כיצד רשות המסים תאשר לעוסקים הפקת כל חשבונית מעל 5,000 שקלים?

למה רשות המסים צריכה לאשר לעסקים את הפקת החשבוניות? ומה אומר החוק החדש שאושר? • כל התשובות לכל השאלות

רשות המסים (להמחשה). צילום: יהושע יוסף

בפרק המסים בחוק ההסדרים לשנים 2023-2024, נוספה רגולציה שתשפיע על כל עסק שיפיק חשבונית לעסק אחר בסכום העולה על 5,000 שקלים (יחל ב־25,000 שקלים ויירד בהדרגה בין השנים 2024-2028). 

הרפורמה המכונה "מודל הקצאת חשבוניות" כוללת הגבלה על ה"קונה" בעסקה, שאם יקבל חשבונית שלא קיבלה מספר אישור מרשות המסים - לא יוכל לקזז את המע"מ על פי החשבונית שקיבל.

נעזרנו בעו"ד רועי כהן, נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, כדי לעשות לכם סדר באופן ההתנהלות לנוכח החובה החדשה.

למה רשות המסים צריכה לאשר לעסקים את הפקת החשבוניות?

"המטרה המוצהרת של החוק היא להילחם בתופעת החשבוניות הפיקטיביות. כאשר מתבצעת עסקה בין שני עסקים (שאינם עוסקים פטורים), ה'קונה' בעסקה משלם את המע"מ, ה'מוכר' מעביר את סכום המע"מ לרשות המסים, ובמעמד העסקה מפיק חשבונית מס שבאמצעותה יכול הקונה להזדכות בסכום המע"מ. חשבונית תיחשב 'פיקטיבית' כשצד הקונה מקבל החזר ממע"מ בסכום שהמוכר לא העבירו לרשות המסים, כך שנוצרת פגיעה בקופת המדינה. היקף התופעה מוערך בהפסד של מיליארדי שקלים לקופת המדינה".

האם גם העצמאים יזכו לפנסיה? // צילום: רפאל בן ארי // האם גם העצמאים יזכו לפנסיה?,

מה אומר החוק שאושר?

"בשנת 2024 יחל פיילוט שבו עוסקים יידרשו לאשר הפקת חשבונית החל מסכום עסקה (ללא המס) של 25,000 שקלים. משמעות הפיילוט היא שבשנה הראשונה לא תחול הסנקציה של אי־התרת קיזוז המ"מ, אך החל משנת 2025 יירד הסכום בהדרגה והסנקציה תחול על כל עסקה שלא תקבל מספר אישור. בשנת 2025 יירד סכום העסקה ל־20,000 שקלים, בשנת 2026 ל־15,000 שקלים, בשנת 2027 ל־10,000 שקלים ובשנת 2028 ל־5,000 שקלים".

איך זה יעבוד?

"זו השאלה החשובה ביותר ולגביה לאף אחד עדיין אין תשובה. רשות המסים נמצאת בתהליך פיתוח מערכת שאמורה להקצות את המספר במעמד העסקה. איך היא תיראה ותעבוד ואיך היא תשפיע על העוסקים בעת הפקת החשבונית אף אחד עדיין לא יודע, כי המערכת טרם הוצגה. במהלך הדיונים בכנסת עלה חשש שאם המערכת לא תפעל בצורה יעילה, היא עלולה להפריע למהלך העסקים. את זה כנראה נדע רק בעוד כמה חודשים, כשיתחיל הפיילוט".

כיצד אפשר להתמודד עם סירוב להקצאת מספר חשבונית?

"רשות המסים לא תקצה מספר אם יש חשש שחשבונית המס תוצא שלא כדין. על רשות המסים לשלוח ל'מוכר' את העילה שבגינה הוחלט שלא להקצות מספר חשבונית בהודעה מקוונת, היא תאפשר ל'קונה' לקבל על עצמו את תשלום המס בגין העסקה. אם יסכים, אז המוכר יוציא חשבונית מס שבה תדווח העסקה כאילו היה חל עליה מס בשיעור אפס. לחלופין, הקונה לא יוכל לקזז את מע"מ התשומות.

"על החלטה שלא להקצות מספר חשבונית יוכל המוכר לבקש מרשות המסים לקיים שימוע בתוך שני ימי עסקים, וההחלטה בשימוע תינתן בתוך יום עסקים אחד. על ההחלטה בשימוע יוכל העוסק להגיש השגה בתוך 30 יום, והחלטה בהשגה תינתן בתוך 21 יום".

כיצד העסקים יכולים להיערך לשינוי?

"כאמור, קיים עדיין חוסר ודאות לגבי היישום של החוק, אולם מה שברור הוא שעסקים שיעבדו עם חשבוניות מקוונות יוכלו לקבל את האישור בהליך פשוט יותר. בדיוק בגלל זה מומלץ לעסקים שעדיין מחזיקים בפנקסי חשבוניות ידניים לעבור למערכת מקוונת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר