לא רק ארנונה ומע"מ: גם תעריף החשמל צפוי להתייקר בשנה הבאה

הכנסות בסך של 9.5 מיליארד שקל ממכירת תחנת הכוח אשכול לא יספיקו להוזיל את התעריף השנה, וגורמי מקצוע עמם שוחחנו שבשנה הבאה התעריף יעלה • בעקבות התייקרות הפחם בעולם תעריף החשמל עלה ב-2.6% בלבד, ולא ביותר מ-10% כפי שאמור היה מכיוון שהוחלט לפרוס את ההתייקרות ל"תשלומים"

מונה בארון חשמל (אילוסטרציה). צילום: יהושע יוסף

לא רק ארנונה ומע"מ: גם תעריף החשמל צפוי להתייקר בשנה הבאה, כך מעריכים גורמי מקצוע במשק החשמל. הסיבה להתייקרות הצפויה היא עליית מדד המחירים הצרכן, הריבית שצפויה להישאר גבוהה לפחות עד סוף השנה והדולר הגבוה יחסית.

החדשות הטובות הן כי עד סוף שנת 2024 לא צפויה להיות התייקרות התעריף, למרות עלויות המלחמה ועליית מחירי הדלקים. זאת, משום שב-3 ביוני צפוי להתקבל סך של כ-9.55 מיליארד שקלים ממכירת תחנת הכוח אשכול אשר נמכרה על ידי חברת החשמל לידיים פרטיות (דליה, יוניון, משק אנרגיה וצבי ברק) במסגרת הרפורמה במשק החשמל. אי לכך, גורמי מקצוע מעריכים כי ללא אירועים קיצוניים, אין סיבה להתייקרות תעריף החשמל.

התייקרות במחירי החשמל, צילום: ללא קרדיט


השאלה המתבקשת היא מדוע ההכנסות שתתקבלנה ממכירת אשכול לא יוזילו את תעריף החשמל? ראשית, מתוך סך התקבולים כ-4 מיליארד שקלים ישמשו לכיסוי ההוצאות השוטפות של חברת החשמל. מעבר לכך, נזכיר כי בחודש פברואר בעקבות התייקרות הפחם בעולם, תעריף החשמל עלה ב-2.6% בלבד, ולא ביותר מ-10% כפי שאמור היה, וזאת כיוון שהוחלט לפרוס את ההתייקרות ל"תשלומים". כשני מיליארד שקלים נוספים ישמשו לסגירת ההתחייבות הזאת. עוד 3 מיליארד שקלים נוספים ישמשו לסגירת עלויות המלחמה. לכן, ההערכה היא כי לא צפויה להיות הוזלת תעריף החשמל על אף ההכנסות הנכבדות שיתקבלו ממכירת אשכול.


לגבי 2025 ההערכה היא כאמור שהתעריף יעלה כמעט באופן ודאי, אך לא ברור בכמה, היות והשנה עדיין לא הסתיימה. נסביר: תעריף החשמל מתפרסם בסוף שנה על הבסיס העלויות של חברת החשמל במהלך השנה הנוכחית, כלומר כל ההתייקרויות במהלך השנה נצברות וישתקפו בתעריף שיקבע בסוף השנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר