"נזק כלכלי משמעותי": הטריק השיווקי בעולם הרכב שמטעה את הצרכנים

בעקבות ריבוי פרסומים מטעים בתחום עסקאות כלי רכב המוגדרים כ"אפס קילומטר", בעיקר מצד חברות הליסינג, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מיידעת את ציבור הצרכנים כי מדובר בכלי רכב שהם כבר יד ראשונה, ועם מכירתם לצרכנים ירשמו למעשה כיד שנייה של הצרכן הרוכש

רכבים (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פירסמה היום (שני) כי קיים חשש להטעיות בעסקאות רכבי "אפס קילומטר" של כלי רכב בבעלות חברות ליסינג. מדובר בהצגת מחיר ושווי הטבה מטעים, כאשר כלי רכב שהיו בבעלות ליסינג יד ראשונה מוצגים כ"חדשים" תוך השוואה למחיר מחירון של רכב חדש.

הרשות הדגישה כי הדבר מטעה ועלול להוביל את הצרכנים לקבל החלטה שגויה ולשלם מחיר מופרז. עוד הוסיפה הרשות כי "מחיר מחירון" כרכב חדש אינו נקודת הייחוס הרלוונטית לעסקה מסוג זה, שכן הרכב כבר נרשם בבעלות קודמת, בידי חברת הליסיניג.

בעקבות ריבוי פרסומים מטעים בתחום עסקאות כלי רכב המוגדרים כ"אפס קילומטר", בעיקר מצד חברות הליסינג, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מיידעת את ציבור הצרכנים כי מדובר בכלי רכב שהם כבר יד ראשונה, ועם מכירתם לצרכנים ירשמו למעשה כיד שנייה של הצרכן הרוכש.

אף שמדובר ברכב שגם אם לא נהגו בו, הוחזק בבעלות יד ראשונה בידי חברה, ולכן הוא אינו רכב חדש, העברת הבעלות בו לקונה הופכת אותו לרכב יד 2, ולכן ערכו הכלכלי פוחת, בהתאם למעמדו הרישומי על פי דין.

הרשות מזהה חזרה של פרקטיקת השיווק הזו, אשר התגברה לאחרונה בין היתר בשל עודפי מלאי אצל חברות הליסינג, שנוצרו על רקע שינויים כלכליים כמו עליית ריבית, פערי שילוח בינלאומיים, והשפעות מצב החירום הביטחוני.

קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "אנחנו מזהים מגמה מדאיגה של שיווק רכבים תוך הצגת הטבות מנופחות ביחס למחיר מחירון, מבלי לגלות לצרכן שמדובר ברכב שאינו חדש. מדובר בהטעיה מהותית שעלולה לגרום לנזק כלכלי משמעותי לצרכנים. הרשות קוראת לציבור לנהוג בזהירות, ולדרוש גילוי מלא ושקוף של כל פרטי העסקה – ובפרט את זהות הבעלים הראשון של הרכב ומחיר המחירון האמיתי של הרכב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר