מהפכה של שמחה? ענף שמאות הרכב בדרך לשינוי מקיף

עושים סדר: משרד התחבורה יאמץ את המלצות הוועדה המייעצת בתחום • ביניהן: קביעת "מחיר שוק" למוצרי התעבורה בתקנות של השמאים וביטול הנחיית השמאי לציין את מחיר המחירון של החלפים

ביטוח רכב // שקיפות בחברות הביטוח. צילום: ללא

בדרך לשינוי: שרת התחבורה, מירי רגב, החליטה לאמץ את המלצות הוועדה המייעצת להשלמת חקיקת המשנה והתקנות שיסדירו את שוק שמאות הרכב.

שוק זה סובל זה שנים רבות מהיעדר תחרות, ומשרת בעיקר את האינטרסים של חברות הביטוח, השמאים והמוסכים - אך לא את האינטרס של הצרכן. ל"ישראל היום" נודע כי שרת התחבורה רגב החליטה לאמץ את המלצות הוועדה שהוגשו לה - העיקרית שבהן היא קביעה בתקנות השמאים "מחיר שוק" למוצרי התעבורה, כך שהשמאי יציין בשומה מחיר המשקף ככל האפשר את המחיר בפועל ולא את מחיר המחירון. 

במצב הקיים, השמאי מציין בשומה את מחיר מוצרי התעבורה והחלפים הנדרשים לתיקון הרכב, על סמך מחיר המופיע במחירון לצרכן של יבואן החלפים. בפועל, וכפי שמקובל בתחומים רבים, המוסכים וחברות הביטוח נהנים מהנחות משמעותיות על מחיר המחירון, בהתאם להיקף הפעילות שלהם ולגורמים נוספים.

מירי רגב // צילום: דודי ועקנין // מירי רגב, צילום: דודי ועקנין

הנחות אלה יכולות להגיע עד 40% ממחיר המחירון. פערים אלה מייקרים את עלויות התיקון במוסך, וכך מייקרים גם את פרמיות הביטוח שמשלמים כלל בעלי הרכב בישראל.

במצב הנוכחי, קיימים יחסים מורכבים ופערי מידע משמעותיים בין המבוטחים, המוסכים, השמאים וחברות ביטוח. המבוטח, בעל הרכב, אינו בקיא בדרישות תחזוקת הרכב ובתנאי הביטוח. מצב זה, של חוסר סימטריה במידע בין המבוטחים לבין יתר השחקנים בשוק, מחייב תהליך אסדרה בראייה מערכתית, הנותנת פתרון לפערים ולחסמים, וזאת כחבילה כוללת הרואה בראש ובראשונה את טובת המבוטחים, תוך שמירה על בטיחות הרכב.

לנקוב במחיר השוק

המלצתה העיקרית של המועצה, שבה חברים נציגי משרד התחבורה, השמאים, איגודי הצרכנות, המשטרה והממונה על שוק ההון, היא לבטל את ההנחיה שלפיה על השמאי לציין את מחיר המחירון של החלפים. מעתה, על השמאי לנקוב במחיר השוק, המשקלל הנחות ומייצג את העלות הריאלית של החלפים שמשלמים המוסך או חברת הביטוח, ולפיה הוא מחייב את הלקוח עצמו או את חברת הביטוח.

המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב דנה בנושא שמאות הרכב, שנכלל בתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, והחליטה להמליץ לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים לקבוע בתקנות השמאים "מחיר שוק" למוצרי התעבורה, כך שהשמאי יציין בשומה מחיר המשקף ככל האפשר את המחיר בפועל.

שורת צעדים

נוסף על כך, המליצה הוועדה על שורה של צעדים נוספים אשר יתפרסמו בחוזר רשות שוק ההון, שמטרתם הגברת התחרות בענף. בין הצעדים שעליהם המליצה הוועדה: הרחבת רשימת מוסכי ההסדר, כך שהצרכנים ייהנו מיותר חופש בחירה ולא יהיו כבולים למספר מצומצם של מוסכים; צמצום הפער הגדול הקיים כיום בגובה ההשתתפות העצמית הנדרשת מהמבוטח הבוחר לבצע את התיקון במוסך הסדר או במוסך שאינו בהסדר; וביטול רשימות השמאים, ומתן יותר חופש בבחירת השמאי.

הכל בדרך להשתנות צילום: יהושע יוסף //,

כיום, בעת טיפול במוסך הסדר, השמאי ממונה בדרך כלל על ידי חברת הביטוח, ובמוסך שאינו בהסדר - בדרך כלל לפי המלצת המוסך. מבלי להטיל ספק ביושרם ובמקצועיותם של השמאים, ברור כי עדיף למבוטח כי השמאי ייבחר על ידו וייצג את האינטרסים שלו כצרכן.

המנגנון שהוצע על ידי הוועדה כולל בחירת שמאי אקראי מתוך מאגר שמאים מורשים של משרד התחבורה, ולחלופין בחירת שמאי באופן פרטי על ידי המבוטח עצמו.

המתווה שגובש יפורסם בקרוב להערות הציבור על ידי משרד התחבורה ורשות שוק ההון. לאחר מכן המשרד יפעל בהקדם האפשרי להתקין תקנות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר