שטראוס פרסמה היום (שלישי) את הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה ומדובר בדו"ח מצויין שניתן בקלות לטעות בקריאה שלו. הרווח הנקי של החברה אמנם ירד אבל בחינה מדוקדקת של הרכיבים בדו"ח מגלים שהחברה ממשיכה ליישם את תוכנית ההתייעלות שמניבה פירות (הרווח התפעולי עלה משמעותית) ונתחי השוק של החברה המשיכו לגדול בברזיל ובמזרח אירופה.
ברבעון השני של השנה הייתה המלחמה עם איראן וגם בשטראוס המלחמה נתנה את אותותיה בעיקר בסיגמנט המים, שם החברה פועלת באמצעות המותג "תמי 4" הפופולרי. המלחמה פגעה בביצועים של הסיגמנט בעיקר בשל הקושי להוציא טכנאים לבתים של הלקוחות אבל זו נחלת העבר.
למרות המלחמה ולמרות הקושי להוציא את הטכנאים לבתי הלקוחות הציג הסיגמנט הכנסות של 218 מיליון שקל (9% צמיחה) ורווח תפעולי של 26 מיליון ש”ח (4% צמיחה). פעילות המים בסין (שותפות עם חברת האייר במונחי 100%) רשמה הכנסות של 236 מיליון שקל (2.6% צמיחה) ורווח נקי של 20 מיליון שקל (21.2% ירידה).
במונחים של כל קבוצת שטראוס הרי שמכירות הקבוצה צמחו בכ-5% לקצת יותר מ-3 מיליארד שקל שמשקפים צמיחה בנטרול השפעת השינוי בשערי החליפין של כ-15.5%. הרווח התפעולי עלה בכ- 60.8% לכ- 245 מיליון שקל לעומת רווח ברבעון המקביל של כ-151 מיליון שקל.
הרווח נקי לבעלי המניות ירד בכ- 1.8% לכ- 80 מיליון שקל, המהווה שיעור של 6% מהמכירות, לעומת רווח ברבעון המקביל של כ-83 מיליון שקל, המהווה שיעור של 3% מהמכירות.
כדאי לשים לב היטב לעלייה החדה במחירי חומרי הגלם של שטראוס. כאן החברה עושה שימוש משמעותי בפולי קפה, קקאו, סוכר וכל הלאה. כל המחירים האלה עלו ברבעון השני אבל כעת הם במגמת ירידה. כדי להבין טוב יותר את המבנה של שטראוס הרי כשהחברה רוכשת חומרי גלם היא רוכשת אותם באמצעות חוזים למספר חודשים קדימה וזה אומר שאם ברבעון הראשון היא ביצעה את רכישת חומרי הגלם עבור הרבעון השני הרי שהיא רכשה אותם במחירים הגבוהים של אותה התקופה.
כעת, מחירי חומרי הגלם חזרו לרדת והחברה מבצעת בימים אלה את הרכישות לחודשים הקרובים וזה, לפחות באופן תיאורטי, בשילוב עם ההתייעלות התפעולית המשמעותית שעוברת החברה בשנה האחרונה, אמורים להגיע לשורת הרווח הנקי כבר בחודשים הקרובים וזה משמעותי מאוד לחברה מסוגה של שטראוס שהיא חברה תפעולית (כלומר כזו שרוכשת חומרי גלם, מעבדת אותם והופכת אותם למוצר סופי ואז משווקת אותם ללקוחות).
גם חברות דירוג האשראי אותתו לאחרונה על שינוי המדמה בעולם מחירי חומרי הגלם והם שינו את אופק הדירוג של שטראוס משלילי ליציב (השלילי נבע מעליית מחירי חומרי הגלם והחשש ששטראוס לא תצליח לשרשר את עליית המחירים ללקוחות והיציב אומר שכמו שעליית מחירי חומרי הגלם פגעה בחברה, הרי שירידה שלהם תייטיב איתה).
שי באב"ד, מנכ"ל ונשיא קבוצת שטראוס: "ברבעון השני המשכנו במגמת הצמיחה בכלל הפעילויות שלנו ברחבי העולם. התמודדנו עם אתגרי המלחמה ושמרנו על רציפות עסקית במהלך הלחימה עם איראן, ואני רוצה להודות לאנשים שלנו על המחויבות ותחושת השליחות.
"פעילות הקפה בברזיל מציגה תוצאות מצוינות עם צמיחה גבוהה ושיפור ברווח. בישראל, חיזקנו את מותגי הליבה שלנו דרך חדשנות, ובחברת המים אנחנו צומחים בארץ, בסין ובאנגליה. כחלק מיישום האסטרטגיה של הקבוצה, הובלנו מהלכי פרודוקטיביות ואנחנו מייצרים מנועי צמיחה וחדשנות בארץ ובעולם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

