המילואימניק שיצא מעזה בוועדת הכספים: "המקרר ריק, אין לי אוכל לילדה"

דיון סוער התקיים בוועדת הכספים, במהלכו איש מילואים ובעל עסק תקף את חוסר התמיכה מצד המדינה • נציג רשות המיסים: "המענים משתכללים בכל עת, הוקם מנגנון מיוחד לסיוע להגשת תביעות מצד חיילי מילואים"

ליאור מושייב – בעל עסק בעוטף שנמצא במילואים בוועדת הכספים// צילום: ערוץ הכנסת

דיון סוער התקיים בוועדת הכספים שדנה במתן פיצויים לעסקים בעקבות המלחמה היום (שני). במהלך הדיון עלו טענות שהופנו כלפי משרד האוצר בעניין הקושי של חיילי המילואים למצות את זכויותיהם.

בדיון השתתף ליאור מושייב, בעל עסק משפחתי בבאר שבע שגויס למילואים יחד עם אחיו. בדבריו הביע את תסכולו: "יש למשפחה סופר ובתי הארחה. אני ואחי גוייסנו בשבעה באוקטובר. אחי חוטף טילים על הראש בצפון, אני נלחמתי על לפני כמה ימים בסג'עייה וגם חוזר לשם ככל הנראה. קרסנו. באמת לא חשבנו פעמיים. עזבנו ביום הראשון, משפחות וילדים ואת העסק. נטשנו אותו פשוט. נקראנו לדגל ורצנו, ועכשיו העסק קרס". 

ליאור מושייב בוועדת הכספים, צילום: צילום מסך

עוד הוסיף: "לא היה מי שינהל את העסקים, לקחנו עובדים זוטרים שניסו לשדוד אותנו, העלו לנו את שכר הדירה לפני הלחימה. זאת קטסטרופה. אני לא יודע איך אסיים את היום שלי. אני מפחד להעביר אשראי לסימילאק של הילדה, המקרר ריק. לא קיבלתי כלום, שקל. פניתי לכולם, שלחתי הודעות, אני מסכן את החיים שלי כל יום כשכדורים עובר לי מעל הראש. אני מגן עליכם יש עוד מישהו שהמקרר שלו ריק? עוד מישהו שלא קיבל משכורת? מישהו מכם לא קיבל משכורת"?

דבריו של מושייב עוררו זעם רב בוועדה. חברי אופוזיציה תקפו את הממשלה וטענו כי היא מפקירה את בעלי העסקים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר: "הדברים שנאמרים פה מצביעים על מה שקורה בכל המערכת" וביקש לבחון את המקרה. "למה הבחור לא קיבל את הכסף, למה העסק צריך לקרוס"? 

וועדת הכספים , ארכיון, צילום: נועם משקוביץ, דוברות הכנסת

נציג רשות המיסים בדיון, אמיר דהן התייחס לדבריו של מושייב וציין כי בהעדר הגשת תביעה, הרשות לא יכולה לדעת ולממש את הזכאות לפיצויים. בתגובה מושייב ציין כי אין באפשרותו להכניס נייד לעזה. דהן מצידו השיב כי: "אנחנו מעוניינים לתעדף את מתן הפיצויים למילואימניקים שמשרתים אך אם לא הוגשה תביעה אין ילי איך לקדם אותה". עוד הוסיף כי הוקם חמ"ל במשרד הביטחון עבור מי שלא יכולים להגיש פנייה אך סייג ואמר כי: לא לכולם נוכל לתת פתרון, במיוחד כשאנחנו לא יודעים את הפרטים. מעולם לא היה אירוע כזה ואנחנו מנסים להבין את הבעיות כמה שאפשר".

עוד ביקורת שנמתחה בדיון על תפקוד האוצר קשורה לכך שטרם הובאה ארכה לתקנות הפיצויים לישובי ספר וישובים מיוחדים, שתוקפו פג בסוף חודש אוקטובר. סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, הודה בפתח הדיון כי "אין תשובות טובות" לעיכוב בהבאת הארכת התקנות: "יש בעיות שאנחנו מתעדים לפתור כמה שיותר מהר, גם תפעוליות וגם משפטיות בנושא של מי נכנס וכמה נכנס, ברגע שנצליח לפתור נביא כמה שיותר מהר".

במהלך הדיון אמיר דהן השיב לטענות: "הוגשו 204 אלף תביעות בתקופה של חודש בדיוק, יהיו מקרים שיפלו, ואנחנו נפעל לאתר אותם בפינצטה. הגענו ל-3.75 מיליארד ש"ח תשלום פיצויים בסך הכל. הוגשו 175 אלף תביעות במסלול הכללי, בדרום 18 אלף תביעות. שולמו 2.5 מיליארד ש"ח בגין הוצאות מזכות. בגין ירידת מחזורים שולמו חצי מיליארד ש"ח". 

בסופו של דבר גפני ביקש מהאוצר להביא את הארכת התקנות והחוק הרלוונטיים עם העדכונים הדרושים בהקדם, בכוונה לאשרם עוד השבוע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר