לא כל מה שעובד בעולם עובד בישראל: "סבן אילבן שיחקה על חדשנות - אבל לא הביאה אף בשורה"

לאחר הפסד של כ-70 מיליון שקלים - רשת חנויות הנוחות נמכרת למתחרה המקומית תמורת 3.4 מיליון שקלים בלבד • גורם בכיר בענף הקמעונאות ל"ישראל היום": "ההתחלה הייתה בעייתית" • לשאלה האם למלחמה תהיה השפעה על כניסת מותגים בינלאומיים לשוק בישראל: "הם לא רוצים לפגוע בחשיפה שלהם, כל ילד שני באירופה הוא מוסלמי - אף אחד לא ירצה לאבד נתח שוק כזה"

פתיחת סבן אילבן בדיזנגוף בתל אביב

לא הבינו את התרבות: שנה וארבעה חודשים בלבד לאחר שרשת חנויות הנוחות הבינלאומית "סבן אילבן" נכנסה לישראל, סניפיה נסגרים. הרשת שעומדת מאחורי הרכישה של החנויות היא סבן אקספרס הישראלית, אשר הודיעה על רכישת שמונה סניפים בישראל תמורת כ-3.4 מיליון שקלים.

עומסים כבדים עם פתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן בישראל // אדר חיות

הסגירה של סבן אילבן מוכיחה שלא כל מה שעובד בעולם, עובד בישראל. קדמו לכך לא מעט רשתות אשר הגיעו בקול תרועה רמה ונאלצו לסגור את הסניפים המושקעים, לא הרבה זמן לאחר מכן. נציין כי כניסת הרשת גרמה להפסד של כ-68 מיליון שקלים לזכיינית אלקטרה מוצרי צריכה.

בתחום האופנה אפשר למנות בין היתר את גאפ, פוראבוור 21, צ'ארלס אנד קית ועוד. בתחום המזון המהיר אפשר למנות שנים אחורה את סטארבקס, קופי בין, דאנקן דונאטס וסאבויי.

סבן אילבן דיזנגוף סנטר, צילום: שאולי לנדנר

הרשת שעומדת מאחורי הרכישה היא כאמור סבן אקספרס, רשת חנויות נוחות עירונית שמופעלת בחלקה על ידי זכיינים ומוחזקת על ידי קבוצת קמרי בבעלות אסף קמרי וטוני זיו, המחזיקים ב-66 אחוזים מהרשת וקבוצת סלדן בבעלות אודי סעדה, המחזיקה 33 אחוזים מהרשת.

סבן אקספרס מפעילה כיום כ-113 חנויות בפריסה ארצית מלאה. סניפי הרשת נמצאים בבתי חולים, מרכזי מסחר שכונתיים וקניונים. קבוצת קמרי מחזיקה בבעלות בשותפות ומנהלת עשרות מותגי מזון, ביניהם קנדילנד ממתקים, אייס בר מיצים, סבן אקספרס ועוד.

סבן אילבן בדיזנגוף סנטר תל אביב, צילום: קוקו

בעלי החברה הם מייסד החברה אסף קמרי, בן 45 מסביון, וטוני זיו בן ה-43, המתגורר גם הוא בסביון. קבוצת סלדן אחזקות, בבעלות איש העסקים אודי סעדה, עוסקת בעיקר בעסקאות יזום נדל"ן בתחום המסחר, המגורים והמשרדים. בבעלות הקבוצה גם חברת "אמן דגים", העוסקת בענף הדגים קרוב ל-30 שנה, בעיקר ביבוא ושיווק לעסקים ומסעדות. בנוסף, בבעלות הקבוצה חברה למחזור סוללות ליתיום-יון.

גורם בכיר בענף הקמעונאות התייחס לסגירת הרשת ואמר ל"ישראל היום" כי הסיבה העיקרית לסגירה היא בעיקר שוק רווי, ללא בשורה מיוחדת. לדבריו "במינימרקטים בגדלים של 100-200 מ"ר, הלקוח מחפש קנייה פרקטית מהירה וזמינה ויש היצע מטורף בכל אזור המרכז, בדגש על תל אביב, אבל גם בפריפריה יש לא מעט. מה שאפשר להבין מהדבר הזה הוא שיש הרבה שחקנים פרטיים, כמו am pm ורשתות נוספות, שלא מתמקדים בחווית הלקוח אלא בלהיות פרקטיים, זמינים, עם מקסימום סניפים".

סניף של סאבווי, צילום: Getty Images

"בתל אביב, למשל, יש עשרות סניפים של כלל השחקנים. פתאום בא סבן אילבן, מותג אמריקני שהתפרס בכל העולם ובא לישראל להגיד שהוא מבשר בשורה, אבל הוא בעצם לא. בישראל יש חנויות נוחות ויש לצרכן מענה. רשת סבן אילבן שיחקה על החדשנות, אבל היא לא הביאה שום בשורה. ההתחלה היתה בעייתית. אני מזכיר שהם ניסו עם קופות עצמאיות ואחרי שעה הם הבינו שזה לא עובד והביאו שומר לחנות".

"כבר בהתחלה היתה החלטה של 'אני לא מבין את התרבות פה'. הם פתחו כמה סניפים נחמדים, אבל באותה מידה אפשר גם לקנות במינימרקטים - אתה לא צריך מותג בינלאומי בשביל זה".

סניף סטארבקס, צילום: צילום: אי.פי

לשאלה אם המלחמה השפיעה גם לדעתו על הפעילות והאם תהיה השפעה על כניסת מותגים בינלאומיים בעקבות המלחמה אמר אותו גורם כי "המלמה לא קשורה למצב של סבן אילבן, זה התחיל הרבה לפני. עם זאת, יהיה קשה להביא מותגים בינלאומים לישראל בגלל המלחמה. מותגים בינלאומיים לא רוצים לפגוע בחשיפה שלהם באסיה ובאירופה, שם כל ילד שני הוא מוסלמי. אף אחד לא רוצה לאבד נתח שוק משמעותי כזה בשביל לפתוח בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר