משרד הכלכלה ממליץ: אלו המצרכים שיש להצטייד בהם לשהייה במרחבים מוגנים

בין המוצרים הנדרשים: טרנזיסטור הפועל על סוללות ומאכלים יבשים שאינם מצריכים בישול • במקביל, המשרד יקיים השבוע כנס להגברת מוכנות התעשייה למערכה הצפונית

קניות בסופר // צילום: קוקו . צילום: קוקו

נערכים לכל תרחיש: משרד הכלכלה והתעשייה יקיים השבוע כנס להגברת מוכנות התעשייה למערכה הצפונית, בהיבטי אספקת מזון לאזרחים ורציפות תפקודית של תעשיות חיוניות במשק.

הכנס יתקיים במעמד שר התעשייה והכלכלה ניר ברקת, מנכ"ל המשרד אמנון מרחב, ראש רח"ל תא"ל (מיל') יורם לרדו, נציגי מערכת הביטחון, משרדי הממשלה והתעשיינים.

במסגרת הכנס יוצג תרחיש הייחוס והאתגרים הנגזרים ממנו, בדגש על פעילות וסיוע משרד הכלכלה לתעשייה בתחומים רלוונטיים ובהם כוח אדם, דרכי שינוע ואספקה, סנכרון בין תעשיות ורשויות מקומיות ועוד.

שר הכלכלה ניר ברקת, צילום: אורן בן חקון

משרד הכלכלה והתעשייה, האחראי לרציפות התפקודית של שרשרת הייצור והאספקה של מזון בשעת חירום, עדכן לאחרונה את היערכותו בהתאם לתרחישי הייחוס ולהתרחבות הלחימה בכמה היבטים מרכזיים:

הכנת רשימת "סניפי הברזל" של רשתות השיווק שימשיכו לספק מוצרי מזון ומוצרים חיוניים גם בעת לחימה אינטנסיבית, בכפוף להנחיות פיקוד העורף.

במהלך השבועות האחרונים, עובדי מינהל החירום, בשיתוף רשתות השיווק, סימנו מאות "סניפי ברזל" שנבחנו בצורה מקצועית על פי קריטריונים שונים, כגון: מיגון, גנרציה, מלאים, כוח אדם ועוד. סניפים אלה ימשיכו לפעול ולתת שירות לציבור גם במצב מלחמה ופגיעה בעורף, לצד סניפים נוספים שיפעלו בשטח בהתאם למצב ולהנחיות פקע"ר. 

כמו כן, גובש מנגנון תיאום מול הרשתות והרשויות המקומיות, לצורך תעדוף סניפים אלה בכל הנוגע לאספקת אנרגיה ומלאים, וכן לצורך תיאום הפצת המידע לציבור בנוגע לפעילותם השוטפת של "סניפי הברזל".

רשימת סניפי הברזל מתעדכנת באופן שוטף והרשימה תימצא בכל אתרי הרשויות המקומיות ופיקוד העורף באופן מקוון, על פי פריסה ארצית. במקביל פועל המשרד יחד עם רשתות השיווק להכנת כוח אדם מותאם, ייעודי, אשר ייתן מענה לרשתות בעת הצורך.

כן עדכן ושדרג המשרד את מלאי המזון האסטרטגי של מדינת ישראל. במסגרת זו הוגדלו כמויות מלאי החירום ואף הוספו פרטי מזון נוספים, תוך שכל העת נבדקת מוכנות המוצרים וכשירותם.

פתיחת קופסת שימורים, צילום: Getty Images

נוסף על כך, סיים משרד הכלכלה והתעשייה את ההליך להכנת עשרות אלפי מארזי מזון הכוללים מוצרים חיוניים, לצורך הפצתם במידת הנדרש לאזרחים שיהיו נצורים בבתיהם. המארזים הוכנו על ידי כמה  רשתות שיווק שנבחרו לאחר הליך מכרזי ייחודי שהתבצע, לראשונה, בשיתוף רח"ל ומשרד האוצר. המארזים מאוחסנים ומוכנים להפצה, לרבות אפשרות להכנת כמויות נוספות באופן מיידי ובהתאם לצורך.

בתוך כך, במסגרת דיונים פנימיים עם משרד הבריאות, רח"ל ופקע"ר, גובשה רשימת מוצרים לחירום שאותם ממליץ פקע"ר להחזיק בכל בית, שיוכלו לתת מענה לשלושה ימי שהייה, בהם: מזון, מים, תרופות, מוצרי טואלטיקה, סוללות נטענות לנייד, טרנזיסטור הפועל על סוללות ועוד.

בין מוצרי המזון, מדגיש משרד הכלכלה מוצרים יבשים שאינם מצריכים בישול כמו טחינה גולמית, אגוזים, קוסקוס, בורגול, שיבולת שועל, שימורים שונים, מנה חמה, ביסקוויטים, פריכיות, חלווה, תה, קפה וכו'.

משרד הכלכלה ינחה את הרשתות להיערך למכירת כמות שתספיק ל־7-3 ימים, תוך הנחיה לרשתות השיווק להיערך עם מלאים מתאימים להצטיידות האוכלוסייה.

אזרחים במקלט בזמן מטח טילים במלחמת "חרבות ברזל", צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

המשרד מקיים בדיקות שוטפות של התעשייה ונמצא כי יש די מלאים ברשתות, במרלו"גים ובייצור, ואין כל צורך באגירת מזון מעבר לרמת המוכנות המומלצת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר