מתכנן מחוז תל אביב: ״בלי המטרו אפשר להעביר את כל המטרופולין לעבוד באונליין״

מהנדס העיר חולון סיפר בכנס מרכז הבנייה הישראלי שהתקיים בבנייני האומה: ״הקו האדום יביא תוך שנה לשינוי באורחות החיים. מערכת הסעת המונים היא כלי מדהים לצמצום פערים בחברה, לתעסוקה, לבילוי''.

השפעת ציר המטרו על התחדשות עירונית . צילום: יח''צ

"אנשים מבינים שהדבר הבא זה תחבורה ציבורית": כך אמר ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז ת"א במנהל התכנון, בכנס השנתי לערים מתחדשות של מרכז הבנייה הישראלי.

בפאנל שעסק בנושא המטרו ובדק האם מדובר בהזדמנות או איום, אמר בן אליעזר כי ״בלי המטרו אפשר להעביר את כל המטרופולין לעבוד באונליין. הבסיס זה התחדשות המרקמים הקיימים. כל מי שגר ליד הקו האדום - כבר לא נשען על רכב פרטי. זה לא מדע בדיוני, הכל בתהליכי ביצוע. העתיד שלנו הוא מודל של עיר ללא רכב, כמובן עם תשתיות תומכות''.

בן אליעזר פירט: ''הקו הסגול בביצוע והירוק בחפירות מתקדמות. אבן גבירול מתפקד 24/7 גם כשבונים מתחתיו. מפעל בטון פועל בלב הערים ועדיין  אנשים רוצים לגור במרחבים האלה, אנשים מבינים שהדבר הבא זה תחבורה ציבורית''.

אביעד מור, מהנדס העיר חולון, סיפר בכנס שהתקיים בבנייני האומה: ״הקו האדום יביא תוך שנה לשינוי באורחות החיים. אנחנו מעדיפים בחולון להיות הראשונים בתוכנית המתאר שמבוססת על פרויקטי תמ״א 70. מערכת הסעת המונים היא כלי מדהים לצמצום פערים בחברה, לתעסוקה, לבילוי. יש לזה השפעות גם על תל״ג. ולכן כמדיניות אנחנו רוצים עיר מאוד צפופה. לצד זה אי אפשר להעלים את החניות מהתושב״.

אמיר לוטן, סמנכ״ל חברת "לוינשטיין" להתחדשות עירונית, אמר כי ״תחנות מטרו לא יעלו את מחירי הנדל"ן, בנקודת הזמן הזו מבחינת היזמים, התחדשות עירונית היא איום. פרויקט שצמוד למטרו יש בו כל כך חוסר ודאות, כשהציעו לי פרויקט צמוד למטרו, לא הבנתי מה אני יכול לבנות. אולי בעתיד, בעוד 15 שנה, כשהכל יהיה גמור ומושלם, זה יהיה אחר. כרגע אנחנו סובלים, אין יכולות בנייה כמו בסין. היו צריכים להגיע לכאן כוח אדם במכפלי ענק. המכרזים היו צריכים להביא לכאן תחרות שלא התממשה''. 

גילי פייגלין, סמנכ"לית החברה להתחדשות עירונית "צמח המרמן", טען: ״סיוט הפקקים רק ילך ויחריף. מדובר בתהליך ארוך טווח. מי שרכש דירה ליד המטרו יהנה בעתיד גם מתשואה ועליה בערך הנדל"ן. 

''יש להוביל לתקן אפס חניות בכל המרכז. לא משנה אם זה קרוב למטרו או רכבת קלה. כדי לשנות את התודעה של האנשים יש למנוע חניות בבניינים חדשים, כשכולם יצטרכו לנסוע בתחבורה ציבורית הכל ישתנה ובמהירות גבוהה הרבה יותר״, הוסיף פייגלין.

נתי גלבוע, מנהל ההתחדשות העירונית בחברת שיכון ובינוי: ״להרים  תשתית בישראל זה אתגר מטורף. אנחנו בתל״ג כמעט של 8 מיליון ומבחינת תשתיות ותחבורה אנחנו במדינת עולם שלישי. הגודש בלתי סביר. למשל בעיר כמו נתניה, ביציאה ממנה, יש לנקוט בצעדים של בעל הבית השתגע, מי שירצה לעלות על הכביש ישלם. מי שלא, יסדרו לו שאטל בנתיב המהיר. צריך לקחת רעיונות קיימים וליישם אותם מחר בבוקר". 

עמית אופק, יו"ר ועדת ערר במחוז דרום ויו"ר הועדה לפיצויים למיזם המטרו: ״חוק המטרו ייצר פרנסה לעורכי דין, שמאים, מתנהל מירוץ לפיצויים. ולא בכדי, יש היבטיים עקומים שלא ניתנו עליהם הדעת. יום הדיונים הראשון יהיה ביולי, כאשר  אין סדרי דין לעבודה נכונה לקביעה בכל נושא הפיצויים לגבי צמצום הפגיעה של המטרו והשפעה במועד הקבוע לירידת ערך של הקרקע, אנחנו על הדרך נידרש להחליט.  הגענו לנקודה שבה בשלה העת לבחון הרבה הנחות יסוד שקיימות היום במערכת החוקית ומערכת התכנון והבנייה. כל החלטה שמתקבלת כעת אינה מבוססת על קרקע בטוחה". 

ערן רולס, יו״ר מרכז הבנייה הישראלי, סיכם: ״זו שנה נוספת שאנו מקיימים את כנס הנדל״ן בירושלים ולא בכדי. ירושלים מובילהאי במדדי התחדשות עירונית תוך הבנה בצורך הרב שיש בכך. תוכן הועידה השנה חשוב אף יותר משנים קדומות ואני מקווה שהמדינה ונציגי הממשלה שיקחו חלק, ישכילו לקצר תהליכים על מנת ליצור הצפה של דירות, הורדת מחירים ומתן אפשרות לזוגות צעירים לקנות בית במדינת ישראל״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר