אפקט הקורונה: זינוק בהיקפי הגניבות מחנויות

התופעה גברה ב־2021, לאחר הסגרים • 30% מהגניבות - על ידי יחידים • מורן אופגנג, סמנכ"ל צ'ק פוינט: "ללא עבודה וכסף, הדרך היחידה של אנשים להתקיים היתה לגנוב"

מוצרים בסופר, ארכיון, צילום: יהושע יוסף

"בעקבות משבר הקורונה, חלה עלייה של עשרות אחוזים בגניבות מזון בעולם - גם בגלל מצוקה כלכלית וגם בגלל השטח הגדול בסופר", כך אומר מורן אופגנג, סמנכ"ל חטיבת המוקדים ומנהל מחלקת לקוחות ארציים ומניעת אובדן, בחברת צ'ק פוינט מבית G1.

החברה מתמחה במתן פתרונות טכנולוגיים לצמצום אובדן פחת בעולם הקמעונאי בישראל, והיא עובדת עם מאות חברות ורשתות מובילות בישראל בתחומי האופנה, הפארמה וקמעונאות המזון.

לפי נתוני החברה, העלייה בתופעת "סחבנות" הלקוחות בשנת 2021 - בהשוואה ל־2019, לפני פרוץ המגיפה - החלה עם פתיחת החנויות והקניונים לאחר הסגרים.

מתוך כלל הגניבות, 30% היו "סחבנות" על ידי אדם אחד ו־70% היו גניבות ו"סחבנות" של שני אנשים ומעלה. "הקורונה הגבירה את הגניבות בכל העולמות", מסביר אופגנג, "כי לאנשים לא היו עבודה וכסף. הדרך היחידה שלהם להתקיים היתה לגנוב, וזו 'שיטת מצליח'. כשבמשפחה עם שני תינוקות האמא מפוטרת והאבא מובטל, יש בעיה.

"חלק מלקוחותינו סיפרו שלקוחות בסופר גנבו בשר קפוא ואפילו מילקי וגבינה לבנה או צהובה. בחלק מהמקומות שחררו אותם, כי לאחר התחקיר הבינו שהגניבה לא תוכננה ולא מדובר בכנופיה מאורגנת אלא בהישרדות".

"הגניבות משתכללות"

לפי אופגנג, מספר לא מבוטל של הגניבות באזור הדרום בוצעו על ידי תושבי הפזורה הבדואית - ברוב המקרים, בכנופיות של שני אנשים ויותר. הגניבות היו מתוכננות בקפידה, כשבדרך כלל הם היו מאתרים את הרשתות שבהן רמת האבטחה או הבקרה היתה נמוכה יחסית.

תופעה נוספת שאופגנג מתאר היא גניבת אלכוהול. "זאת מכה קשה מאוד", הוא אומר, " הגניבות הולכות ומשתכללות, ולכן גם פתרונות המיגון הולכים ומשתכללים. באלכוהול, למשל, יש מיגון על צוואר הבקבוק כך שלא ניתן לפתוח את הפקק ולשתות. אני רואה את זה בסופרים, בתחום הסלולר וגם בעולם הבישום".

אופגנג מציין כי בחברתו מזהים עלייה בהיקף של 15%-12% בגניבות של מוצרים מתחומי האופטיקה, הקוסמטיקה, האופנה, החשמל והמזון. "הגניבות בתחום האופנה נעשות לא רק בפתח החנות אלא גם בחדרי ההלבשה. יש כאלה שלוקחים עשרה פריטים ושמים בתיק. לנו יש פתרון טכנולוגי שיודע לזהות כשהולכת להתבצע גניבה בתא ההלבשה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר