פרשת אלדד פרי - שאלות ותשובות

מאות רוכשים הזדעזעו כשהבינו לפני קצת יותר משנה, כי חברת פרי נדל"ן לא מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה כלפיהם • עו"ד עודד חן, העוסק בתחום של חדלות פירעון - הגיע כדי לעשות סדר בסוגיות משפטיות העולות מן המקרה

פרי נדל"ן, צילום: יוסי זליגר

לפני קצת יותר משנה נודע שחברת פרי נדל"ן לא מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה. הידיעה הזו זעזעה מאות רוכשים, שהבינו כי לא יקבלו את הדירה שהובטחה להם. עו"ד עודד חן, העוסק בתחום של חדלות פירעון, מסביר כי החברה היא ישות משפטית נפרדת, ומפרט על הסוגיות המשפטיות שעולות מהמקרה.

האם העובדה שפרי נפטר תקשה את מצב הנושים? 

לא. אין לכך השפעה. מדובר בחברה בע"מ, שהיא ישות משפטית נפרדת. מובן שניתן גם לתבוע את העיזבון שלו, על ידי הליך "הרמת מסך". אם בעל החברה ביצע פעולות לא חוקיות, אפשר לתבוע אותו באופן אישי גם אם הוא נפטר, דרך העיזבון שלו.

עו"ד עודד חן, צילום: יח"צ

מדוע אנחנו לא יודעים עד כה את היקף החובות המדויק?

לא כל הקונים שנפגעו הגישו תביעות חוב בתיק הזה. כלל לא בטוח שכל בעלי החוב אכן יגישו כתבי תביעה, מכיוון שהם בוודאי יודעים שהסיכוי לקבל את כספם בחזרה קטן והגשת תביעה כרוכה בעלויות כספיות לא מבוטלות. גם הנושים הגדולים שברוכשים והמלווים - ובראשם הבנקים - יחכו שנים רבות לכסף, משום שהחזר הכספים יתבצע במסגרת הליך מורכב של כינוס נכסי החברה.

מה כולל תהליך הכינוס?

מדובר בתהליך של מימוש כל נכסי החברה - מעמידים אותם למכירה. זה דורש הערכות שווי, בדיקות משפטיות וכדומה וכן ניהול משא ומתן לבירור ההצעות הטובות ביותר - תהליך שעשוי להימשך שנים. אחרי שקופת החברה תצבור את מרבית הסכום יחל תהליך השבת הכספים לנושים.

מתי יוכלו הרוכשים לקבל את חלקם מכספי הכינוס?

רשויות המס הן הראשונות שיקבלו את חובן - את 100% מהכספים המגיעים להן, מכיוון שיש להן קדימות בדין. אחריהן יש קדימות לבנקים, ואת מה שיישאר יחלקו לנושים שקיבלו אישור על תביעות חובם. ראוי לציין שבמקרים כאלה רבים מוותרים על חובם, או לא תובעים אותו במסגרת הזמן המוקצית להם בחוק. כאמור, ההליך של תביעת החוב אינו זול, ומכיוון שהסיכוי להשיג פירות מההליך הזה קטן, יש שמוותרים עליו מראש.

האם אפשר להגיש תביעת חוב באופן עצמאי?

מרגע קבלת צו פירוק החברה, לנושים יש חצי שנה להגיש את הבקשה. בעלי החוב יכולים לעשות את זה באמצעות טופס מובנה מקוון שנמצא באתר הכונס הרשמי. אחרי הגשת התביעה נדרשים התובעים להיות פעילים בתיק, להגיש תביעת חוב ולעקוב אחר הדיונים, והרבה לא עושים את זה.

מה שיעור החוב שיוחזר להערכתך?

זה תלוי, בסופו של דבר, בכמה כסף יצטבר בקופה במימוש נכסים. אני מניח שבהיקף החוב הזה, קופת הכינוס תספיק להחזר של כ־30% מהחובות, או הרבה פחות מכך. בסופו של דבר, צריך להבין שהם ניגשו לפירוק החברה בגלל ההתחייבויות שלהם ומכיוון שהחובות היו באופן משמעותי גדולים מההכנסות שלהם.

כמו כן, במקרה הזה מדובר בדירות ובבניינים רבים שלא נבנו ובכל זאת בעלי החוב הללו אחרונים בתור. אלה שביצעו עסקאות רגע לפני שהחברה פורקה הם בבעיה גדולה עוד יותר, כי אין להם כלל נכס שהם יכולים להחזיר באמצעותו חלק מהכסף. הם יקבלו את הכסף כמו כולם בחלוקת העוגה. אבל בסופו של דבר, יש כאלה שיש להם נכס כלשהו ביד והם יוכלו למכור את הזכויות לצד ג' והחזר ההשקעה שלהם יהיה גבוה יותר.

כיצד יכולים לקוחות להימנע ממצבים כאלה?

חשוב מאוד בכל עסקה שמבצעים, גם אם היא מול חברה שנראית גדולה ויציבה, לוודא שיש מספיק ביטחונות לכסף שמשלמים. לא חסרות דוגמאות לחברות כאלה שהתפרקו. הביטחונות יכולים להיות ערבות בנקאית, או נכסים אחרים של החברה, או ליווי בנקאי. העיקר שיהיה גיבוי ממשי לכל סכום כסף שמשולם בגין העסקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר