במסגרת ועידת מרכז הבנייה הישראלי ה-25, שהתקיימה השבוע במלון דן אילת, חשפו בכירים מעולם העסקים והרשויות פרטים על פרויקטים עתידיים, תקפו החלטות ממשלתיות והתייחסו למצב עולם הקניונים. חי גאליס, מנכ"ל ביג, חשף נתונים מפתיעים על הצלחת ביג פאשן בגלילות למרות המחלוקת על פתיחה בשבת, בעוד משה ליאון הבטיח כי ירושלים תהיה הראשונה בישראל שתצא מהפקקים.
מרכז ביג פאשן גלילות בתפוסה מלאה, הכבישים מסביב עמוסים // ביג
חי גאליס אמר כי עשו החלטה נכונה בפתיחת ביג פאשן בגלילות בשבת. "מבחינת הכנסות יום שבת הוא כמו שני ימי חול. גם ימי החול מצוינים, יש שם כמויות קהל גדולות ואנחנו מאוד מרוצים", הסביר. "מעבר לצד המסחרי, כתושב חילוני ציוני בישראל אני חושב שזו חובה עלינו למנוע כפייה דתית".
על עולם הקניונים אמר גאליס: "לפני עשור חשבנו שהאונליין מאיים עלינו אבל הקרב הוכרע. הריטיילרים שיודעים לעשות גם וגם הם השורדים של השנים הבאות. מי שלא יידע לתת חוויית קניות כמו שצריך לא ישרוד".
"צעד פופוליסטי"
גאליס תקף בחריפות את העלאת הפטור להזמנות מחו"ל: "העלאת הפטור להזמנות מחו"ל זה צעד פופוליסטי, לא מנהיגותי. אם שר האוצר רוצה להקל על יוקר המחיה שיוריד מע"מ, ולא רק לקבוצה קטנה שמזמינה מהאינטרנט".
לדבריו, "המחירים לצרכן לא גבוהים בגללנו אלא כי המדינה מנפיקה רגולציה שעולה כסף. אם תבדקי את אחוז הרווח של קבוצות מסחריות ציבוריות בישראל מול מקבילות בעולם הן לא מרוויחות יותר באחוזים".
גאליס הדגיש כי המדינה יכולה להקל על יוקר המחיה באמצעות הורדת חסמים רגולטוריים, ולא דרך צעדים פופוליסטיים המיטיבים עם קבוצות מצומצמות בלבד.
"ירושלים תצא מהפקקים"
משה ליאון, ראש העיר ירושלים, אמר: "אנחנו במצב הכי מתקדם בארץ מבחינת בנייה. כשמדברים על פינוי בינוי זה העתיד של ישראל וירושלים. אנחנו מצופפים את העיר ולוקחים בתים ישנים ומתפרקים, עוברים שורה שורה ובונים בנייה גבוהה".
על הרכבת הקלה אמר ליאון: "הקו הירוק ייפתח בחלקו הראשון במרץ-אפריל. סוף הרבעון הראשון יעשה מהפכה אמיתית כשייפתח הקו מבנייני האומה עד מלחה. ירושלים תהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקקים. חלק גדול מאלה שנוסעים ברכבים יעברו לרכבת הקלה".
ליאון התייחס לשינויים בארנונה והסביר כי הוא מעלה את הארנונה במזרח העיר אך לא לעסקים, ואף מעוניין להוריד אותה להייטק. לגבי ההגירה השלילית אמר: "המשיכה היחידה של אוכלוסיה חזקה לירושלים זה בנייה. הדירות שמוכרים בעיר רק אוכלוסיה חזקה יכולה להיכנס אליהן. ברגע שאלה יאוכלסו לא תהיה הגירה שלילית".
על התקיפה שספג בשבוע שעבר אמר: "לא כל החרדים הם אותם חרדים ואלה שמהם ספגתי אבנים הם חרדים שלא מכירים בכלום. החרדים גינו את זה ומבחינתי זה אירוע שלא היה".
"שדה דב - עיר חדשה"
אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב, אמר: "אנחנו בשנה החמישית שיש קצב קבוע וזרימה של יחידות דיור. הסיפור הגדול הוא לא ההיתרים אלא המימושים. אנחנו קשוחים ומאמינים באיכות אורבנית וסטנדרט לא מתפשר".
על שדה דב אמר כרמלי: "שדה דב זו עיר חדשה בסטנדרטים שלא נראו בארץ. לא רבים מבינים שמדובר בעשרות אלפי יחידות בשטח קטן. הפארק החופי יהיה ההיילייט של שדה דב".
על העבודות בעיר: "תל אביב עוברת עכשיו ניתוח לב פתוח שצריך לתפקד תוך כדי. זה קשה ומי שסובל זה התושבים. התל אביבים האמיתיים מתגלים כשקשה. רואים בעיניים את המדיניות התחבורתית של תל אביב ברמה של פקקים של אופניים ואנשים רכובים".
לגבי היטלי השבחה אמר כרמלי: "בסוף היטלי השבחה זה לא כסף של העירייה אלא של התושבים שמוביל לגני ילדים ובתי ספר. כשמישהו מנצח את עיריית תל אביב הוא מוריד כיתה או גן".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו