונה במשטרה. כל הליקויים שאותרו ע"י חברת מל״מ ומערך התקשוב מטופלים בהתאם. נדגיש כי מל״מ ומערך המחשוב של המנהל האזרחי מבצעים בדיקות חדירה כל העת, וזאת כדי לאבטח באופן המירבי את האתר ולמנוע חדירות עתידיות".

מטעם יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי "יחידת המתפ"ש, בשיתוף משרדי הממשלה ורשויות האכיפה הרלוונטיות, משקיעים מאמצים רבים בשילוב זרועות על מנת למגר את תופעת המתווכים והסחר ברישיונות התעסוקה של עובדים פלשתינים. זאת מתוך מחויבות ערכית ומוסרית ובמטרה למנוע פגיעה בזכויותיהם של העובדים הפלשתינים אשר מועסקים בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר