על רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין והמכסים אשר הטיל ממשל טראמפ על יבוא מסין, ענקי הקמעונאות בעולם דרוכים ונערכים לקראת ה"פצצה" שהוטלה עליהם.
למכסים אלה משמעויות רבות על השוק הסיני בארה"ב וגם על השוק האמריקני בסין, שכן גם שם הוטלו מכסים בתגובה. בינתיים המכסים על המוצרים הסיניים בתחום הטכנולוגיה בארה"ב הוחרגו, אך בשאר מוצרי הצריכה, מדובר בדרמה של ממש.
שיין (Shein) וטמו (Temu) כבר הודיעו ביום רביעי האחרון כי יעלו מחירים בעקבות התבהרות המציאות של מאמצי ממשל טראמפ להגביל יבוא מסין. עם זאת, גם על ישראל צפויות השלכות בעקבות מהלך דרמטי זה ולכן גם הצרכנים הישראליים צפויים לשלם את המחיר.
"אם מחירי אמזון מתייקרים - זה מחלחל לכלל מחירי מוצרי הצריכה"
לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO: "הנפגעים הראשוניים והמידיים ממלחמת הסחר הם הצרכנים האמריקאים שישלמו את מכסי היבוא. אבל בסופו של דבר מלחמת הסחר עלולה להביא בעקיפין להתייקרות מחירים גם לצרכנים בישראל. למרות שישראל לא הצטרפה למלחמת הסחר באופן ישיר, היא צפויה להביא למגמה גלובלית של התייקרויות, ולהתגלגל בסופו של דבר גם לכיסו של הצרכן הישראלי. אם בסופו של דבר יוטלו מכסים גם על מוצרי אלקטרוניקה ותרופות, נראה גם התייקרות במחירי מוצרים אלה".
לדברי הרצוג, "אנחנו רגילים למציאות כלכלית שבה המחירים בארה״ב מהווים נקודת יחוס למחירים תחרותיים. אם המחירים באמזון מתייקרים בגלל המכסים זה מחלחל לכלל מחירי מוצרי הצריכה".
בשיין וטמו ממליצים להקדים את הקניות
בני בוחניק, מנהל קבוצת הקניות "כזה אני רוצה" מסביר כי ההשפעה צפויה להיות על הישראלים אשר עורכים קניות בייבוא אישי מאתרים בארה"ב. באתרים כמו אמזון ארה"ב, חלק גדול ממה שנמכר מיוצר בסין. לא מדובר בנתון רשמי, אך מדברים על 30-40% מהסחורות ומהמכר של האתר, ובהתאם אמזון הקפיאה משלוחים של ספקים מסוימים בגלל אי ודאות. זה יכול לגרום למחסור או שהמחירים יזנקו כלפי מעלה.
בנוסף, שיין, טמו ועוד כבר הודיעו שהם ממליצים לצרכנים בארה"ב להקדים את הקניות ולרכוש כמה שיותר מהר את מוצריהם היות וצפויה עליית מחירים החל מה-25 באפריל, לקראת כניסת המכסים בתחילת מאי.
כמו כן מטבע הדברים, זה צפוי להשפיע על האתרים הסינים. "כרגע השמועות מדברות על כך שספקים סינים דיווחו על כיוון של עליית מחירים באופן כללי, ולא רק לשוק האמריקני, בגלל הירידה הצפויה בצריכה של השוק האמריקני. כרגע הם מדווחים על עצירת משלוחים לארה"ב וזה יגרום מבחינתם לעליית מחירים גלובלית כדי לפצות על ההכנסות המשתנות מול ארה"ב.
הם צופים ומבינים שתהיה להם פגיעה בשוק האמריקני ולכן הם מתכוונים לפצות את זה בתימחור העולמי הכללי. יש לציין כי אם המחירים באתרי הקניות מחול יעלו גם המיסוי יעלה, שכן מעל 75 דולר משלמים בישראל מיסוי של 18%.
ההודים מביטים מהצד
בוחניק מציין כי ישנה גם השפעה עקיפה. לדבריו "הייבוא מהודו ומוויטנאם מושפע מהתחרות עם סין. אם למשל חולצה או פריט אחר יתייקרו בסכום מסוים, זה יאפשר לשחקנים האחרים להיות פחות תחרותיים. אני חושב שתהיה אינפלציית מחירים אם ה"פנטזיה" הזו תתמשש".
"בעיקר", הוא מציין, "אנחנו חווים חוסר ודאות וזה מטריף את כל השוק. מותגים פרטיים שמייצרים בסין למשל מחפשים אלטרנטיבות ומקומות שונים בעולם אשר מושפעים פחות ממכס. זה יגרום לטלטלה במחירים ולתימחור יותר אגרסיבי. בשורה התחתונה, סין היא מקור גדול של כוח יצרני שהסחורה שלו נמכרת בארה"ב. אם זה הולך להתייקר, אני מניח שכל השוק יתייקר. בסוף מה שקובע זה עניין של היצע וביקוש ותחרות. נתח כזה של מוצרים - מספיק שמעלים אותו ב 30% זה גורם לאינפלציית מחירים וזה מה שיקרה בארה"ב".
בפילוח לקטגוריות, הוא מציין: "בינתיים טראמפ החריג את תחום הטכנולוגיה בגלל לחצים פנים פוליטיים, כאשר מדברים בעיקר על סמארטפונים ושבבים. עם זאת, זה רק חלק אחד בתעשייה. תחום האופנה יושפע מאד, תחום כלי הבית, מוצרי אלקטרוניקה קלה ואפילו מיקסרים ומכונות קפה".
בסוף זה יגולגל לצרכן
מייסד אתר AliBuy יניב פורת, מצביע גם הוא על השפעה ישירה ועקיפה למשבר המכסים.
לדברי פורת, "המכסים ישפיעו על כל אתר שמהווה פלטפורמה כמו אמזון ומרכז מוכרים מכל העולם".
"באמזון אפשר להעריך ש-70-80% מהמוצרים שנמכרים שם, מקורם מסין. מוכרים מכל העולם, כולל ישראלים, מזמינים סחורה מסין, הסחורה מגיעה למחסנים של אמזון בארה״ב ומשם הם מפיצים אותה לכל העולם. עכשיו בגלל המכסים החדשים, סחורה שמגיעה מסין לארה״ב, ממוסה במכסים של עד 145% וזה כל הזמן משתנה ועולה. בעקבות עליית המחיר הזו, לא צפוי שהמוכרים יספגו את כל העלייה הזו, בטח שלא 145%. לכן, רובה או כולה תגולגל לצרכן ואנחנו צפויים לראות עליית מחירים".
"אחרי שהמוצרים מסין יעלו מחיר, סביר מאד להניח שהמתחרים שלהם, נגיד מוצרים מקומיים מארה״ב או מוצרים מאירופה או מישראל, ינצלו את המצב ויגידו שאם המוצר הסיני עולה עכשיו איקס, אז אני יכול לתמחר את המוצר שלי קצת יותר. לכן, זה יכול לגרור אחר כך עוד עליות מחירים. אבל נכון לכרגע ממה שאני מבין מוכרים עכשיו בכלל לא שולחים סחורה מסין לארה״ב. הם לא יודעים מה יהיה המס כשהסחורה תגיע, אז הם די בהולד".
"הם מחכים לראות מה יהיו ההתפתחויות. מי שיש לו מלאי ממשיך למכור ומי שאין לו מלאי בבעיה. אני מדבר כרגע עם מוכרים שכרגע לא מזמינים סחורה מסין למחסנים בארצות הברית, ומחכים להתפתחויות כי כרגע עם מיסוי כזה כל כך גבוה, זה לא משתלם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
