יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב: "ביידן טועה, האינפלציה תימשך"

ג'רום פאוול, שנבחר לקדנציה נוספת כיו"ר הבנק הפדרלי האמריקני, סתר את הצהרת נשיא ארה"ב והכריז שקצב האינפלציה הוא הגבוה ביותר זה כ-30 שנה • הבורסות בניו יורק ירדו, ואילו בתל אביב עלו

ג'רום פאוול, צילום: אי.פי

דרמה בארה"ב: יו"ר הבנק הפדרלי האמריקני (הפדרל ריזרב), ג'רום פאוול, הודיע כי האינפלציה הגואה בארה"ב לא תסתיים בקרוב. זאת, בניגוד להצהרותיהם של הנשיא ביידן ושרת האוצר שלו, ג'נט ילן, וכן של ה"פד" עצמו. "הגיע הזמן להפסיק להשתמש במילה 'זמנית' כדי לתאר את האינפלציה", אמר פאוול בנאום בפני חברי הסנאט בארה"ב, אחרי שנבחר לקדנציה שנייה.

לדברי יו"ר הפד, "למילה 'זמנית' יש קונוטציה שונה מזו שאנשים מייחסים לה. הכוונה היא לא שהיא תסתיים בזמן הקרוב, אלא שהיא לא תישאר גבוהה כפי שהיא עכשיו באופן קבוע". פאוול ציין כי התחזית היא לירידה מסוימת באינפלציה, לאור התאזנות צפויה במאזן ההיצע והביקוש.

נאומו של פאוול דרמטי במיוחד, לנוכח העובדה כי האינפלציה כעת בארה"ב גדלה בקצב הגבוה ביותר זה כ-30 שנה, ומחירי מוצרי המזון והדלק מרקיעים שחקים, חלקם בעשרות אחוזים. כך, למשל, מדד המחירים להוצאה אישית זינק בכ-5% באוקטובר האחרון. כמו כן, קיים מחסור במוצרים, תופעה שלילית ביותר על רקע החגים המתקרבים - חג המולד והשנה האזרחית החדשה.

ג'ו ביידן, צילום: רויטרס

 

פאוול האשים את "הבעיות בשרשרת האספקה ומחירי האנרגיה", אך לא התייחס למקור של אותן עליות - בין השאר, הסתמכות היתר של ארה"ב על יבוא מסין, כמו גם המלחמה שהכריז ביידן על דלקים פוסיליים בשם האג'נדה הירוקה - אף שנכון להיום, אין דרך לאגור כמות מספקת של אנרגיה מהשמש ומהרוח, ועל כן מדובר באנרגיות שאינן יציבות.

לדברי יו"ר הפד, המצב אף עלול להחמיר לנוכח התפשטות האומיקרון - הווריאנט החדש של הקורונה, שמסכן את התאוששות שוק התעסוקה - ולהוביל לאינפלציה גבוהה אף יותר: "הווריאנט החדש עלול להפחית את נכונותם של האנשים לחזור לשוק העבודה, ולהחריף את המשבר בשרשרת האספקה".

הבורסה האמריקנית הגיבה באופן שלילי לנאומו של פאוול, ויום המסחר הסתיים בירידות של כמעט 2%, בהובלת הדאו ג'ונס. עם זאת, יום המסחר היום (רביעי) החל בעליות.

ירידה בבורסה בניו יורק, צילום: אי.פי

עליות בבורסה בת"א

בניגוד למגמה בוול-סטריט, בתל אביב הסתיים היום יום המסחר דווקא בעליות של עד יותר מאחוז. מדובר בהמשך המגמה של חודש נובמבר, שבו הבורסה בישראל עלתה, לעומת ירידות חדות יחסית שנרשמו בבורסות המערב.

בסיכום חודשי, מדדי ת"א-35 ות"א-90 עלו החודש בכ-0.7% ובכ-2.8%, בהתאמה, ואילו מדד ת"א-SME60 ירד בכ-0.9%. זאת, לעומת ירידה של עד כ-4% במדדי המניות המסורתיות בארה"ב ובבורסות מובילות באירופה. לפי נורית דרור, כלכלנית מיחידת המחקר במחלקה הכלכלית בבורסה, העליות הושפעו מדעיכת הגל הרביעי ומהירידה בשיעור האבטלה.

חודש נובמבר התאפיין במגמה מעורבת במדדים הענפיים. בלטו לחיוב מדדי ת"א-בנייה ות"א בנקים-5, שעלו החודש בכ-6% ובכ-4%, בהתאמה. מנגד, מדד ת"א-ביומד ירד החודש בכ-10%. המחזור היומי בשוק המניות, כולל קרנות סל, עלה והסתכם בכ-1.9 מיליארד שקלים בחודש נובמבר, לעומת מחזור יומי בסך של כ-1.7 מיליארד שקלים בממוצע בחודשיים הקודמים. ב-4 בנובמבר, ערב העדכון החודשי של מדדי המניות, הסתכם המחזור במניות בבורסה בכשלושה מיליארד שקלים, שמהם כ-1.3 מיליארד שקלים בשלב הנעילה.

מחירי הנפט בעולם מתאוששים מעט, אך עדיין נשארים נמוכים מ-72 דולר לחבית מסוג ברנט.

לפי שעה, אין סימנים ממשיים לסכנה גדולה יותר שצפויה עקב הווריאנט החדש של הקורונה, שהתגלה במדינות אפריקה ומדאיג מאוד את העולם כולו, אך חובת הזהירות של המדינות פוגעת בביצועים של השווקים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר