תחנת כוח (ארכיון). צילום: משה שי

עסקת ענק: בנק הפועלים מוביל את מימון תחנת הכוח קסם

בנק הפועלים הוביל את עסקת מימון בשווי של 5 מיליארד שקלים לבניית תחנת הכוח קסם • אליו הצטרפו הבנקים מזרחי טפחות, הבינלאומי ובית ההשקעות מיטב • התחנה נחשבת חיונית למשק והעסקה מדגישה את מעמדו של הפועלים כמוביל תחום התשתיות

[object Object]

אחת עסקאות המימון הגדולות ביותר בישראל נסגרה בשעה זו. העיסקה כוללת את מימון תחנת הכח קסם שנמצאת בסמוך לראש העין ומדובר באחד מפרוייקטי התשתיות הגדולים והחשובים בישראל.

את העסקה יוביל בנק הפועלים שיעמיד מימון של 3 מיליארד שקלים להקמת תחנת הכוח ואילו הבנקים: מזרחי טפחות, הבינלאומי ובעת ההשקעות מיטב יעמידו את 2 מיליארד השקלים הנוספים שיאפשרו את הקמת תחנת הכוח.

עמודי חשמל, בנק הפועלים, צילום: נעמה שטרו, יהושוע יוסף

 

חשוב לציין כי מימון תשתיות לאומיות הוא הגביע הקדוש של עולם הפיננסים, מכיוון שמדובר בעסקאות ענק, ולכן המערכת הבנקאית ניגשת אליהן באגרסיביות רבה.

 

מאחר ומדובר בעסקת ענק של 5 מיליארד שקלים, אף בנק לא מוכן לקחת על עצמו את מימון כל הפרוייקט ולכן בנק אחד מסתער עליו ומקים קונסורציום, כלומר שותפים למימון מה שמוביל לכך שהבנק המוביל מרוויח יותר.

בפעם הראשונה והמובנית הבנק שיעמיד את סכום נכסף הגדול ביותר יקבל את הריבית על סכום גדול יותר. בנוסף גובה הבנק עמלת ניהול מהקונסורציום וזה מוסיף מקור רווח נוסף, ומכאן ברור למה לא כל בנק יכול לקחת על עצמו הובלה של פרוייקט בסדר גודל כזה ולמה הוא כל כך רווחי.

במסגרת העסקה, בנק הפועלים יעניק מימון בהיקף של כ-3 מיליארד שקלים, והיתר יינתן במסגרת שיתוף פעולה בהשתתפות בנק מזרחי, הבנק הבינלאומי ומיטב, ובנוסף החוב יועמד ביורו.

בנק הפועלים מוביל את תחום התשתיות הלאומיות בישראל בכלל ואת תחום האנרגיה הקוננציונאלית בפרט. הסגירה הפיננסית התבצעה בשילוב יכולות וניסיון מקצועי שנצברו לאורך השנים בחטיבה העסקית בתחום התשתיות.

שמוליק ארבל, המשנה למנכ"ל וממונה על החטיבה העסקית בבנק הפועלים: "בנק הפועלים גאה להוביל את הסגירה הפיננסית של עסקת הקמת תחנת כוח קסם אנרגיה שהוגדרה על ידי הממשלה כחיונית למשק האנרגיה ולהבטחת המשך הספקת החשמל במרכז הארץ. מדובר בפרויקט מרכזי בשוק האנרגיה העתידי שיבטיח רציפות אנרגטית למשק ומהווה נדבך באסטרטגיית הצמיחה של הכלכלה.

העסקה המשמעותית ופורצת הדרך אורגנה על ידי סקטור מימון פרויקטים ותשתיות לאומיות בחטיבה העסקית, בהובלתו של ליאור מנצר. "אני רואה חשיבות רבה בהובלת תחום זה כחלק מאסטרטגיה רב שנתית לפיתוח התשתיות במשק, חיזוק תשתיות המדינה והוצאה לפועל של תוכניות הממשלה וצרכי המדינה, במיוחד בימים אלה" מסר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו