בגלל יוקר המחיה: מחאה יוצאת דופן הולכת ומתרחבת בימים אלו במגזר החרדי, שבמרכזה שינוי דרמטי בלבוש המסורתי של הצעירים החסידים.
בתקופה האחרונה זינקו מחירי כובעי הקאפעלוש שחובשים החסידים לאחר הגיעם לגיל 13. לטענת היצרנים, המחירים עלו בשל חומרי הגלם, אך את הצרכנים זה לא עניין. השורה התחתונה היא תשלום של יותר מ־1,200 שקלים על כובע שהוא הכרח לכל נער.
לפני כשלושה חודשים נפתחה "מהפכת הקסקטים". בקבוצות הווטסאפ ובשיחות מפה לאוזן קראו חסידים לחזור לחבוש כובע קסקט. אז היה זה מנהג בכמה קהילות בודדות, במחאה על מה שהוגדר "העלאת המחירים הדרסטית בכמה חברות של מגבעות חסידיות, ששולטות כמונופול".
כעת, מה שהחל כיוזמה מקומית תופס תאוצה דרמטית. בחסידות צאנז, בין היתר, הרחיבו את התקנה לכל הנערים בתלמודי התורה בכל הארץ, נוסף על נערי חסידות בעלזא וויז'ניץ שנוהגים כך.
מסורת ארוכת שנים
"השמירה על הלבוש היהודי מדור לדור היתה מיסודות דרכי ההנהגה במקהלות החסידים", כתבו ראשי תלמודי התורה של החסידות. "כחלק מכך, בדורות הקודמים היה נהוג בקרב החסידים שהאברכים והבחורים חבשו לראשם כובע רחב, או כובע קטן הנקרא 'קסקט'.
"אחרי שבתקופה האחרונה היוקר מאמיר ביותר, ומחירם של הכובעים עולה דמים יקרים, וקול מצוקתם של ההורים בא אלינו שאין לאל ידם לעמוד בהוצאה גדולה כזו אחת לשנה, בשעה שכובע הקסקט זול עשרות מונים - בהוראתם של מורי דרכנו מרן האדמו"רים, הבחורים יבואו לתלמוד תורה אך ורק עם כובע קסקט לראשם, ולא תתאפשר כניסה אחרת".
"שינוי בחסידויות"
"בעבר הכובעים של החסידים היו עולים בסביבות 600 שקלים, וכעת זה זינק ביותר מ־100%, לסביבות 1,300 שקלים", מסביר פרשן רדיו קול ברמה, ישראל כהן. "כבר לפני 30 שנה האדמו"ר מבעלזא נלחם בתופעה של הכובעים, והורה לנערים לחבוש קסקטים. כעת, בשל המחירים, אנחנו רואים שינוי גם בחסידויות אחרות".
"אין שום סיבה לא לחבוש קסקטים", הוא מוסיף. "קודם לשואה הדבר היה מקובל ביותר. אם יש לאבא כסף, הם אומרים, שהילד ילך בשבת עם הכובע, כי זה יותר מכובד - אבל ביום חול כולם ילכו עם קסקט".
המחאה כבר ניכרת בהשפעתה, וחנויות כובעים החלו לפרסם הנחות ומבצעים על המוצר. "הם כבר מורידים את המחירים, אבל הם עדיין גבוהים. זו הדרך להילחם ביוקר המחיה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו