בנק ישראל השאיר את הריבית ללא שינוי - אך הזהיר מפני העלאה עתידית עם קידום החקיקה

לאחר 10 עליות רצופות: נגיד בנק ישראל השאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75% - הרמה הגבוהה מאז דצמבר 2006 • "בהחלט ייתכן שנצטרך להעלות את הריבית בהמשך ככל שלא נראה את סביבת האינפלציה מתמתנת" • "יש לוודא ששינויי החקיקה יבוצעו בהסכמה רחבה"

בנק ישראל. צילום: קונטקט

בהתאם לתחזיות: אחרי יותר משנה ורצף של עשר העלאות רצופות, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לקח היום (שני) "פסק זמן" והשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75% - הרמה הגבוהה מאז דצמבר 2006. בהודעה הזהיר בנק ישראל מפני קידום החקיקה וציין כי הוא רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות של הוועדה, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה.

נגיד בנק ישראל: "אנו מעריכים כי רמת הריבית הנוכחית היא מרסנת דיה ואמורה לתמוך בירידת האינפלציה ליעדה. יחד עם זאת, הדרך להתכנסות האינפליה ליעד עודנה ארוכה. אנו מצויים בסביבת אי-ודאות גדולה וישנם כמה סיכונים כלפי מעלה לגבי האינפלציה. לכן, חשוב לי לציין כי בהחלט ייתכן שנצטרך להעלות את הריבית בהמשך ככל שלא נראה את סביבת האינפלציה מתמתנת בקצב המתאים. אנחנו נחושים להחזיר את האינפלציה ליעדה".

עוד אמר הנגיד: "בעקבות קידום שינויי חקיקה המשפטית חלה עלייה ברמת אי-הוודאות בכלכלה הישראלית, כפי שמשתקף בין היתר בפיחות העודף של השקל ובביצועי החסר של שוק המניות הישראלי. להמשך אי-הוודאות עלולים להיות מחירים כלכליים לא מבוטלים. גם קרן המטבע הבינלאומית הצביעה על המשך אי-הוודאות לאורך זמן. לכן, חשוב להשיב את היציבות והוודאות לכלכלה הישראלית ולוודא ששינויי החקיקה יבוצעו בהסכמה רחבה ישמרו על חוזקם ועצמאותם של המוסדות".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צילום: אורן בן חקון

פרופ' ירון התייחס גם לפיחות השקל הנובע, כלשונו, מ"גורמים מקומיים" ואמר כי הפיחות העודף אשר נגרם למשק בתקופה האחרונה תרם לאינפלציה עודפת בין 1-1.5%. כלומר, מדברי הנגיד ניתן להבין כי אם פיחות השקל, הנובע מהמתיחות סביב הרפורמה המשפטית לא היה מתרחש, האינפלציה כבר הייתה קרובה ליעד של בנק ישראל. 

השארת הריבית על רמה של 4.5% היא "חצי נחמה" עבור זוגות צעירים רבים שמתקשים בעול המשכנתא, כאשר אם הייתה עלייה נוספת, כפי שסברו כ-20% מהתחזיות, המצב היה חמור בהרבה מבחינתם. בתי אב רבים עדיין מתקשים בעקבות ההעלאה הקודמת ב-0.25% והגדילה ב־69 שקלים את ההחזר החודשי על משכנתא ממוצעת והשלימה עלייה שנתית של 1,148 שקלים.

"האינפלציה מתמתנת"

בהודעת הוועדה המוניטרית הוסבר כי ההחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.75%, נובעת בין היתר מהתמנות האינפלציה. "האינפלציה מתמתנת, אך מקיפה מנעד רחב של סעיפים ועומדת על 4.6% בשנה האחרונה. בהסתכלות על 6 החודשים האחרונים, וביתר שאת על 3 החודשים האחרונים, ניתן לראות כי קצב האינפלציה מתמתן".

הפעם ללא עלייה בהחזרי המשכנתא, צילום: GettyImages
הריבית נשארת ללא שינוי (אילוסטרציה), צילום: רויטרס

עוד נכתב כי "הפעילות הכלכלית במשק מוסיפה להיות איתנה, אך חלק מהאינדיקטורים מצביעים על התמתנות מסויימת בפעילות. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק ובסביבת תעסוקה מלאה, אך נמשכת מגמת הירידה בשיעור המשרות הפנויות".

לדברי חברי הוועדה, "היקף הפעילות בשוק הדיור מוסיף להתמתן ובמצטבר מתחילת השנה המחירים נותרו ללא שינוי. בהיקף העסקאות ובביצועי המשכנתאות נמשכות מגמות הירידה. סעיף שירותי הדיור בבעלות במדד המחירים לצרכן המשיך לעלות ועומד על 7.6% בשנה האחרונה. בעולם, קצב הפעילות מוסיף להתמתן ומספר גורמים ממשיכים להעיב על הפעילות". 

לסיכום נכתב כי "הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסויימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה עודנה רוחבית ומצויה ברמה גבוהה. עם זאת, בחודשים האחרונים מסתמנת האטה באינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להותיר את הריבית על כנה, אך רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במסע"ת לאחר העלאת הריבית פעם נוספת // צילום: לע"מ

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "החלטת נגיד בנק ישראל שלא להעלות את הריבית פעם נוספת הייתה נכונה ושקולה. על הנגיד להשלים עבודתו ולהתמודד עם תוצאות החלטותיו הקודמות להעלות את הריבית, החלטות שערערו את האיזון במשק, מצד אחד הגדילו בענק את רווחי הבנקים אך מהצד השני העלו מאוד את הוצאות המגזר העסקי, משקי הבית ומשלמי המשכנתאות. על בנק ישראל מוטלת החובה להוריד את עלויות שירותי הבנקים ולייצב את תשלומי הריבית של הבנקים בגין יתרות זכות של הלקוחות".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "אני מברך את נגיד בנק ישראל ואת חברי הוועדה המוניטרית על החלטתם להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית. אני שב ומבהיר - לא נרפה מהעניין, נמשיך ונעקוב אחר המציאות הקשה שזוגות צעירים ומשפחות נאנקות תחת העול הכבד שהם לא אשמים בו. נוסיף לדון ולהציף את הנושא ונקבל החלטות לטובת אזרחי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר