איגוד המזון מתריע: "בשעת חירום עלול להיווצר חוסר במזון עבור אזרחי ישראל"

באיגוד מציינים כי המלחמה והאיום החות'י על נתיבי השיט מציבים את ביטחון המזון של ישראל בסכנה • נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר איגוד תעשיות המזון פנו ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דויד ביטן, בבקשה לקיים דיון חירום בנושא • "על הממשלה לקבוע אסטרטגיה סדורה שבמסגרתה ייקבעו יעדים להבטחת ייצור מקומי של לפחות 75% מהמזון הנדרש"

סופר מרקט. באיגוד המזון מתריעים בפני סכנה לבטחון המזון של ישראל (ארכיון). צילום: דודו גרינשפן

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ויו"ר איגוד תעשיות המזון, דודי מנביץ', פנו השבוע ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ דויד ביטן, בבקשה לקיום דיון חירום בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא ביטחון המזון, הבטחת שרשרת האספקה ומלאי החירום של ישראל.

דובר החות'ים מודיע: תקפנו שתי אוניות// רויטרס

על רקע מלחמת חרבות ברזל והאיום החות'י על נתיבי השיט לישראל, מתריע איגוד המזון כי ללא פעולה מיידית של ממשלת ישראל - ביטחון המזון של ישראל בסכנה. האיגוד מתריע כי על מנת למנוע משבר ומחסור מזון בעת מלחמה, על הממשלה לקבוע אסטרטגיה סדורה שבמסגרתה ייקבעו יעדים להבטחת ייצור מקומי של לפחות 75% מהמזון הנדרש.

באיגוד מציינים כי כ-90% ממפעלי המזון הישראליים ממוקמים באזורי העימות בצפון ובדרום, ולמרות המתיחות הביטחונית ולאור חיוניותה וחשיבותה של תעשיית המזון, המפעלים ממשיכים לפעול, שעה שהם חשופים למטחי טילים מהדרום ומהצפון ורבים מעובדיהם פונו אל אזורים מרוחקים. 

מפעל עלית שטראוס בשדרות שנפגע בעבר מירי רקטי, צילום: יהודה פרץ

עם זאת, האיגוד מתריע כי התרחבותה של המלחמה לגזרות נוספות והתמשכותה תקופה ארוכה, לצד היעדר אסטרטגיה ממשלתית סדורה לביטחון המזון המבוססת על התעשיה הישראלית, עלולות להעמיד בסיכון ממשי את יכולתה של מדינת ישראל לספק ביטחון מזון לאזרחיה, לאורך זמן.

לדברי האיגוד, קיים כשל מערכתי במוכנות לתרחישי חירום שונים להבטחת בטחון המזון ורציפות אספקת מוצרי המזון. כך לדוגמא - עד היום לא בוצעה כל התאמה בהיקפי מלאי החירום לחומרי הגלם לתעשיית המזון ועדכון רשימת מוצרי המזון הנדרשים בחירום, ויתרה מכך מלאי החירום נשענים כמעט לחלוטין על המגזר הפרטי.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

"מדינת ישראל היא מדינה אי, מוקפת אויבים, אשר אינה יכולה להרשות לעצמה להישען על ייבוא מזון בהיקפים משמעותיים. די באשר מתרחש בימים אלו בנמלי ישראל, אשר אמונים על קבלת סחורות, בהן מזון וחומרי גלם, אשר עלולים לסגור את שעריהם בשל איומים ביטחוניים על פעילותם השוטפת או לחילופין אוניות וחברות ספנות אשר החליטו להפסיק הגעתן לנמלי ישראל נוכח איומי החות'ים בתימן", הם אומרים.

מנהל איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, אביב חצבני: "על מנת שהתעשייה תוכל להמשיך להבטיח אספקת מזון סדירה ורציפה גם בימים מאתגרים אלו, מדינת ישראל חייבת להסדיר את כל סוגיית מלאי החירום, לקבוע רף מינימאלי של ייצור כחול לבן ולעדכן את כמות המזון הנדרש בחירום. אם המדינה לא תעשה זאת - בשעת חירום עלול להיווצר חוסר במזון עבור אזרחי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר