דיון נוסף בחוק שיגביל את כוחה של סופר פארם: המרוויחה המיידית - Be של שופרסל

בוועדת הכלכלה ניסחו חוק שמגביל את קמעונאי הפארם, רק שהרשת היחידה שנופלת להגדרה היא סופר פארם • עימות נרשם בין מנכ"לית BE למנכ"ל סופר פארם בוועדת הכלכלה • מנכ"לית BE: "סופר פארם תמשיך להיות מונופול עוד הרבה שנים, אנחנו רק רוצים לסדוק את זה ולאפשר תחרות"; מנכ"ל סופר פארם: "שופרסל מנסה בצורה צינית למנוע מאיתנו לפתוח חנויות – היא המונופל"

עימות בין ראשי BE וסופר פארם בכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), התכנסה הבוקר (רביעי), לדיון נוסף בנושא המגבלות על רשתות הפארם, ובראשן סופר-פארם.

הדיון בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הדיון מגיע שבוע לאחר שהודיעה הוועדה כי בכוונתה לקדם הצעת חוק שתקבע כי בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות, חנות הפארם הראשונה לא תהיה של רשת סופר-פארם. ההגדרה התייחסה באופן כללי לקמעונאי פארם גדול אשר לו 150 חנויות ויותר, עם מחזור הכנסות של יותר מ-3 מיליארד שקלים. הרשת היחידה שנופלת להגדרה הזו בישראל היא סופר פארם כמובן. 

שלשום בערב (שני), פורסם הנוסח המעודכן של החוק שנדון היום בוועדת הכלכלה והצית בפעם השנייה עימות בין מנכ"ל סופר פארם, ניצן לביא לעינת פלד שפירא, מנכ"לית be בבעלות שופרסל - היריבה העיקרית של סופר פארם, גם אם בפער ניכר בנתח השוק.

רשת סופר פארם ו-Be. מי המונופול?, צילום: סיוון פרג', רועי טפר

מנכ"לית Be עינת פלד שפירא אמרה בדיון, כי "סופר פארם תמשיך להיות מונופול עוד הרבה שנים, אנחנו רק רוצים לסדוק את זה ולאפשר תחרות". בתגובה ענה לה מנכ"ל סופר פארם לביא, כי "שופרסל מנסה בצורה צינית למנוע מאיתנו לפתוח חנויות - היא המונופל". ח"כ ינון אזולאי הוסיף, כי "רשות התחרות היא זו שאשמה במה שקרה". בתום הדיון החליט היו"ר ביטן לקבל את עמדת נציגי האוצר ורשות התחרות לבחון שוב את ההצעה ולהצביע עליה במועד מאוחר יותר.

העימות בין שני המנכ"לים התלהט עוד יותר לאחר שלביא אמר כי "בעיר אופקים כשמישהו צריך תרופה ב-8 בבוקר לאן הוא הולך? מי מממן את זה?. לעומת זאת, חנות Be פתוחה 100 שעות פחות בחודש". שפירא השיבה "כי אנחנו לא פתוחים בשבת". לביא השיב לה "תפסיקי לשקר. אתם עובדים בשבת. אתם לא עובדים באילת בשבת?" ואילו פלד שפירא השיבה ללביא: "התרגלתי שאתה מרים עלי את הקול, אני מקווה שלאשתך ולבנות שלך אתה לא מדבר ככה". 

להכניס את שוק הפארם לתחומי חוק המזון

הצעת החוק מבקשת להחיל את חוק המזון שחוקק ב-2014, על רשתות הפארם. החוק מסדיר את יחסי הספקים והקמעונאים, ומטיל הגבלות על קמעונאים גדולים. עם זאת, רשתות הפארם מוחרגות מהחוק, למעט חובת שקיפות המחירים.

לפי השינויים העיקריים שהוכנסו לטיוטה, ההגדרה לצורך הגשת בקשה לרשות התחרות מתייחסת לסניף ששטחו יותר מ-500 מ"ר ויש לו חנות פארם אחרת במרחק של קילומטר וכן למרכז מסחרי ששטחו עומד על 15 אלף מ"ר ויותר.

עם זאת עדיין לא התקבלה החלטה לגבי נוסח זה. גל ברנס, נציג משרד האוצר ביקש זמן לחזור לוועדה עם נוסח, לאחר שייבדקו הנתונים. משכך, הההצבעה על החוק תתקיים כנראה רק לאחר תום פגרת הכנסת, במושב הבא.

מי המונופול?

יש לציין כי סופר פארם אינה מוגדרת כמונופול בשוק הפארם למרות שהיא מחזיקה ביותר מ-80% משוק רשתות הפארם. סופר פארם טוענת להגנתה כי היא אינה מתחרה רק מול רשתות הפארם אלא מול רשתות המזון שמוכרות חלק ניכר מתמהיל המוצרים שניתן למצוא בחנות פארם. 

מנגד טוענת סופר פארם כי Be ושופרסל אחד הם, מה שהופך אותה לרשת עם הרבה יותר סניפים ויותר כח שיווקי. ב-Be טוענים מנגד שהם אינם קשורים אך לדיון היום הגיעה מנכ"לית הרשת בליווי יועציה המשפטיים של שופרסל - פרט שיו"ר הוועדה ביטן לא פספס ואף העיר עליו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר