ותודה למירי רגב: עלות הנסיעה בתחבורה הציבורית מתייקרת

מחיר נסיעה באוטובוס יעלה מ־6 שקלים ל־8 שקלים (עלייה של יותר מ־33%) • בהתאם יעלו גם מחירי החבילות של "חופשי חודשי" • האבסורד: התקציב לשיפור השירות לאזרחים דווקא ירד לטובת הנחות לחרדים

שרת התחבורה מירי רגב. צילום: קוקו

ביום שישי הקרוב יזנק מחיר נסיעה באוטובוס בלא פחות מ־33%, כך שהנסיעה תעלה מ־6 שקלים ל־8 שקלים. בהתאם, יעלו גם מחירי החבילות "חופשי חודשי" (המחיר במסלול של עד 40 ק"מ יעלה 323 שקלים, לעומת 267 שקלים כיום).

חניון אוטובוסים, צילום: גדעון מרקוביץ'

זוהי פעימה שנייה בעליית מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית, שעלה בפעימה הראשונה בחודש יולי האחרון, מ־5.5 שקלים ל־6 שקלים.

מחירי התחבורה הציבורית החדשים, צילום: .

יש לציין שיהיו גם הנחות. כך שאם אתם גרים באזור שמוגדר באשכול סוציו־אקונומי 5-1 (כלומר אזורים המוגדרים החלשים ביותר), יהיו הנחות של 50% במחיר הנסיעה, וגם הגיל המקנה זכאות לנסיעה חינם ירד מ־75 ל־67. צעירים בגילי 26-18 יקבלו הנחה של 33%, וחיילים משוחררים והמסיימים שירות לאומי יקבלו שנה של נסיעות חינם.

תחבורה ציבורית (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

האוצר: צעד מתבקש

את ההצעה להעלות את התעריפים העלתה שרת התחבורה מירי רגב כבר ב־2023, והיא סוכמה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. באוצר טענו שמדובר בצעד מתבקש, ושמחירי התחבורה הציבורית בארץ נמוכים מהממוצע ב־OECD.

המדינה הייתה אמורה להקדיש כ־500 מיליון שקלים כדי "לשפר את השירות" בתחבורה הציבורית. השנה החליטה שרת התחבורה להקצות לסעיף הזה 250 מיליון שקלים בלבד, ואת ה"עודפים" היא העבירה למימון הנחות לסקטורים שונים - בעיקר חרדים.

מירי רגב ובצלאל סמוטריץ, צילום: אורן בן חקון

הסקטורים בחתכים הסוציו־אקונומיים החלשים היו יכולים לקבל ערך רב יותר משימוש בתחבורה ציבורית יעילה מהנחה של שקלים בודדים לנסיעה, מאשר משימוש בתחבורה ציבורית לא יעילה, או לפחות לא יעילה מספיק.

המגמה הייתה אמורה להיות שיפור השירות והיעילות של התחבורה הציבורית, כך שתשמש חלופה לרכב הפרטי ותפחית את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר. אם היו הולכים בדרך הזאת, הפריון של העובד הישראלי היה גדל (תחשבו על הזמן שיכולתם להפנות לדברים אחרים חוץ מלעמוד בפקקים), אבל רגב, כאמור, החליטה אחרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר