אגוד הבנקים שכר את שירותיו של עו"ד אבי ליכט, ששימש בעברו כמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, במטרה להיאבק בכוונה של האוצר להטיל מס מיוחד וקבוע רק על הבנקים.
ליכט פנה היום (שני) במכתב ליועצת המשפטית לממשלה בו פירט את חריגות המס הזה ואת היותו שינוי גדול מאוד במערכת הבנקאית, שינוי שמחייב דיון ולא מחטף בחוק ההסדרים. ליכט מפרט במכתב את ההסדר הקודם שהיה סוג שך הסכם פשרה זמני בין הבנקים לאוצר ונועד בעיקר להגביר את השתתפות הבנקים במימון המלחמה. ההסדר הזה שהטיל מיוחד על הבנקים אמור לפוג בסוף השנה אבל האוצר קיבל תיאבון, והחליט להפוך את המס הזה לקבוע.
למס הזה יש שורה של התנגדויות מקצועיות. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מתנגד לו כי מדובר במס ספציפי על חמש חברות ואין בו אלא פגיעה בבנקים וברווחיות שלהם ומכאן פגיעה בבעלי המניות שהוא הציבור באמצעות קרנות הפנסיה שלו.
התנגדות נוספת היא מורכבת יותר והיא למעשה אומרת את הדבר הבא: אם רווחיות הבנקים תיפגע, הם יאלצו להעלות מחירים. בהינתן המצב הזה, הרי שהם יהיו פחות תחרותיים ולכן לקוחות יעדיפו לקחת הלוואות מחברות הביטוח שכן הלוואות אלה יהיו זולות בהגדרה בגלל שהמס הזה חל רק על הבנקים. בהינתן הסיטואציה הזו, הרי שהכסף הגדול יברח מהבנקים והם ישלמו פחות מס בעוד הכסף שיברח, יברח לחברות הביטוח שישלמו פחות מס.
כך נוצר ארביטראז׳ שסופו ידוע מראש: פחות גביית מסים, פגיעה בפנסיות של הציבור בגלל ירידה ברווחיות הבנקים שתביא לירידה במניות שלהם ומעבר של הכסף ממערכת (בנקאית) מפוקחת כדבעי, למערכת פיננסית מפוקחת פחות (הרבה פחות).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו