חניה בכחול לבן (ארכיון) | צילום: יהושע יוסף

הסוף לחניה חינם בכחול לבן

ועדת הכלכלה אישרה: יבוטל המחיר המרבי לשעת חניה • כמו כן: תבוטל האפשרות לחניה חינם לתושבי הערים, ברשויות בהן יותר מ-40 אלף תושבים • בתוך 3 שנים: הרשויות יצטרכו להסדיר אזורים שבהם יהיה פטור מתשלום חניה לתושב אותו האזור

הסוף לחניה חינם בכחול לבן לתושבי הערים הגדולות: ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום (שני) את הסעיפים המבקשים לשנות את הסדרי החניה ברשויות המקומיות, מתוך פרק התחבורה בחוק ההסדרים. האישור התאפשר לאחר מספר דיונים שקיימה הוועדה בהצעה, ולאחר שהוכנסו בה שינויים בהתאם לדרישת היו"ר ביטון וחברי הוועדה.

מדרכות כחול לבן (ארכיון), צילום: קוקו

בהתאם לכך, נקבע כי המחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה - ועיריות יוכלו לקבוע מחיר בהתאם למדיניותן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החנייה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, בצמוד למדד, עד שמשרד התחבורה יקבע תקנות בעניין.

באשר לביטול חניה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, נקבע כי ההוראה תחול רק ברשויות שבהן יותר מ-40 אלף תושבים. הרשויות הללו יצטרכו להסדיר, תוך שלוש שנים, אזורים שבהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד. רשות שלא תסדיר את אזורי החניה, לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה. שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, תהייה רשאית בזמן זה לקבוע תנאים ואמות מידה לקביעת אזורי חניה, ואלו יחולו על רשויות שלא יסדירו את הנושא תוך שלוש שנים.

בדיון היום ביקש ח"כ סמי אבו שחאדה להסתייג מההצעה לבטל את קביעת המחיר המרבי, ואמר כי ישראל היא לא לונדון או ניו יורק - לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. לכן, הוא הציע כי התעריפים ייקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה או באישור ועדת הכלכלה. רכז התחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי מאחר והחניה לא מתומחרת נכון, נוצר גודש במרכזי הערים, ואם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהיה מושלמת - נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב. הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאה.

דו"חות חניה על שמשת רכב בתל אביב, צילום: יהושע יוסף (אילוסטרציה)

ח"כ אורי מקלב ביקש להתייחס לפער בין המחיר שישלמו תושבי העיר, לבין המחיר שייגבה מתושבי חוץ - והזהיר מפני הפקעת מחירים ופגיעה בתושבי חוץ. הוא הזכיר כי הציע שהפער יעמוד על 20-25 אחוז. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי שוחח עם נציגי הרשויות, והם מעוניינים בפער מעט גדול יותר, לכן ביקש לקבוע אותו על סך של 30%. הוא הוסיף כי ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים, אך תסייע בהורדת עומסים מלב הערים, ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות המגורים שלהם, שהיא מרחב החיים שלהם.

לפיכך אישרה הוועדה כי רשות מקומית שתקבע הסדר חניה, שכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגביל את הפער הזה בעד 30%. רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה - לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ - אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים.

ח"כ איתן גינזבורג התנגד לכך, ואמר כי זו התערבות גדולה מדי בסמכויות הרשויות המקומיות. הוא הציע לאפשר חופש בעניין זה לרשויות, ואמר כי גם לרשות יש אינטרס שיבואו אליה תושבי חוץ, כדי להגביר את פעילות הכלכלה העירונית.

ח"כ אופיר כץ, התייחס לכך שלרשויות ניתנו שלוש שנים להשלים את ההסדר, והביע חשש מכך שבשל הזמן הרב שיחלוף - יהיו רשויות שישכחו לטפל בנושא. הוא הציע כי חצי שנה לפני תום המועד שניתן לרשויות לקבוע הסדרי חניה בעצמן, יישלח להן משרד התחבורה תזכורת. הצעתו התקבלה.

כמו כן, במהלך הדיון ביקש מלצר להבהיר, כי לאחר תום שלוש שנות ההיערכות, ולאחר ששרת התחבורה תקבע אמות מידה לקביעת אזורי חניה - רשות שתרצה לשנות את ההסדר שקבעה, תצטרך להתאימו לאותן אמות מידה שתקבע השרה. היו"ר ביטון סיכם, ובירך על נושא נוסף בפרק התחבורה, אותו מאשרת הוועדה מתוך חוק ההסדרים, לקראת אישור תקציב המדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...