מנכ"ל משרד האוצר על ביטול חוק מילצ'ן: "לא רואה חשש שהתיקון יפגע בעלייה לארץ"

חוק מילצ'ן סובב סביב הפטור מדיווח על הכנסות מחו"ל של עולים חדשים ובכך מעודד עלייה • הטבה זו עלולה לשמש להלבנת הון, ובמשך שנים נעשו ניסיונות לבטל אותה • ה-OECD לחץ על ישראל - אם לא יבוטל הפטור מדיווח תוכנס ישראל ל"רשימה השחורה" • כעת מתקנים את החוק מה שעלול להוות חשש לגבי עלייה ארצה

חשש מפני הלבנת הון הגביר את הלחץ לתיקון החוק. צילום: wirestock / Freepik

העלייה לישראל בסכנה?: אמש (רביעי) פרסם משרד האוצר בבהילות את תזכיר החוק לביטול חוק מילצ'ן. מדובר בביטול הטבת מס, לפיה עולה חדש או תושב חוזר לישראל לא חייב בהגשת דיווח לגבי כל ההכנסות שלו מחוץ לישראל במשך עשור. הטבה זו עלולה לשמש להלבנת הון, ובמשך שנים נעשו ניסיונות לבטל אותה.

הבהילות של החקיקה נובעת מהלחצים שהפעיל ארגון ה-OECD על רשות המסים בישראל – אם לא יבוטל הפטור מדיווח תוכנס ישראל לרשימה השחורה של הארגון שכוללת מדינות עם חוקי מיסוי בעייתיים המאפשרים הלבנת הון. בחבורה המפוקפקת הזאת ניתן למצוא מדינות כמו איראן, עיראק, פקיסטן, צפון קוריאה ועוד. לדברי גורם בכיר באוצר, המשמעות של הכנסת ישראל לרשימה השחורה היא פגיעה אנושה בכלכלת ישראל שתהיה "אפילו חמורה יותר מהורדת הדירוג".

מילצ'ן ונתניהו. ארכיון, צילום: GettyImages, רויטרס

אחת ההשלכות של ההכנסה לרשימה השחורה היא הגבלות חמורות על ייצוא כלי נשק - דבר שיפגע קשות בתעשייה הביטחונית של ישראל. זאת ועוד, לא ניתן יהיה לקבל מענקים שונים מה-OECD וסנקציות נוספות כגון סנקציות על נכסים פיננסיים על חברות ישראליות. לפי הכלכלן הראשי במשרד האוצר, הנזק כתוצאה מהכנסת ישראל לרשימה השחורה מוערך במיליארדי שקלים.

לעולים חדשים המגיעים לישראל יש שתי הטבות מס משמעותיות – פטור מתשלום מסים בישראל על ההכנסות שלהם בחו"ל למשך עשר שנים וכן הפטור מדיווח לגבי ההכנסות מחוץ לישראל – אותו הפטור שבגינו ישראל קיבלה איום להיכנס לרשימה השחורה של ה-OECD. צוותים של רשות המסים והאוצר בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה ניהלו מו"מ עם ארגון המדינות המפותחות והצליחו לרכך את הדרישות של ה-OECD.

 

לפי תזכיר החוק, פטור מתשלום מסים בישראל על ההכנסות של עולים חדשים בחו"ל למשך עשר שנים יישאר ללא שינוי, אבל תקופת הפטור מדיווח לגבי ההכנסות מחוץ לישראל – תקוצר מעשר שנים לשנה אחת בלבד. זאת ועוד, החוק ייכנס לתוקף רק ביוני 2025 ולא יחול רטרואקטיבית על העולים שכבר נמצאים בארץ.

תמריץ שלילי להגעת עולים חדשים?

דיווח על הכנסות בחו"ל עלול להוות משוכה ביורוקרטית עבור עולים חדשים. באוצר מרגיעים ואומרים שלא צפויה להיות השפעה על מספר העולים לישראל. מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר אמר בשיחה עם "ישראל היום" כי "לא רואה שום חשש שתיקון המוצע יפגע בעלייה לארץ. הפטור המהותי ייוותר על כנו, וממילא מי שנוהג ביושר לא אמור לחשוש מחובת הדיווח".

התיקון יפגע בעלייה? עולים חדשים. למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה, צילום: יוסי זליגר

״בנוסף, אנחנו עמלים יחד עם משרד העלייה והקליטה, על צמצום הביורוקרטיה הכרוכה בהגשת הדיווח למינימום האפשרי, כך שאין לי ספק שהתיקון הנחוץ וההכרחי לא יביא לפגיעה כלשהי בעולים״.

עוד על חוק מילצ'ן

ארנון מילצ'ן הוא איש עסקים אשר עמד בקשר עם בנימין נתניהו ורעייתו. חוק מילצ'ן מאפשר לעולים ותושבים חוזרים לקבל פטור מדיווח וגם מתשלום מס על הכנסות בחו"ל למשך 10 שנים (עם זכות של שר האוצר להאריך את הפטור ל-10 שנים נוספות).

המטרה של החוק הייתה בראש ובראשונה לעודד עלייה. כלומר, תושבים חוזרים ועולים שישמעו כי הם לא צריכים לדווח על מה שעשו בחו"ל, יחזרו למדינה ויזרימו לכאן הרבה מאוד כסף.

הוא כונה "חוק מילצ'ן" משום שמילצ'ן היה אחד השבים לישראל - כלומר, אחד הנהנים המרכזיים מכך שהפטור הוארך. זו אחת הסיבות שמילצ'ן העיד בפרשת תיק 1000 - הסובב סביב נושא ההארכה - נטען כי נתניהו פעל לטובתו לכאורה. בעבר לחצו ברשות המסים לבטל אותו במסגרת חוק ההסדרים, אך ללא הצלחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר