תיוג במחלוקת: חברה נתבעה על שיתוף תמונה של לקוחה - וזוכתה

התובעת טענה נגד שיתוף מחדש של תמונות שלה, אף שתייגה בעצמה את החברה • ביהמ"ש ראה בתיוג אישור שימוש בתמונה • "עצם השיתוף עצמו אינו מהווה הפרה של זכות יוצרים"

תיוג בעייתי, צילום: Getty Images/אילוסטרציה

חברת fix, השייכת לחברת דלתא גליל, שיתפה באינסטגרם תמונה של לקוחה, שאף תייגה את החברה.

הלקוחה לא אהבה את הרעיון, ותבעה את החברה על הפרת זכויות יוצרים, פגיעה בפרטיות ועשיית עושר ולא במשפט. היקף התביעה עמד על 250 אלף שקלים. עם זאת, בית משפט השלום דחה את התביעה.

התובעת רכשה בחנות חברת הנתבעת בסניף דיזנגוף תל אביב בגד ים, והצטלמה איתו. בחודש יוני 2016 פרסמה התובעת בעמוד האינסטגרם הציבורי שלה שתי תמונות - האחת של מוצרי המותג והאחרת של התובעת עצמה לבושה במוצרים אלה.

התובעת ציינה שהיא אינה נמנית עם חבריה של הנתבעת בחשבון האינסטגרם האישי שלה.
התובעת טענה כי הצילומים שהעלתה לחשבון האינסטגרם שלה הם צילומים המוגנים בזכות יוצרים כיצירה אמנותית, וכי הנתבעת עשתה שימוש בצילומיה של התובעת ללא הסכמתה.

עוד טענה כי הנתבעת פרסמה באתרים שונים העתק מצילומיה של התובעת בבגד ים, תוך ידיעה ברורה כי הדבר נעשה ללא רשות התובעת.

אלא שבית המשפט פסק כי תיוג דף אינסטגרם, ובוודאי תיוג בקשר לתוכן הקשור לדף המתויג, מהווה אישור לדף המתויג לבצע שיתוף מחדש. משכך, יש לראות את הצד המתייג כמי שהסכים, במפורש או לא, לביצוע השיתוף מחדש.

בית המשפט קבע כי הוכח שהתובעת תייגה את הדף של חברת fix בנוגע לשתי התמונות. משהוכח כי על פי הפרקטיקה הנהוגה, תיוג דף אינסטגרם, ובוודאי תיוג בקשר לתוכן הקשור לדף המתויג מוצרי fix, מהווה אישור לדף המתויג לבצע שיתוף מחדש - יש לראות את התובעת כמי שהסכימה, במפורש או מכללא, לביצוע השיתוף מחדש.

לשאלה אם בכלל שיתוף באינסטגרם חושף אותנו לתביעה מעין זו, אומרת עו"ד גל ליפשיץ, שותפה במשרד ברנע ג'פה לנדה, כי "מדובר, על פניו, בהעמדת היצירה לרשות הציבור. השאלה היא אם תיוג אדם אחר מהווה מתן הרשאה לאותו אדם לשתף את התמונות שתויגו.

"שיתוף תמונה של הזולת ברשת חברתית הוא דבר נפוץ שאנו עושים אפילו בלי לחשוב עליו יותר מדי, אבל עלינו להיות מודעים לכך שלשיתוף של יצירה (תמונה, טקסט וכדומה) יש משמעויות. האם כאשר אנחנו משתפים תמונות של אחרים אנחנו מפירים את זכויות היוצרים שלהם? בית המשפט קבע שכאשר משתמש אינסטגרם, שהחשבון שלו ציבורי, מתייג דף אחר, מדובר למעשה באישור ובהסכמה שלו שהדף שתויג יעשה שיתוף מחדש לתמונה שתויגה. כלומר, עצם תיוג הדף מהווה מתן רשות מבעל זכות היוצרים להעמיד את התמונה לרשות הציבור באמצעות שיתוף מחדש.

"במצב זה השיתוף עצמו אינו מהווה הפרה של זכות יוצרים. אבל זה לא הכל. בעולם זכויות היוצרים, גם אם קיבלנו רישיון לעשות פעולה כלשהי ביצירה, עלינו לתת קרדיט ליוצר היצירה".

את FIX ייצג עורך הדין לירון כהן ממשרד פישר ושות׳ (FBC@Co).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר