בכיר באוצר: "את המלחמה הזאת צריך לממן - נדרשת העלאת מסים או קיצוץ ההוצאות"

סגן ראש אגף תקציבים: "חלקים גדולים מהאוכלוסייה אינם משתתפים בשוק התעסוקה" • קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל לשעבר, אמרה בהתייחס להצעתו של אבי שמחון לבטל א תקציב 2024: "אמירות חסרות אחריות בצורה קיצונית"

אובדן אמון בשווקים. קרנית פלוג . צילום: דודי ועקנין

כפיר בטט, סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, התייחס היום (חמישי) לעלות המלחמה ולנטל הכפול על אוכלוסיית משלמי המסים ומשרתי המילואים: "את המלחמה הזו צריכים לממן. הניסיון לברוח מסדרי העדיפויות, ולדבוק בסיסמאות יביא לפגיעה הרבה יותר גדולה בכלכלה בטווח הבינוני והארוך לעולם העסקי, והגדלת הנזק תפגוש אותנו חזיתית". הדברים נאמרו בדיון של המכון הישראלי לדמוקרטיה ומינהלת המעסיקים וההון האנושי.

"לעשות את ההחלטות הקשות - אך הנכונות". בטט, צילום: ללא

לדברי בטט, "לשם מימון הנטל הביטחוני נדרשים שינויי סדרי עדיפויות - העלאת מסים או קיצוץ ההוצאות, זו העלות הישירה. הצפי הוא לעלייה בנטל על משרתי המילואים, שיוצר עומס גדול מאוד על המגזר העסקי ועל משקי הבית. הבעיה היא שמשלמי המסים ומשרתי המילואים הם במידה רבה אותה האוכלוסייה. ההתמודדות חייבת להיות בסדרי עדיפויות, המדינה צריכה להבין איפה היא צריכה לקצץ כדי לא להטיל נטל עודף על משלמי המסים. החפיפה בקרב האוכלוסייה שנפגעת, נובעת מכך שחלקים גדולים מהאוכלוסייה אינם משתתפים בנטל ההשתתפות בשוק התעסוקה". 

את המלחמה צריך לממן. בנק ישראל, צילום: אורן בן חקון

"השווקים יאבדו אמון"

בטט הוסיף: "התחזית הדמוגרפית היא מאוד ברורה. אנו יודעים כמה ישתתפו בשוק העבודה בעוד 20 שנה, אם לא נכניס את אותן האוכלוסיות היום לשוק העבודה ובפריון גבוה. עלינו לשאול את עצמנו עם איזו כלכלה נהיה - כלכלה שבה שיעורים הולכים ופוחתים נוטלים חלק בשוק התעסוקה אם לא נעשה את השינוי בסדרי העדיפויות שאנו זקוקים לו? או שנמצא את הדרך לעשות את ההחלטות הקשות אבל הנכונות. לאזן חזרה לטווח הבינוני-רחוק את שיעור הגירעון, ולהביא לכך שבעוד 20 שנה יהיו לנו אותן אוכלוסיות שמשתתפות, כתף אל כתף עם האוכלוסייה האחרת שהנטל נופל עליה כעת".

פרופסור קרנית פלוג, סגנית נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ונגידת בנק ישראל לשעבר, אמרה בהתייחס להצעתו של פרופ' אבי שמחון: "האמירות לוותר על תקציב 2024 הן חסרות אחריות בצורה קיצונית. אם לא נתנהל תוך הפנמת האירוע, שינוי סדרי העדיפויות לתמיכה בלחימה, במגזר העסקי ובמנועי הצמיחה, ולא בדברים שמזיקים גם בימים כתיקונם - השווקים יאבדו את האמון בנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר