החקיקה הנוגעת לעולם התקשורת, לעיתונות החופשית ולחופש הבחירה של הצופים והמפרסמים קשורה לא רק לחופש העיתונות ולדמוקרטיה הישראלית - אלא מייצגת גם מאבק על כסף גדול, המוערך ב־2 מיליארד שקלים בשנה.
קרעי: ״החלומות של הימין בתקשורת יוכלו להתגשם / ללא
באופן עקרוני, קיימת ה"רפורמה" של שר התקשורת שלמה קרעי. זו נועדה, בין היתר, להתערב בשיטת המדידה בערוצי הטלוויזיה, לייצר כאוס בשוק הפרסום ולהוסיף מדד אלטרנטיבי שמטרתו להיטיב עם ערוץ 14 - מה שיאפשר לנתב אליו תקציבים של לפ"מ (משרד הפרסום הממשלתי האחראי לתקציבי הפרסום של משרדי הממשלה).
וקיימת הצעת החוק הפרטית של ח"כ אביחי בוארון, שנועדה להגביל את המפרסמים לרכוש שטחי מדיה בערוצים החופשיים ובתוכניות הפופולריות, וכך לחייב את המפרסמים הפרטיים לרכוש שטחים כאלה בערוץ 14.
החביב על השלטון
כך שאם החוק של קרעי נועד לייצר תשתית חוקית שתיטיב עם ערוץ 14 - הערוץ החביב על השלטון - הרי הצעת החוק של ח"כ בוארון נועדה לכפות על המפרסמים הפרטיים אותה שיטה. החוק של ח"כ אריאל קלנר עוסק בעידן פלוס ונועד לפתור בעיה ספציפית שנוצרה במהלך המלחמה. שר התקשורת קרעי הורה להחזיר את ערוץ 14 לעידן פלוס, חרף חובות של מיליונים של הערוץ למערך, בלי שהערוץ ישלם על דמי הפצה כמו יתר הערוצים. הצעת החוק נועדה לעגן את המצב האבסורדי הזה בחוק.
באופן עקרוני נשאלת השאלה מדוע שלושת חברי הכנסת הפעילים מאוד בחקיקה הזו פועלים לעקוף את מערך הייעוץ המשפטי לממשלה ואת הדרגים המקצועיים, המתנגדים לחוקים האלה. תפקידם של דרגים אלה לוודא שרפורמה שנוגעת למערכת היחסים בין העיתונות החופשית, העולם העסקי הפרטי והשלטון תיטיב עם הציבוריות הישראלית ולאו דווקא עם ערוץ אחד, מקורב לשלטון ככל שיהיה.
וכאן התשובה מורכבת מאוד: "סם החיים" של כל פוליטיקאי הוא הקשר עם ציבור הבוחרים שלו, ומכאן שהקשר שלו עם כלי התקשורת השונים הוא קריטי לעתידו. בדיקה שערך "ישראל היום" עם "יפעת מחקרי מדיה", על הנוכחות התקשורתית של שלושת חברי הכנסת האלה, מעלה את הדבר הבא - ולא, לא מדובר בראיונות המלטפים במיוחד שהם זוכים להם בערוץ 14.
הופעה כפולה לשר
הנוכחות התקשורתית של שר התקשורת שלמה קרעי מתחילת שנת 2025 ועד לימים האחרונים היתה גבוהה משמעותית בערוץ 14 מאשר בשאר הערוצים. הוא הופיע בערוץ החביב עליו לא פחות מ־79 פעמים, ובסך הכל - 8 שעות ו־9 דקות. לצורך ההשוואה, באותה התקופה הופיע קרעי בערוץ 12 33 פעמים - ובסך הכל 3 שעות ו־9 דקות. ברשת 13 הופיע קרעי 32 פעמים - ובסך הכל שעתיים ודקה, ובכאן 11 הופיע קרעי 36 פעמים ובסך הכל - שעתיים ו־44 דקות.
נמשיך לח"כ אריאל קלנר, יושב הספסלים האחוריים בכנסת, לא שר בממשלה, שאינו קשור בשום צורה למלחמה. אבל יש לו "קונץ פטנט" - הצעת חוק פרטית של עידן פלוס, שאמורה להגדיל את ההפצה של ערוץ 14 מבלי לשלם את עלותה.
בדיקת ההופעות התקשורתיות של ח"כ קלנר מגלה את הדבר הבא: בערוץ 14 הוא הופיע מתחילת השנה 45 פעמים בזמן כולל של 7 שעות ו־20 דקות. באותה התקופה הופיע ב"קשת" 14 פעמים בזמן כולל של שעתיים ו־25 דקות, ב"רשת" 13 הופיע קלנר 5 פעמים ובסך הכל 15 דקות, ובכאן 11 הופיע קלנר פעם אחת וזו היתה הופעה של 5 דקות.
עוד מהספסלים האחוריים
אבל הכוכב הגדול של ערוץ 14 הוא לא אחר מאשר ח"כ אביחי בוארון, גם הוא מהספסלים האחוריים, אינו קשור למלחמה ואינו חלק מתהליכי קבלת ההחלטות הנוגעות אליה.
אבל הוא אחראי להצעת החוק הפרטית שתגביל את המפרסמים הפרטיים מלקבל החלטות היכן יפרסמו על פי שיקול דעתם. בוארון רוצה להגביל את חירות המפרסמים ולחייב אותם להטות תקציבי פרסום למקומות שהם לאו דווקא בחרו - וזאת בחקיקה.
ח"כ בוארון הופיע מתחילת השנה בערוץ 14 לא פחות מ־102 פעמים, בזמן כולל של 12 שעות ו־8 דקות! ב"קשת 12" הופיע באותה התקופה 25 פעמים בזמן כולל של 4 שעות, "ברשת 13" הופיע 9 פעמים בזמן כולל של שעה ו־20 דקות, ובכאן 11 הופיע 13 פעמים בלבד.
מהשר שלמה קרעי לא נמסרה תגובה. מח"כ אריאל קלנר נמסר: "כמי שמאמין בתקשורת חופשית ומגוונת, אך טבעי שאפעל לקידום תפיסת עולמי בחקיקה ובכל דרך פרלמנטרית אחרת. כשליח ציבור, אני רואה חשיבות גדולה ומחויבות להגיע לכלל האולפנים ולהציג את עמדותיי לציבור. אני משתדל להיענות להזמנות מכל כלי תקשורת".
ח"כ בוארון: "אין מדובר בנתון חריג כלל"
ח"כ בוארון מסר בתגובה, כי "ברמה העקרונית - הסברה וייצוג הם אחד משלושת התפקידים של ח"כ: חקיקה, ביקורת והסברה-ייצוג. על כן, מבחינת ח״כ בוארון תפקידו להסביר ככל האפשר ולייצג בצורה הבהירה ביותר את דרכה של הקואליציה שבה הוא חבר, של הממשלה ושל ציבור בוחריה. ככל שיתבקש על ידי כל גוף תקשורת, ח״כ בוארון יענה בחיוב בנסיבות הזמן והמקום.
"בשאלתך מקופלת הנחה כאילו הופעה בתקשורת מטיבה עם המרואיין. ח״כ בוארון כופר בהנחה זו. קיום ראיונות היא מטלה כבדה וקשה הדורשת מאמץ רב, ריכוז, מתח נפשי ושליטה בחומר. ולמרות כל זאת ח״כ בוארון מבצע אותה כמיטב יכולתו, כיוון שכאמור זאת שליחותו וזה תפקידו כח"כ.
"לגופו של עניין, מספר הראיונות שנתן בוארון כפי שציינת אינו גבוה כשלעצמו - בין ראיון אחד לשניים בשבוע, 40 בחצי שנה. בוודאי שתדירות זו אינה גבוהה ביחס לחברי כנסת אחרים בקואליציה שמתראיינים לרוב בערוצים 14 או 15, או ביחס לח״כים באופוזיציה שמתראיינים בערוצים 12 או 13 - אין מדובר בנתון חריג כלל. יתרה מזאת, גם בערוצים אחרים הופיע ח״כ בוארון ככל יכולתו וככל שהתבקש. כך בתקופה הראשונה שבה כיהן כח״כ (1.4.23-15.10.23) הופיע בכאן 11 25 פעמים, בערוץ 12 הופיע 61 פעמים ובערוץ 13 וערוץ 14 הופיע 37 פעמים. זה דומה למספר הפעמים שהופיע לדבריכם בערוץ 14 ובאותו פרק זמן של שישה חודשים. בשנת כהונתו השניה (1.7.24-1.7.25) בערוץ 11 הופיע ח״כ בוארון 42 פעמים ובערוץ 12 103 פעמים. 40 הופעות בערוץ 14 בחצי שנה אינן דבר יוצא דופן.
"באשר לרמז המקופל בשאלתך כאילו יש כאן תמורה בגין הצעת חוק שבוארון מקדם, ח״כ בוארון דוחה את הדברים בשאט נפש. נכון להיום המצב בשוק הפרסום הכללי הוא שיש כמה שחקנים בודדים שמנהלים את השוק כולו (כמעט ברמה של מונופול או דואופול) באופן שיש בו כדי להשפיע על השיח הציבורי באותן מדיות וכלי תקשורת שתלויים למחייתם במשרדי הפרסום, להטות את השיח באופן פסול, ולמנוע מגוון דעות ומתן ביטוי רחב למגוון הדעות הישראל. מטרת החוק היא למנוע את המצב הזה הן ברמת השיח והן ברמה הכלכלית מסחרית - ואתה ודאי ככתב כלכלי מבין את המצב המורכב והפסול הזה ואת הנזק הגלום בו לציבור ברמה הצרכנית וברמת השיח הציבורי בישראל.
"ובשולי הדברים אתמה מדוע ככתב כלכלי אינך פונה לח״כ בוארון בנוגע לחוק הפקדונות שאותו העביר בקריאה שנייה ושלישית ואמור בעוד ארבעה חודשים להיכנס לתוקף ולעשות מהפכה בכספי הפיקדונות של הציבור או בחוק ביטוח עמלת שורה ועמלת משמרת - חוק שעבר את ועדת שרים לחקיקה ויחוקק במושב הקרוב. נושאים אלו מעניינים את הציבור הרבה יותר מפייק ניוז וספינים שאין להם שחר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו