ביום שישי הקרוב יזנק מחיר נסיעה באוטובוס בלא פחות מ־33%, כך שהנסיעה תעלה מ־6 שקלים ל־8 שקלים. בהתאם, יעלו גם מחירי החבילות "חופשי חודשי" (המחיר במסלול של עד 40 ק"מ יעלה 323 שקלים, לעומת 267 שקלים כיום).
זוהי פעימה שנייה בעליית מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית, שעלה בפעימה הראשונה בחודש יולי האחרון, מ־5.5 שקלים ל־6 שקלים.
יש לציין שיהיו גם הנחות. כך שאם אתם גרים באזור שמוגדר באשכול סוציו־אקונומי 5-1 (כלומר אזורים המוגדרים החלשים ביותר), יהיו הנחות של 50% במחיר הנסיעה, וגם הגיל המקנה זכאות לנסיעה חינם ירד מ־75 ל־67. צעירים בגילי 26-18 יקבלו הנחה של 33%, וחיילים משוחררים והמסיימים שירות לאומי יקבלו שנה של נסיעות חינם.
האוצר: צעד מתבקש
את ההצעה להעלות את התעריפים העלתה שרת התחבורה מירי רגב כבר ב־2023, והיא סוכמה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. באוצר טענו שמדובר בצעד מתבקש, ושמחירי התחבורה הציבורית בארץ נמוכים מהממוצע ב־OECD.
המדינה הייתה אמורה להקדיש כ־500 מיליון שקלים כדי "לשפר את השירות" בתחבורה הציבורית. השנה החליטה שרת התחבורה להקצות לסעיף הזה 250 מיליון שקלים בלבד, ואת ה"עודפים" היא העבירה למימון הנחות לסקטורים שונים - בעיקר חרדים.
הסקטורים בחתכים הסוציו־אקונומיים החלשים היו יכולים לקבל ערך רב יותר משימוש בתחבורה ציבורית יעילה מהנחה של שקלים בודדים לנסיעה, מאשר משימוש בתחבורה ציבורית לא יעילה, או לפחות לא יעילה מספיק.
המגמה הייתה אמורה להיות שיפור השירות והיעילות של התחבורה הציבורית, כך שתשמש חלופה לרכב הפרטי ותפחית את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר. אם היו הולכים בדרך הזאת, הפריון של העובד הישראלי היה גדל (תחשבו על הזמן שיכולתם להפנות לדברים אחרים חוץ מלעמוד בפקקים), אבל רגב, כאמור, החליטה אחרת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו