רבקה סודן, טיקטוקרית אמריקאית שהגדירה את עצמה כמכורת קניות, החליטה לבדוק זאת על עצמה. בשיאו של משבר הקורונה, כשצרכנים רבים ברחבי העולם החלו לבחון מחדש את ההרגלים שלהם, היא אימצה את שיטת NO BUY – שנה שלמה ללא קניות מיותרות.
העיקרון פשוט: לא רוכשים דבר שאינו חיוני באמת. לא בגדים חדשים, לא מוצרי איפור, לא חפצים לבית. גם מה שמוגדר כ"מותר" – נעשה תחת מגבלות. מסעדה? רק פעם בשבוע. הופעה? רק אם המחיר סביר.
סודן תיעדה את התהליך לאורך כל השנה, והפכה לדמות בולטת בגל חדש של יוצרות תוכן שמקדמות צרכנות מודעת. היא ניהלה רישום מסודר של הוצאות, מחקה אפליקציות קניות, והתמודדה עם הפיתוי באמצעות תחליפים חיוביים – כמו כתיבה, ספורט ופעילות יצירתית.
מעבר לחסכון המרשים שהגיע לכ־10,000 דולר בשנה, סודן בעיקר מדגישה את ההשפעה הנפשית של ההפסקה מהשופינג, ואת החשיבות של התמיכה החברתית במהלך. לדבריה, קהילה שותפה ומעורבות של אנשים נוספים בתהליך מסייעות להתמיד בהחלטה.
אז אם אתם מרגישים שההוצאות יוצאות משליטה – אולי הגיע הזמן לבחון האם כל קנייה באמת נחוצה, או שמדובר בהרגל אוטומטי. לפעמים דווקא ההפסקה, ולא ההוספה, היא זו שעושה את השינוי הגדול.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
