המדינה מקדמת תוכנית תשתית לאומית אסטרטגית: הסדרת נמל חיפה והרחבת מתקן ההתפלה באשקלון

במסגרת ההחלטה של הוועדה לתשתיות לאומיות תוסדר הקמת מסוף תזקיקים חדש שיאפשר את פינוי בתי הזיקוק ופיתוח של אזור נמל חיפה

נמל חיפה. צילום: הרצי שפירא

הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות"ל), קיבלה השבוע שתי החלטות בעלות חשיבות לאומית גבוהה: קידום תוכנית להסדרת שטחי התפעול בחלקו המזרחי של נמל חיפה (תת"ל 118) וכן קידום תוכנית להרחבת מתקן ההתפלה באשקלון (תת" 141).

בנוגע להסדרת שטחי התפעול בנמל חיפה, החליטה הוועדה החליטה לקדם את התוכנית להסדרת שטחי התפעול בחלקו המזרחי של נמל חיפה (תת"ל 118), ביוזמת חברת נמלי ישראל. מטרת התוכנית היא להסדיר שימושים תפעוליים קיימים – חלקם עוד מתקופת המנדט הבריטי – ולהתאים את תשתיות הנמל לסטנדרטים עדכניים.

במסגרת התוכנית נקבעו הנחיות להוצאת היתרי בנייה, כולל הוראות סביבתיות מחמירות. בין היתר, היא מאפשרת פיתוח של מסוף תזקיקים חדש, המהווה שלב חשוב לסגירת בז"ן ולפיתוח עתידי של מפרץ חיפה. עוד כוללת התוכנית אפשרות למסופים ומבנים ימיים נוספים, לטובת מענה לצרכים עתידיים של המשק.

התוכנית מהווה המשך לתוכנית תת"ל 119, שאושרה במרץ 2025 להסדרת השימושים במערב הנמל ופינוי נמל הדלק הישן.

יו"ר ות"ל, הרב נתן אלנתן: "ההחלטה לקדם את התוכנית היא צעד משמעותי לא רק בפיתוח התשתיות בנמל חיפה, אלא גם בחיזוק הכלכלה הלאומית ושיפור איכות החיים בעיר ובאזור. מדובר בתוכנית שנועדה להסדיר את פעילות הנמל, שבחלקים ממנו קיימות תוכניות ישנות מאוד עוד מימי המנדט הבריטי, ולאפשר בנמל פיתוח עתידי בהתאם לצרכים משתנים, והכל תוך מסגרת תכנונית אחודה ועדכנית."

מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי-רדאעי: "אישור התוכנית יאפשר את פיתוחו העתידי של נמל חיפה תוך הבטחת תקני איכות סביבה מחמירים, לטובת המשק כולו ותושבי האזור בפרט."

מנכ"ל חברת נמלי ישראל, פנחס צרויה: "לרווחת תושבי חיפה, אנחנו גאים להנגיש מתחם ירוק חדש בלב אזור המפרץ. שיתוף הפעולה הפורה עם עיריית חיפה הוא שמאפשר מימוש יוזמות סביבתיות וחברתיות מסוג זה. הקמת הפארק מבטאת את המחויבות שלנו לשילוב אחראי בין פעילות נמלית לבין קידום איכות החיים, שמירה על הטבע וחיזוק הקשר בין הנמלים, הקהילה והסביבה.

"יחד אנו פועלים לפיתוח מרחבים ירוקים, לחיזוק הקשר בין העיר לים ולנחל ולקידום רווחת התושבים. הסדרת שטחי הנמל תאפשר לנמל חיפה להמשיך לספק שירותים מתקדמים תוך עמידה בסטנדרטים תכנוניים וסביבתיים עדכניים – ולחברת נמלי ישראל להוביל את הנמלים לעידן חדש של חדשנות וקיימות".

בנוגע להרחבת מתקן ההתפלה באשקלון, מדובר על מענה לאומי לאתגרי המים. הוועדה החליטה לקדם גם את התוכנית להרחבת מתקן ההתפלה באשקלון ולהעבירה להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. מדובר בפרויקט ביוזמת רשות המים, שנועד להגדיל את כושר הייצור של המתקן מ-120 מיליון מטרים מעוקבים (מ"ק) בשנה ל-220 מיליון מ"ק בשנה – תוספת דרמטית שתתרום משמעותית לביטחון המים של מדינת ישראל בכלל ושל תושבי הדרום בפרט.

התוכנית כוללת גם שדרוגים טכנולוגיים משמעותיים למתקן הקיים ושמירה על שטח להרחבה נוספת בעתיד. המתקן, אשר הוקם בשנת 2005, היה הראשון במדינת ישראל שפעל בשיטת BOT להתפלת מי ים – והיה גם הגדול בעולם בזמנו. הזיכיון הנוכחי צפוי להסתיים בשנת 2027.

במהלך התכנון, הוועדה בחנה היבטים סביבתיים רבים ובהם: שמירה על איזון אקולוגי, תיאומים עם חברת קצא"א, שיקולי ביטחון לאומי, ותשתיות קיימות באזור.

יו"ר ות"ל, הרב נתן אלנתן: "הרחבת מתקן ההתפלה באשקלון היא אבן דרך אסטרטגית במאמץ הלאומי להבטחת ביטחון המים של מדינת ישראל. תוכנית זו תספק מענה לצרכים ההולכים וגדלים של תושבי הדרום והמדינה כולה, תוך שימור מקורות טבעיים ויישום פתרונות סביבתיים מתקדמים. מדובר בפרויקט שמחבר בין קיימות, יעילות אנרגטית וניצול נכון של משאבי הקרקע והים".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר