הדולר חוזר לעלות ומתקרב ל-3.80 שקלים; אלו הסיבות

בחודש האחרון הדולר השלים עלייה של יותר מ-3% מול השקל • הסיבות: המלחמה הממושכת, הפגיעה בנתיבי הסחר הבינלאומיים והתחזקות המטבע האמריקני מול השוק האירופאי • יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול, סיכונים והשקעות: "התרחבות פער הריביות בין ישראל לארה"ב תורמת לביקוש לדולר"

השקל מתחזק באופן משמעותי מול הדולר. צילום: דודו גרינשפן

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ונסחר כעת תמורת 3.78 שקלים – עלייה של כ-0.7%. בחודש האחרון הדולר השלים עלייה של יותר מ-3% מול השקל. ברקע הפיגוע הרצחני אתמול, צפי להורדת הריבית של בנק ישראל בעקבות המדד הנמוך ואישור התקציב עם יעד גירעון גבוה אתמול.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות, אומר בשיחה עם "ישראל היום" כי ניתן לייחס את פיחות השקל היום לשלושה גורמים. "ראשית, אנחנו רואים הסלמה ביטחונית ביממה האחרונה בכל החזיתות וכן חשש ממתיחות מול מצרים. לכך, יש לצרף את ההסלמה בגזרת ארה"ב והחותים. שנית, מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר שהיה שוב ברף הנמוך של הציפיות והשיב לשיח התקשורתי את האפשרות להורדה נוספת של הריבית בחודש הבא".

נתניהו לשאלת "ישראל היום": ""אני לא מכיר את ההצעה להעלות מיסים, זו תהיה טעות" // לע"מ

הסיבה השלישית שמנחם מציין נוגעת להתחזקות הדולר מול האירו ויתר המטבעות המובילים בעולם נוכח נתונים כלכליים חלשים של כלכלת גרמניה ותפוקת התעשייה בגוש האירופי.

בנוגע לאישור תקציב המלחמה לשנת 2024 מציין מנחם כי "ישנם סימני השאלה לגבי תקציב 2024, שעובר כעת לזירת הכנסת ומשקף גירעון תקציבי גבוה (6.5% תוצר) וכיצד תגבנה לכך חברות דירוג החוב, כשנכון להיום הדירוג של ישראל ברשימת מעקב עם השלכות שליליות".

פעילות ערה מצד הבנקים הזרים

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול, סיכונים והשקעות מסביר: "הדולר ממשיך להתחזק, כצפוי, על רקע פעילות ערה מצד הבנקים הזרים והגופים המוסדיים. חולשת שוק המניות בארה"ב, לצד, התרחבות פער הריביות דולר-שקל ונתוני האינפלציה מאמש, תורמים לציפייה להמשך ההתרחבות בפער הריביות שבין הדולר לשקל, מהלך התורם לביקוש לדולר. הגירעון הגבוה, והחשש מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, תורמים לפעילותם של הבנקים הזרים המצמצמים את החשיפה לשקל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר