עם כניסתו לתפקיד, למנהל רשות המיסים החדש שי אהרונוביץ', שדבר מינויו פורסם השבוע, ממתינים לא מעט אתגרים. עם גיבוי מלא משר האוצר בצלאל סמוטריץ, לאהרונוביץ' יש את כל הכלים כדי להוביל את השינוי הנדרש ברשות, לטובת כל העוסקים בענף. אלה האתגרים המרכזיים בהם יצטרך לטפל במהלך הקדנציה.
גיוס ושימור כוח אדם
בשנים האחרונות יש ירידה מתמדת בגיוס כוח אדם לרשות המיסים, בין אם מדובר ברואי חשבון, עורכי דין או מפקחים. בענף ראיית החשבון חלה ירידה משמעותית בכמות הנרשמים ללימודים בשנים האחרונות, ויחד עם פערי שכר בין המגזר הציבורי לפרטי, עובדים רבים ברשות המיסים מעדיפים לעבור למגזר הפרטי שמציע שכר ותנאים טובים יותר. בחודשים האחרונים היינו עדים לשביתות ועיצומים בקרב עובדי רשות המיסים, ונראה שאתגר נוסף הוא גם "לשמור את הכביסה המלוכלכת בתוך הבית", כדי שכמה שפחות מהמירמור והקשיים שחווים עובדי הרשות יגיעו החוצה לתודעת הציבור הרחב.
גרעון וקופה ריקה
על רקע האתגרים הכלכליים במדינה בחודשים האחרונות, נטישת עובדים וחברות לחו"ל, ירידה בהשקעות בחברות בישראל בכלל ובענף ההייטק בפרט, גם הקופה של רשות המיסים מתדלדלת. מצד אחד, העלאת מיסים בכדי להגדיל את תשלומי המס הוא צעד לא ריאלי שעלול להחמיר עוד יותר את הקיפאון הכלכלי, ומצד שני סך תשלומי המס ממשיך לרדת. הפתרון במקרה הזה יצטרך להיות יצירתי.
רעיון שנבחן בהקשר זה הוא החייאת הליך גילוי מרצון בגין הכנסות ונכסים לא מדווחים מחוץ לישראל, כשההדעות לגבי יעילות פתרון זה חלוקות. גם העלאת מסים על הפרק.
קיפאון חקיקתי
כמה שנים שרשות המיסים לא קידמה רפורמות ושינויי חקיקת מס משמעותיים, ובמקרים רבים חקיקת המס בישראל נותרת מאחור אל מול קצב העסקים הבינלאומי. בתחום הקריפטו והמטבעות הדיגיטליים ישראל לא חידשה את חקיקת המס שתאפשר ביצוע פעולות עסקיות בקלות, ולכן בעלי עסקים רבים עוזבים את ישראל. בתחום המיסוי הבינלאומי, הרשות כבר כמה חודשים מנסה לקדם שינויי חקיקה שיבהירו ויקלו את ההחלטות לגבי תושבות לצרכי מס של אדם, אבל חקיקה רשמית טרם בוצעה במקרה זה. ככלל, ניתן לאמר שחקיקת המס בישראל תקועה, ומובילה לכך שישראלים רבים מבצעים פעילויות עסקיות במדינות מחוץ לישראל.
הנגשת המערכות לציבור, חברתית וטכנולוגית
רשות המיסים נתפסת היום כגוף שהאזרח הפרטי לא רוצה להתעסק איתו מתוך חשש ופחד. במקרים רבים החשש הזה מביא לסכומי עתק שרשות המיסים מחזיקה בגין תשלומי מס ביתר של אנשים הזכאים להחזר מס, אבל לא מבקשים אותו עקב חוסר מודעות או חשש לפנות לרשות המיסים. הדבר מעמיק את הפער בין רשות המיסים לציבור. בכדי לצמצם את הפער הזה אנחנו רואים לאחרונה את הרשות פעילה יותר ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, לינקדין וטיקטוק, אך מדובר בפערים כה גדולים שניתן לצמצם רק לאורך שנים, ולא במהירות. מעבר להנגשה החברתית, יש צורך בהשקעה טכנולוגית בכדי להנגיש מידע לציבור, ולהקל על כל אדם מהיישוב לבצע באופן עצמאי בקשה להחזר מס, או כל פעולה אחרת.
רו"ח יניב אנג'ל, שותף מנהל מח' המיסוי בפירמת הייעוץ AUREN ישראל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו