כמו לרוקן את האוקיינוס על כפית: רשות ניירות הערך הוציאה היום (ראשון) הוראת סגל לפיה על משפיעני רשת שמפרסמים קרנות נאמנות יחולו כל הכללים שחלים על נאמן הקרן בזמן הפרסום.
באופן עקרוני, כל מי שמשוטט ברשתות החברתיות פוגש משפיעני רשת שמסבירים לנו איך מרוויחים כסף מהבורסה וממליצים לנו על מגוון האמצעים העומדים לרשותינו כדי להשקיע ולהפוך למיליונרים. ההמלצות האלה, שניתנו לא על ידי יועץ השקעות עם רישיון ולא לאחר בירור צרכים, מתנגשות עם הייעוץ עד כדי שבנקודות קיצון יכולות להיחשב כעבירה פלילית.
מאחר והבורסה עולה כבר שנתיים, הרי שנוצר כר נרחב לטיפוסים שונים לפתח אסטרטגיות השקעה שהם מכנים את חלקם בשמות של משקיעים מוכרים, דוגמת "שיטת באפט" ומנסים לתפתות אנשים לרכוש מהם קורסים וכן הלאה. לא נדון בזה עכשיו ובהיעדר הטיפול עד כדי אדישות של הרשות לני״ע לסכנות שיש בפרסומים האלה. הרשות לני"ע בחרה ללכת על הפתרון הקל.
קרן נאמנות היא גוף מפוקח ויש לו תשקיף, מנהל קרן, נאמן לקרן וכן הלאה. הקרנות האלה עושות שימוש במשפיעני רשת כדי שהציבור ירכוש אותן. הבעיה היא שהפרסום הזה אינו כולל ברוב המקרים דרישות רגולטוריות מינימליות כמו למשל להבהיר למי שקונה את קרן הנאמנו שהוא יכול גם להפסיד כסף ואם היו לקרן ביצועים טובים עד עכשיו, אין שום ערובה שהביצועים הטובים יימשכו.
הדרישות הרגולטוריות הולכות ומחמירות ככל שהקרן נחשבת ל"מסוכנת" יותר. משפיעני הרשת, או לשיטת רשות ני"ע חלקם לפחות. לא נותנים את הגילוי המתאים ולכן ברשות רוצים להכניס אותם תחת הרגולציה שלהם. כלומר האפשרות להטיל עליהם קנסות ואפילו לפתוח הגדם בהליכים פליליים.
הרשות לני"ע כאמור, הכריזה היום על משפיעני הרשת שמפרסמים קרנות נאמנות כ"זרועו הארוכה של נאמן הקרן", כלומר כל הדרישות הרגולטוריות יחולו עליהם.
עו"ד ספי זינגר, יו"ר הרשות לניירות ערך, אמר: "הסדרת הפרסום של קרנות הנאמנות ברשתות החברתיות היא נדבך נוסף במדיניות שהרשות מקדמת כדי להבטיח הגנה על המשקיעים ושמירה על האמון בשוק ההון בעידן שבו קל מאי פעם לפרסם מידע שגוי ואף שקרי ברשתות החברתיות. עמדה זו מצטרפת לצעדים נוספים שאנו מקדמים, כגון קידום חוק הייעוץ הכללי ומניעת הונאות פיננסיות באמצעות פרסום ממומן ברשתות החברתיות בדרך של חקיקה או הסדרה עם הרשתות החברתיות".
ענבל פולק, מנהלת מחלקת השקעות ברשות לניירות ערך, אמרה: "עמדת הסגל מתאימה את כללי הפרסום של קרנות נאמנות, שהוסדרו בחוק לפני הקמת הרשתות החברתיות, כאשר הפרסומים התבצעו בעיקר בכלי התקשורת המסורתיים - למרחב המקוון, ומבהירה את כללי המותר והאסור בשיווק קרנות נאמנות ברשתות החברתיות. זאת, על מנת להבטיח כי הפרסום של קרנות הנאמנות ברשתות יכלול מידע אמין, מדויק ושאינו מטעה. הכללים חלים על קרנות ישראליות וזרות כאחד".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
