בקניונים מברכים, בתעשייה זועמים: כמה יעלה לנו יום השבתון בבחירות המקומיות?

הולכים לקלפי או לבלות? השבתון בשבוע הבא מצליח להכעיס רבים הגורסים כי מדובר בעיתוי אומלל • "העלות של יום כזה למשק היא 3 מיליארד שקלים - היו צריכים להתחשב בעסקים שנפגעו במלחמה"

הבחירות לרשויות המקומיות (ארכיון). צילום: גדעון מרקוביץ'

המנצחים והמפסידים: יום הבחירות לרשויות המקומיות בשבוע הבא אמנם צפוי להיות טוב לקניונים בשל יום השבתון במשק, אך מי שמפסידים באופן משמעותי ביום הזה הם התעשיינים, המפעלים ועוד.

הסיבות: פריון העבודה שלהם נפגע, והם נאלצים לשלם לעובדים החיוניים שלהם 200% שכר על יום העבודה הזה.

לפי נתונים של התאחדות התעשיינים ושל איגוד לשכות המסחר, כל יום שבתון למשק עולה 3 מיליארד שקלים, מתוכם 2 מיליארד במימון המגזר הפרטי - שכמובן מתנגד.

ד"ר רון תומר, צילום: אורן בן חקון

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר ל"ישראל היום": "כמו בתחומים אחרים, גם במקרה זה הפופוליזם ניצח. גם בזמנים רגילים זה לא היה נכון לעשות יום שבתון, אבל היום אנחנו במקום אחר.

"העסקים בישראל נפגעו במלחמה וקיבלו פיצוי חלקי, ואנשי מילואים הפסידו. זה לא הגיוני. ביקשנו לבטל את יום השבתון, אבל לא קם אף פוליטיקאי שיש לו ראייה אסטרטגית ולא רק פופוליזם זול".

ד"ר תומר ציין כי יום השבתון לא משפיע כמעט על שיעורי ההצבעה. לדבריו, "במערכות הבחירות לרשויות המקומיות, מלבד ב־2018, לא היה יום שבתון. ב־2018 היתה עלייה זניחה בשיעור ההצבעה, והיא קטנה מדי לעומת ההפסד למשק.

"אם ניקח קוסמטיקאית שיש לה שלושה עובדים - או שלא יהיו לה עובדים או שהיא תצטרך לשלם 200%. זה מצטרף לעלויות של החשמל, הדלק והארנונה, שעלו בזמן המלחמה, וזו חוצפה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, צילום: גדעון מרקוביץ'

לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "כל יום שבתון עולה למשק 3 מיליארד שקלים. יש כ־240 ימי עבודה בשנה, ומדובר ביום אחד מתוכם של הפסד פריון בחישוב גס.

"הבעיה היא שהמעסיק הוא זה שנושא במלוא העלות של יום העבודה הזה. זה יום שבתון שבו הוא משלם באופן מלא את משכורתם של העובדים. אם יש עובדים חיוניים - הוא משלם ביום זה 200%. כרבע מהעסקים שילמו לעובדים החיוניים שלהם 200%. זה לא משתל להם מבחינה כלכלית, אבל לפעמים אי אפשר לעצור קווי ייצור - ואז הם צריכים לשלם שכר כפול.

"כל הסיפור הזה הוא הזוי. כמו כן, חלק גדול מאלה שנהנים בשבתון לא הולכים להצביע, והם עושים חגיגה על גב המגזר העסקי. אסור לשכוח שזה נוסף על יום הבחירות לכנסת. זה לא נחוץ".

קניון עזריאלי (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

לדברי דותן שלום, מנכ"ל קניון שער הצפון, "בבחירות האחרונות, של 2018, שברנו שיא עם עלייה של 20% בשיעור המבקרים ביחס ליום הבחירות הקודם. ההערכות הן כי גם השנה, למרות האתגרים והלחימה שהחברה הישראלית למדה לחיות איתם, יום הבחירות יהפוך ליום מכירות משמעותי".

ממשרד הפנים נמסר: "יום השבתון נקבע בחוק. ככל שיש מי שמבקש להביא לשינוי החוק - יתכבד ויפעל בכנסת מבעוד מועד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר