הסוף לתורים ולסחבת: דרכונים ותעודות זהות - בקליק

החל מ-30 באפריל 2024 ניתן יהיה להזמין דרכון או תעודת זהות באינטרנט ללא הגעה למשרד הפנים • השירות יתאפשר לבני 18 ומעלה ובתנאי שישהו בישראל בעת הגשת הבקשה • תוקף תעודת הזהות והדרכונים שינופקו יהיה חמש שנים

עומסים בתור לניפוק דרכון. צילום: יהושע יוסף

כוננות טיסה: אושרה היום (שלישי) במליאת הכנסת הצעת החוק שהגיש שר הפנים, משה ארבל, שתאפשר הנפקת דרכונים ותעודות זהות באופן מקוון. כלומר, מבלי להמתין לתור פנוי בסניפי משרד הפנים ומבלי לחכות בתוכו.  זוהי בשורה משמעותית בעבור ישראלים רבים שמתוכננים לטוס בחודשים הקרובים ועדיין לא הצליחו להשיג תור למשרד הפנים. מהמשרד הודיעו כי החל מ-30 באפריל, סוף חג הפסח, יוחל החוק החדש.

בהתאם לחוק שאושר, אזרח בגיר, כלומר בן יותר מ-18, אשר יש בידו מסמך זיהוי ביומטרי ושטביעות אצבעותיו נשמרו במאגר הביומטרי, יוכל להגיש בקשה מרחוק.  הוא יקבל לביתו מסמך זיהוי בעל תוקף של עד חמש שנים.

תורים ארוכים מחוץ לעמדה ללא תור לניפוק דרכונים, צילום: יהושע יוסף

תהליך הגשת הבקשות המקוונות אושר כהוראת שעה לחצי שנה, וניתן יהיה להאריכו לתקופה נוספת של חצי שנה. במהלך תקופה זו ייבחנו תוצאות ההתנסות כדי לקבל החלטות לגבי אפיון תהליכי הניפוק לטווח הרחוק

נדגיש כי במסלול האמור, הנפקת דרכון ביומטרי תתאפשר בעבור מי שהונפק לו דרכון ביומטרי קודם והוא פקע בחצי השנה האחרונה, או שהוא בתוקף שנה קדימה.כמו כן, תנאי נוסף להגשת הבקשה במסלול הוא שהאזרח יהיה מבוגר מגיל 21 וצעיר מגיל 60.

סניף של רשות האוכלוסין וההגירה בבני ברק,

זאת ועוד, מי שבידו דרכון או תעודת זהות ביומטריים, שאישר את שמירת טביעות אצבעותיו במאגר בעת ההנפקה ההקודמת, יוכל להגיש בקשה מרחוק. על מגיש הבקשה להימצא בארץ בעת שליחת הטופס. תוקף תעודת הזהות או הדרכון שיונפקו יהיה חמש שנים לכל היותר.

שר הפנים, ח"כ משה ארבל, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

שר הפנים משה ארבל, אמר בתגובה לאישור החוק: "מדובר בצעד דרמטי של משרד הפנים ורשות האוכלוסין וההגירה לענות על צרכי האזרחים ולתת פתרון לחלק גדול מהאוכלוסייה שלא יצטרך לכתת רגליו ללשכות. הם יוכלו להזמין דרכון או תעודת זהות מבלי לצאת מהבית. שמנו למטרה את שיפור השירות לאזרחי ישראל ואני שמח על צעד נוסף שמקודם במשימה הלאומית הזו״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר