יצרנית המשאיות השבדית Scania הודיעה היום (חמישי) כי תפסיק לרכוש סוללות מהחברה Northvolt, ותעבור לספק הסיני CATL. כשעה קלה לאחר מכן, הודיעה Northvolt כי תסיים את פעילותה ב־30 ביוני. בפועל, החברה כבר נמצאת בהליכי פשיטת רגל מאז חודש מרץ, אך המשיכה לפעול בזכות לקוח אחד בלבד – Scania. ההחלטה של Scania לנתק קשרים חותמת את הפרק האחרון בסיפור של Northvolt.
הייצור במפעל הסוללות של Northvolt נמשך גם לאחר הכרזת פשיטת הרגל ב־12 במרץ, אך רק בזכות ההזמנות הרציפות מ־Scania – שהייתה הלקוחה הפעילה היחידה. על פי דיווחים ב־SVT וברדיו השבדי, Scania שילמה מחיר גבוה יותר מהרגיל על הסוללות, במאמץ להחזיק את החברה בחיים, אך לבסוף החליטה להפסיק את ההתקשרות ולעבור לרכוש מ־CATL הסינית.
היום, כאמור, הודיע הנאמן לנכסי Northvolt לעובדים כי הייצור ייפסק באופן מוחלט ב־30 ביוני. עובדים הוזמנו לפגישות אישיות, החלו ניקיונות במתחם, מכלים רוקנו והחלו הכנות לפינוי חומרים.
המעבר של Scania ל־CATL הסינית, וההתמוטטות המעשית של Northvolt בעקבות כך, מדגישים שוב את הקושי של אירופה לבסס תעשיית סוללות עצמאית מול ההובלה הסינית בתחום. Northvolt נחשבה עד לאחרונה לדגל של חדשנות אירופית ולניסיון אסטרטגי להתמודד עם התלות הגוברת בספקים מסין, אך קריסתה ממחישה עד כמה הפערים בטכנולוגיה, בהיקף הייצור ובמחיר עדיין עמוקים. למרות השקעות ענק מצד האיחוד האירופי, אירופה מתקשה להחזיק מערך ייצור עצמאי לכלי רכב חשמליים – ובמקום זאת נאלצת לשוב ולתלות את עתידה בתעשיות של בייג’ינג.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו