החשש הגדול: גל התייקרויות בדרך

החזית הכלכלית: שנת 2024 כבר החלה בעליות מחירים בכמה תחומים, והמגמה צפויה להימשך כשהארנונה ותעריפי החשמל יטפסו בקרוב • מסתמן: ללא התערבות הממשלה עלול להיווצר כדור שלג של עליות • גורמים בענף מרגיעים: "אין הצדקה כלכלית שהמחירים יזנקו"

קניות בסופר (להמחשה). צילום: דודו גרינשפן

הכינו את הארנקים: 2024, שנפתחה בירי טילי חמאס לעבר המרכז והדרום, מביאה עימה התייקרויות לא מבוטלות של חלק מהמוצרים והשירותים - לאחר שרק שלשום קפצו מחירי הדלק בכ־4%.

תעריף הארנונה יעלה בכ־2.7%, והחל מ־1 בפברואר תעריף החשמל צפוי לעלות ב־2%-3% (רשות החשמל צפויה להודיע על כך בהמשך השבוע). כל אלה לא רק מעלים באופן ישיר את הוצאות משק הבית הממוצע, אלא גם משפיעים על היצרנים ועל הספקים בישראל, שעלולים לגלגל את העלייה בהוצאות לצרכן.

ללא התערבות הממשלה ההתייקרויות, שכרגע עדיין לא מורגשות מדי, עלולות ליצור כדור שלג ולהפוך לגל של ממש.

יבואנית הענק שסטוביץ כבר הודיעה שלשום כי מפברואר תעלה את מחירי מוצריה בשיעור ממוצע של 10%. זאת אף ששיעור הדולר ירד בשלושת החודשים האחרונים ביותר מ־6%. בחברה אמרו כי העלאת המחירים תוכננה לפני זמן רב, ונדחתה בעקבות המלחמה.

תדלוק (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

עליית המחירים כוללת מוצרי טואלטיקה ומזון של המותגים קולגייט, אג'קס, פלמוליב, ברילה ומאסטר שף, בין היתר, ותהיה תקפה לכ־15% מהמוצרים. יש לציין כי שסטוביץ העלתה מחירים בשיעור של עד 15% בחודש מאי האחרון.

אתמול הודיעה סוגת, יצרנית המזון הגדולה בתחום הקטניות,  על העלאת מחירים של בין 5%-10%. עלייה זו כוללת את חלק ממוצרי החברה ויכולה להגיע עד 40%. בין מוצרי החברה נמנים: קטניות, סוכר לבן, סוכר חום, סוכר דמררה, וקמח שמרים. חלק ההתייקרות תיכנס לתוקף ב־14.1.

מחירי הגלם זינקו

לפי הערכות בענף, יבואנית ענק נוספת שיכולה להודיע על עליית מחירים היא חברת דיפלומט, שדחתה גם היא את עליות המחירים בעקבות המלחמה. עם המוצרים של החברה נמנים כאלו של מותגים פופולריים רבים, כמו היינץ, פרינגלס, טונה סטארקיסט, קפה ג'ייקובס, קלוגס, שוקולד מילקה, אורל בי ופיירי.

נזכיר כי דיפלומט הודיעה כבר בספטמבר האחרון כי תעלה את מחיריה בשיעור של 15%. בחברה טענו כי רוב המוצרים שמיועדים להתייקרות הם כאלה שלא התייקרו עד אז. עליית המחירים המתוכננת היתה אמורה לכלול עלייה של 4.01% בתחום הטואלטיקה ושל 3.37% בתחום המזון.

מוצרי דיפלומט, צילום: יהושע יוסף

יצרנית הזיתים והחמוצים בית השיטה הודיעה לקמעונאים על העלאת מחירי הזיתים בכ־15% ושל המלפפונים החמוצים בכ־5%, וגם יכין הודיעה על העלאות מחירים של 10%-12% בחלק ממוצריה - כמו שימורי עגבניות, תירס, חומוס, פול ושעועית.

אורי שי־לוי, מנכ"ל בית השיטה תעשיות בע"מ, הסביר לנו: "מחירי חומרי הגלם לא מפסיקים לעלות. מחירי הזיתים עלו ביותר מ־50% בעקבות מחסור מקומי ועולמי. לצערי, כמפעל יצרני ארץ־ישראלי אין לנו יכולת לספוג את כל העלייה, ולכן אנו נאלצים להעלות מחירים".

ירידה צפויה בתוצר

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, אמר בשיחה עם "ישראל היום": "2024 נפתחת בגל של עליות מחירים, למרות המגמה העולמית של הירידה באינפלציה וההאטה הכלכלית במשק. רוב ההתייקרות השנה הן תוצאה של עליות מחירים מהשנה שעברה, שעדכונן נדחה באופן מלאכותי".

חן הרצוג, צילום: נתי חדד

הרצוג מעריך כי ההשפעה הכלכלית של עליית המחירים מגיעה על רקע הירידה הצפויה בתוצר, והמצב שבו הציבור הישראלי צריך לשאת בעלות המלחמה, שצפויה להגיע לכ־200 מיליארד שקלים - כ־65 אלף שקלים לכל משפחה בישראל.

"בעיתוי קשה לצרכן הישראלי, אנחנו משלמים היום את המחיר של אי־התמודדות עם בעיות היסוד של כלכלת ישראל בשנה האחרונה. חלק ניכר מההתייקרויות, כמו עליית מחירי הבנזין, תעריפי הארנונה ועוד, משקפים עדכון באיחור של עליות המחירים של השנה שעברה. המשמעות היא שבזמן שהמחירים בעולם יורדים - אצלנו רואים עלייה. לכן עליית המחירים לא משקפת בהכרח עלייה באינפלציה בישראל, במיוחד על רקע תנאי ההאטה במשק והירידה בביקוש עקב המלחמה".

אינפו,

"המחירים לא יעלו"

האם כל ההתייקרויות יגולגלו לצרכן? לא בטוח. לפחות ב"גוד פארם" אמרו כי כרגע לא צפוי גל התייקרויות: "אני לא חושב שבתחומים שלנו צפוי גל עליות מחירים, אני לא רואה הצדקה כלכלית לזה", אמר ל"ישראל היום" אדם פרידלר, מנכ"ל גוד פארם. "אני לא רואה עליות מחירים באירופה, ושערי המטבע יחסית נוחים. מחירי השילוח, למעט הסיפור עם החות'ים, נוחים, ולכן אני לא רואה סיבה אובייקטיבית לשינוי מהותי.

"רוח התקופה היא נוראית, ואי אפשר להעלות מחירים כשכל העם שבור. העם חווה קשיים מעבר לקשיים הכלכליים, שהם מובנים מאליהם".

בתשובה לשאלה אם צפוי גל עליות מחירים בעקבות ההודעות השונות, גורם בענף רשתות המזון אמר: "אני לא צופה גל של עליות מחירים שיפגוש אותנו כמו שהיה ב־2023. באופן יחסי, המטבעות הזרים התאזנו, וגם אם יש חומר גלם שהתייקר - המטבעות יגרמו לאיזון בצורך לעליית המחיר.

איש כוחות הביטחון החות'ים ברקע ספינה בים סוף, צילום: אי.פי.איי.

"גורם נוסף שיכול להשפיע, ועדיין לא מורגש באופן ישיר, הוא עלות ההובלות באוניות. מחיר ההובלות שילש את עצמו בשבועיים האחרונים, ויכול להיות שהמחירים של המוצרים שיגיעו לפה בטווח של 35-60 ימים יושפעו בגלל האירועים בים. צריך לזכור שלא כל מוצר מגיע כמוצר מוגמר, לפעמים הוא מיובא כחומר גלם, ולכן מחירו מושפע מאוד ממה שקורה", כך הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר