הטלת מכסים על יבוא מטורקיה? "טעות, מענישים את הצרכן"

רמי לוי הגיע להתארח בפודקאסט "ערך מוסף", ובהחלט לא חסך בביקורת כלפי המדינה: "הם יותר שרירותיים ויותר מונופוליסטים" • למה יקר בישראל כל כך? "הממשלה היא זאת שאשמה ביוקר המחיה"

ערך מוסף | סוניה גורודיסקי והיאלי יעקבי מארחות את איש העסקים רמי לוי

לא שומר בבטן: רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השיקמה, התארח ב"ערך מוסף", הפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום" ולא חסך בביקורת נגד הממשלה בשלל נושאים.

מה דעתך על הכוונה להטיל מכסים בגובה של 100% על כל היבוא מטורקיה, נושא שמקדם בימים אלה שר האוצר?

"קודם כל אני חושב שזו טעות. אנחנו צריכים להיות יותר חכמים מאשר צודקים, במיוחד עם מדינות שלא אוהבות אותנו, ואם נעשה את הדברים בחוכמה - אנחנו רק נצליח. לבוא ולהטיל 100% מס על מוצרים שקונים מטורקיה... למה קונים מטורקיה? כי שם האיכות טובה, ומצד שני המחיר הוא הכי זול שיכול להיות. אז ברגע שעכשיו תטיל 100% מס, אתה מעניש את הצרכן שלך, אתה לא מעניש אף אחד אחר.

"בסך הכל אנשים ניגשו לקנות מטורקיה בגלל שהמוצרים שם היו הרבה יותר זולים. יחסית, אם אנחנו הולכים לקנות במדינות אחרות, ששם גם כשר ויש רגולציה וקשה בכלל להביא ואלה מדינות קצת יותר רחוקות - בסוף מי שישלם זה הצרכן. לכן אני חושב שזו טעות מבחינת אורח המחשבה".

ומה אתה אומר על הטענה שיש ללמד את ארדואן שיש מחיר לצעדים חד־צדדיים ולא להיכנע לגחמותיו?

"אנחנו צריכים להיות חכמים ולא צודקים, וברגע המתאים, איפה שנוכל להחזיר - נחזיר לטורקיה את מה שצריך להחזיר, בהתאם למה שהם עושים לנו כרגע. על ידי הצעד הזה שר האוצר מעניש את עצמו, הוא לא מעניש אף אחד אחר, לדעתי. זה לבוא ולהעניש את הצרכן.

"הרי בסוף, אם מייבאים מוצרי חשמל - מייבאים הרבה דברים מטורקיה. אז ילכו לחפש במדינות אחרות, שלא היה יבוא מהן עד עכשיו, כנראה בגלל שזה יותר רחוק, בגלל שההובלה יותר יקרה והמחירים הרבה יותר גבוהים וגם האיכות פחות טובה. למעשה, התחילו לייבא מטורקיה כי היא היתה מתחרה לסין. היום אני רואה שרוב האנשים מייבאים מטורקיה - אם זה ביגוד, מוצרי חשמל, מוצרי בנייה".

אתם מרגישים כבר מחסור במוצרים האלה?

"לא, אנחנו לא מרגישים במחסור. אנחנו לא מייבאים כל כך הרבה דברים מטורקיה, אבל מתוך מה שאנחנו כן מייבאים מטורקיה, כרגע לא נעצר שום דבר. הכל ממשיך רגיל".

ארדואן (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

מתי אתה מעריך שייווצר מחסור?

"קודם כל, אני לא רוצה שייווצר מחסור, אני רוצה שנמשיך לשרת את עם ישראל ואת הציבור. אבל אנחנו עושים במקביל בדיקות במה שאנחנו מייבאים במדינות אחרות. למשל, רצינו להביא פסטה - פסטה אנחנו מייבאים מטורקיה. אז אנחנו מחפשים, והגענו למדינה מסוימת, לאיטליה למשל. המחיר יותר יקר שם כמעט פי שניים. אז בסוף זו לא אלטרנטיבה לטורקיה, אבל אנחנו עושים את הכל כדי שבסופו של דבר נוכל להשיג מוצרים באיכות מצוינת במחירים יותר זולים כדי שנוכל לשרת את הצרכן".

אתם בוחרים באיזשהו מסלול עוקף אולי, כדי לייבא מטורקיה על ידי צד שלישי?

"יש כל מיני דרכים, אבל כרגע אנחנו לא הרגשנו שזה פגע בנו, ואנחנו עושים את הכל כדי שהצרכן שלנו יקבל את המחיר הזול ביותר ואת האיכות הטובה ביותר.

"אני מבין את הרגשות, גם לי יש רגשות כאלה, אתם יודעים את הדעות שלי בנושא הזה, אבל אני רוצה להיות יותר חכם מאשר צודק כרגע בנושא הזה".

חברות מזון רבות העלו לאחרונה את המחירים שלהן. מה אתה חושב על ההעלאות האלה, הן מוצדקות לדעתך?

"אני חושב שיש לצרכן כוח עצום בידיים. אם הצרכן יעשה את הקנייה שלו בצורה חכמה, הוא יכול לחסוך 20% בסופר, זאת אומרת שלא יקנה בכל מחיר. אם הוא רואה שאיזה יצרן מסוים העלה את המחירים של המוצרים שלו או מוצר מסוים יקר - במדף יש מאות מוצרים מקבילים לאלו שמעלים את המחירים.

"יש מבצעים של ספקים אחרים, יש את המותג הפרטי. זאת אומרת שאם הצרכן לא יקנה בכל מחיר ויראה מוצר יקר ולא יקנה אותו - יהיה לו כוח עצום לעזור להוריד את יוקר המחיה".

סניף "רמי לוי" בנתניה, צילום: ללא קרדיט

אבל עדיין יש קטגוריות שאין בהן תחרות בכלל, כמו בתחום מוצרי החלב, ואז אתה מתמודד עם עליות המחירים המאוד גבוהות.

"קודם כל את צודקת, ולכן הנה, נניח, סתם דוגמה: אנחנו מייבאים את הגבינה הצהובה מפולין והאיכות שלה היא לא פחות טובה מהאיכות של המוצר המוביל במדינת ישראל. עכשיו, עד שאנחנו מגיעים למצב שאתה מייבא, יש לך מכסות ויש לך כל מיני דברים בדרך. במקום לבוא ולהקל, לבוא ולהגיד שיש פה מוצר מסוים, גבינה צהובה, שאפשר להוריד את המחיר שלה ב־50% - עושים לנו קשיים, זה לא קל.

"מה עושים? נותנים מכסות. אתה צריך להשתתף במכרז, וברגע שאתה משתתף במכרז, מי שזוכה זה רק הגדולים. זה אני ועוד שניים־שלושה שהם הגדולים במדינת ישראל. מצד שני, כל היבואנים הקטנים ובעלי הרשתות הקטנות בסופו של דבר לא בתחרות. מה קורה כשהם לא בתחרות? אז אין פה בסוף תחרות אמיתית בסופו של דבר. אם יפתחו את השוק בלי מכסות ויפתחו את השוק באופן חופשי, אני מבטיח לך דבר אחד: שהמוצרים יהיו בצורה תחרותית אצל כולם, לאו דווקא אצל אלה שזוכים".

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, צילום: קובי גדעון / לע״מ

איך היית מגדיר את התפקוד של הממשלה בנושא יוקר המחיה? מה דעתך על הצעדים של שר הכלכלה ניר ברקת?

"קודם כל, אני לא רוצה לתת ציונים. אני רק רוצה להגיד לך דבר אחד: מי שאשם ביוקר המחיה למעשה זו המדינה. הם יותר שרירותיים ויותר מונופוליסטים בכל מה שהם משרתים את הצרכן, אם זה חשמל, מים וארנונה. את כל הדברים האלה בסופו של דבר אתה לא יכול לקנות במקום אחר. אתה חייב לקנות בהתאם למחיר שהמדינה קובעת מצד אחד".

מה לגבי הביטחון התזונתי? החברות המקומיות והחקלאים אומרים שפתיחת השוק לייבוא תפגע בייצור המקומי , והמלחמה המחישה לנו כמה אנחנו חייבים אותו חזק.

"קודם כל אני לא חושב שאם יפתחו את השוק, לגבי הקטע של גבינות, תנובה תיעלם, שטראוס תיעלם או טרה תיעלם. אף אחד לא יעלם. סך הכל תהיה תחרות, המחירים יהיו יותר זולים ואני רוצה להגיד לך משהו. הרעיון הזה של ביטחון תזונתי, אני בעד זה ואנחנו עושים הכל. אנחנו רשת שפועלת במשק בשעת חירום. מי שבאמת בזמני חירום, דואג לביטחון תזונתי זה אנחנו. לא פעם ולא פעמיים, לא היתה פה סחורה בארץ והיינו צריכים להביא סחורה כדי שיהיה לציבור ונגיד לעבור אלף מדורי גיהנום כדי שתהיה בסופו של דבר סחורה ולהמשיך לשרת את הצרכן בתקופת המלחמה או בתקופת הקורונה. נניח בקרית שמונה, הסניף שלי עדיין פתוח. אני משרת את מי שנשאר שם, את הצבא וכל מי שקשור בנושא הזה. אנחנו מייצרים שם, זה ביטחון תזונתי.

אם לא נהיה שם, מי יהיה שם? אף אחד לא יהיה. חלק מהעובדים שלנו גרים שם, לחלק אנחנו מספקים הסעות. זה לא דבר פשוט אבל נתתי לך דוגמא לביטחון תזונתי.

מצד שני, 85% ממוצרי החקלאות, מייבאים במדינת ישראל. אתה לא יכול לא לייבא. בשר אתה יכול לא לייבא? דגים אתה יכול לא לייבא? סוכר אתה יכול לא לייבא? אורז, אתה יכול לא לייבא? קפה אתה יכול לא לייבא? כל הדברים האלה בסופו של דבר זה חקלאות. שמנים, סויה, חיטה, כל הדברים האלה בסופו של דבר, אתה לא יכול לייצר את כל המוצרים האלה במדינת ישראל. אין לנו את האפשרות לעשות את הדבר הזה. אז לכן, אני בעד ביטחון תזונתי, אני בעד זה שאיפה שאפשר לחזק את החקלאים במדינת ישראל, אני חושב שצריך לעשות את זה, אבל מי שצריך לעשות את זה זו המדינה ולא המדינה כמו שזה נעשה עד עכשיו".

יהודים וערבים עובדים יחד למען החקלאים בעת המצוקה, צילום: ללא

בשורה התחתונה, כל עניין המדבקות והשיימינג שעושה שר הכלכלה, זה מהלך שהוא יעיל בעיניך?

"אני חושב שאם הוא יעשה דברים יותר יעילים כמו לבטל את המכסות, לבטל מכסים ולפתוח את השוק בצורה יותר חופשית, אני חושב שזה יהיה יותר יעיל. בסוף לעשות שיימינג ליצרנים במדינת ישראל, זה לא דבר פשוט".

מחירי הטיסות מרקיעים שחקים.. האם הממשלה הייתה יכולה לפעול אחרת בנושא הזה כדי להוזיל את המחירים?

"זה לא סוד שבאמת כרגע המחירים הם לא זולים, אבל זה לא בגלל שכל החברות מרוויחות מיליונים. יש קשיים, יש רגולציה שהיא לא קלה. לדוגמא, כשאנחנו חוכרים מטוסים, אנחנו מביאים מחברות אחרות, היום יש טייסים שלא רוצים לבוא לארץ בכלל מאותן חברות בינלאומיות שאנחנו חוכרים מהם מטוסים. לכן הדברים האלה לא פשוטים, וזה לא תלוי רק בחברות התעופה – זה תלוי ברגולציה וכל מה שקשור מסביב. אתן עוד דוגמא שקשורה לגרולציה – סגרו את טרמינל 1, אם היו פותחים אותו זה היה מוזיל את המחירים הרבה יותר, כי העלויות בטרמינל 3 הרבה יותר גבוהות מאשר בטרמינל 1. המנכ"ל של ישראייר, אורי סירקיס, דיבר עם שרת התחבורה שתפתח אותו".

מירי רגב, צילום: אורן בן חקון

אתה בעד הקדמת הבחירות?

"אני לא רוצה היות פוליטיקאי אבל כל עוד החבר'ה שלנו נלחמים בדרום ובצפון – עם ישראל צריך להיות מאוחד, אני חושב שכל חילופי האשמות שיש כרגע הם מיותרים, עם ישראל צריך להיות מואחד, ואחרי המלחמה מי שצריך לשלם שישלם, אין לוותר לאף אחד בקטע הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר