אושר: הנפקת אישורי מחלה ללא צורך ברופא

קופות החולים יורשו לראשונה להנפיק אישור מחלה קצר למבוטחים ללא חתימת רופא • בנוסף, במקרה של חשש לאמינות האישור, מעסיקים יורשו לזמן את העובד לבדיקה - על חשבונם • שר העבודה יואב בן צור: ״פועלים להפחתת העומסים על מערכת הבריאות הציבורית ולהקל הן על רופאות ורופאים והן על העובדים במשק"

קופות חולים כללית ומכבי . צילום: יהושע יוסף

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (שני) את התקנות שהגיש שר העבודה יואב בן צור בעניין דמי מחלה (תיקון) התשפ״ד 2024 במטרה לאפשר הקלה וקיצור תורים במערכת הבריאות ולייעל את השירות הניתן לציבור.

ענת, אם נוספת לילדים מתמודדי נפש, בוועדת הבריאות, על חוסר היכולת להשיג טיפול פסיכיאטרי מיטבי (ארכיון)

עפ״י התקנות שאושרו, תעודת מחלת עובד לטווח קצר תותנה בדיווח העובד על מצב בריאותי לקוי שלא מאפשר לו זמנית להגיע למקום עבודתו, ויכולה להיות מונפקת הן על ידי הרופא, בחתימתו, והן על ידי קופות החולים שיאפשרו זאת למבוטחיהם, וזאת בלא ביקור תחילה אצל רופא או בדיקה על ידיו.

מדובר באישור רפואי קצר מועד של עד 4 ימים מצטברים בלבד בפרק זמן של 7 ימים רצופים. באשר לתעודת מחלה קצרה אשר תינתן ע"י קופת החולים, היא תוגבל לניצול של עד 10 ימים מצטברים בשנה ותונפק עד 4 פעמים בשנה.
במידה שהמחלה מתארכת לתקופה של מעל 4 ימים, אישור המחלה ינתן בביקור רופא בלבד - ביקור רופא יכול להיעשות בשיחת טלפון או בדרך אחרת שנקבעה בתקנות ולא רק בהגעה למרפאה.

יואב בן צור (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

נסיבות נוספות בהן התקנות שאושרו מאפשרות מתן תעודת מחלה ללא ביקור רופא תחילה הן במקרים חריגים, כפי שניקבעו בחוזר משרד הבריאות המתייחסים לרקע רפואי קודם שאינו מצריך ביקור רופא.

השינוי במצב הקיים- עובד לא חייב לראות רופא כדי לקבל אישור מחלה, תעודת מחלה לטווח קצר תותנה בדיווח העובד על כך שאינו מרגיש טוב ויכולה להיות מונפקת באמצעות זום/ שיחה טלפונית למרפאה ובאישור הרופא.

בדיון הקודם בתקנות, ביקשו נציגי המעסיקים ליצור מנגנון שיאפשר להם לבדוק או לערער על אישורי מחלה שהונפקו ללא חתימת רופא, בשל תופעה גוברת לדברם של ניצול לרעה של ימי מחלה על ידי עובדים.

רופא (אילוסטרציה), צילום: Getty Images/iStockphoto

בכדי לתת מענה לסוגיה הוחלט להרחיב מנגנון שקיים כיום לגבי אישורי מחלה שאינם מטעם קופת החולים, ולאפשר למעסיק לזמן עובד לבדיקה מטעמו במצב בו הוא חושש שאישור מחלה שהונפק על ידי הקופה ללא חתימת רופא איננו אמין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר