מירי רגב בנסיעה הראשונה של הרכבת הקלה. צילום: יוסי זליגר

האם רפורמת הוזלת התחבורה הציבורית של השרה רגב תבוטל?

במשרד האוצר מתכננים לבטל את רפורמת "צדק תחבורתי" במסגרת הקיצוצים המתוכננים במשרד התחבורה • בסביבתה של רגב טוענים כי השרה לא תהיה מוכנה לקיצוצים הנוגעים לפריפריה • באוצר מסבירים כי הדבר המתבקש כעת הוא לא לחלק הטבות חדשות שאינן קשורות למלחמה

קרב קשה בין משרד האוצר למשרד תחבורה סביב הקיצוצים המתוכננים למשרד התחבורה  בסך של 7.4 מיליאד שקל בשלוש השנים הבאות. זאת, במסגרת התיקונים לתקציב והתאמות לצורכי המלחמה.

במרכז המחלוקת עומדת רפורמת "צדק תחבורתי" שהאוצר מבקשים לבטל. במסגרת הרפורמה תוכננה הוזלה של 50% במחירי התחבורה הציבורית לתושבים המתגוררים בשכונות המוחלשות  המדורגות 5-1 במדד הפריפריאליות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נזכיר כי הרפורמה "צדק תחבורתי" הייתה אמורה להכנס לתוקף השנה, והיא נחשבת לרפורמת הדגל של שרת התחבורה רגב. בסביבתה אומרים כי היא לא תהיה מוכנה שיקצצו בפריפריה.

הרפורמה תמתין ל-2027?, צילום: אילוסטרציה: יהושע יוסף

"אנחנו מבינים את הצורך לקצץ בעקבות המלחמה. אבל לא יתכן שהקיצוץ יבוא על חשבון אוכלוסיות מוחלשות", אומרים מקורביה. מנגד, באוצר אומרים כי מדובר בתקופת מלחמה ויהיו שלל קיצוצים במגוון רחב של משרדי ממשלה, והדבר המתבקש ביותר לעשות בעת הזו הוא לכל הפחות לא לחלק הטבות חדשות שלא קשורות למלחמה.

ביטולים מקריית אתא ועד גוש עציון

יצוין כי כיום מחיר הכרטיס "חופשי-חודשי" בפריפריה עומד על 99 שקלים. מלבד הביטול של רפורמת "הצדק התחבורתי", באוצר מבקשים לבצע לדחות את תחילת הביצוע של פרויקטים רבים ובכך להפחית את תקציב הפיתוח של משרד התחבורה בשנים 2024-2027 בסך כולל של 2.4 מיליארד שקל. בין היתר, באוצר מבקשים לדחות ביצוע של פרויקטים הבאים: הקמת מטרונית קרית אתא, כביש 60 - עוקף אל ערוב – בני נעים; מחלף המוביל;מחלף עתלית; מחלף עיסוואיה; כביש 60 – צומת אלעזר – צומת הגוש; כביש 45 – ציר המחצבות; כביש 85 – מחלף נחל עמוד; כביש 781 – מחלף גלעם; מחלף עטרות ופרויקט המטרופן. באוצר אומרים כי מלבד הצורך הברור בתקציבים, המשק סובל ממחסור חמור בכח אדם, ולכן הפרויקטים האלה ממילא יידחו מסיבות אלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו