קצב האינפלציה בדרך להתמתנות? מסתמן: מדד המחירים לצרכן יעלה היום בעד 0.5%

הכלכלנים מעריכים: האינפלציה השנתית צפויה לרדת ל־3.6% • הסעיף שצפוי להוביל את המדד הוא הדיור שאמור לעלות בחדות - בעיקר עקב התייקרות השכירות • "יש ירידה בהוצאה בצריכה פרטית בישראל"

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. צילום: אורן בן חקון

לפי הערכות הכלכלנים, מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום יציג עלייה חדה יחסית של בין 0.3% ל־0.5%. למרות מדד גבוה שצפוי ליולי, אנשי המקצוע בטוחים כי תחול התמתנות באינפלציה, שתעמוד על 3.6%.

לדברי יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון: "בחודש יולי אנחנו מצפים למדד של עד 0.5%, מדד עונתי גבוה באופן בסיסי עם עלייה במחירי המזון, הדיור והנסיעות לחו"ל. קצב האינפלציה השנתית צפוי להתמתן ל־3.6%, מ־4.2% בחודש הקודם. מדד יולי יושפע ישירות גם מפיחות בשקל אשר מייקר את מחירי הנסיעות לחו"ל ומשפיע על מחירי היבוא, ובכך פוגע בכוח הקנייה של משקי הבית".

דירות חדשות בראש העין // צילום: יהושע יוסף, צילום: יהושע יוסף

רינת אשכנזי, כלכלנית ראשית בהפניקס בית השקעות, מוסיפה כי "מדד המחירים צפוי לעמוד על 0.3%. הסעיף שצפוי להוביל את המדד הוא הדיור, שצפוי להתייקר בחדות, בעיקר בגלל התייקרות השכירות בחודשי הקיץ. עליית המחירים של ספקי המזון צפויה להימשך גם לתוך אוגוסט.

"מנגד, אפקט העונתיות, שישפיע על מחירים בחנויות האופנה, צפוי למתן את עליית המדד. הממשלה מנעה את התייקרות התחבורה הציבורית והגדילה משמעותית את סבסוד הבלו ובכך מנעה את ההתייקרות של סעיף התחבורה והתקשורת".

"התמתנות בצריכה"

גם ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, צופה כי ביולי תחול עלייה של 0.3%. לפי הסקירה של בהר אשר התפרסמה ביום ראשון האחרון, "הלמ"ס צפויה לפרסם את נתוני הצמיחה של המשק לרבעון השני השבוע, ואנו מעריכים שהצמיחה תהיה דומה לגידול באוכלוסייה, כלומר נמוכה. האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התמתנות משמעותית בהוצאה לצריכה פרטית בישראל, ובלימה של התרחבות יצוא השירותים.

"יחד עם זאת, ההלימה בין הנתונים החודשיים לנתון הצמיחה הרבעוני של הלמ"ס לא היתה גבוהה ברבעונים האחרונים, כך שעדיין ייתכנו הפתעות".

רינת אשכנזי אמרה ל"ישראל היום" כי "בשווקים מתחילים להתרגל לרעיון שהאינפלציה מתקררת. הריבית תישאר ברמה גבוהה לאורך זמן יותר ארוך ממה שראינו קודם. אם יגיעו הפחתות ריבית אולי זה יהיה מיוני 2024. עליית הריבית היא שחקן מרכזי בכל השווקים הפיננסיים וזה משפיע על ארה"ב, אבל זה משפיע גם עלינו".

"אי־הוודאות השפיעה"

בהתייחסה להתפתחויות היומיומיות בישראל הוסיפה אשכנזי: "מעבר לזה יש את הגורמים הפנימיים בישראל. אנחנו לא יכולים להתעלם מכך, ואנחנו חיים מחודש לחודש. זאת בעקבות הרפורמה המשפטית ואי־הוודאות הכלכלית והפוליטית בחצי השנה האחרונה.

צילום: לירון אלמוג // הירקות זינקו, המדד עלה,

"כל פעם ידיעה זו או אחרת אשר קשורות לנושא מתורגמות על ידי שוק ההון כגורם חיובי או שלילי. מובן שבשווקים היו מעדיפים לראות פחות אי־ודאות, אבל כרגע אנחנו לא שם. זה משפיע על חברות דירוג האשראי ועל השאלה האם יהיו עדכונים לאופק דירוג האשראי. כל ההתפתחויות הפוליטיות משפיעות על דירוג האשראי, וכמובן על המצב הכלכלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר