קיץ יקר ביותר: עלייה במחירי הכניסה לבריכות

קפיצת ראש לגירעון: גם בקיץ הזה ניאלץ לשלם יותר על הבילוי המרענן - זינוק של כ־3% בדמי הכניסה ובמינויים לבריכות שחייה • זינוק גם במחירי כניסות חד־פעמיות, שיכולים להגיע עד 100 ש' • "בגלל יוקר המחיה, הרוב מעדיפים לרכוש כרטיסיות על פני מינוי"

תשלמו יותר / צילום (אילוסטרציה): יהושע יוסף

החום עולה: יולי ואוגוסט כבר תכף איתנו, ואיתם כמובן הביקוש הגובר בקרב משפחות רבות להצטנן בבריכות השחייה השונות. אז בדיוק כמו מוצרים ושירותים רבים, גם בתחום זה נשלם יותר השנה לנוכח עליות המחירים בשאר הקטגוריות במשק.

לפי הערכות של Coface B.D.I, שוק בריכות השחייה יציג בשנת 2023 הכנסות בהיקף של כ־1.340 מיליארד שקלים, גידול מתון של כ־3% בהשוואה ל־2022, אז הסתכמו הכנסות השוק בכ־1.305 מיליארד שקלים. עם זאת, טרום הקורונה, בשנת 2019, הסתכמו ההכנסות ב־1.5 מיליארד שקלים.

לפי הערכות החברה, מספר בריכות השחייה הפועלות בישראל עומד על כ־630. הכנסות הענף ממכירת מינויים שנתיים מהוות כ־52% מסך ההכנסות, ואילו 48% מההכנסות הן מכרטיסיות וכרטיסים חד־פעמיים. בקרב הבריכות הגדולות, קטגוריה הכוללת בעיקר מרכזי קאנטרי קלאב אשר לרוב פועלים כל השנה ומפעילים כמה מתחמים - שיעור ההכנסות ממינויים גבוה יחסית ועומד על כ־65%-70%, ואילו בקרב הבריכות הקטנות והבינוניות, כ־60%-65% מההכנסות הן ממכירת כרטיסיות וכרטיסי כניסה חד־פעמיים.

ניתוח זה כולל בריכות שחייה המוכרות מינויים, כרטיסיות וכרטיסי כניסה חד־פעמיים לציבור הרחב ואינו כולל בריכות בבתי מלון, במכוני כושר שבשטחם מופעלת בריכה ובריכות פרטיות ובריכות בבנייני מגורים.

בשבת תשלמו יותר

לפי נתוני החברה, כניסה חד־פעמית בשנת 2023 עולה בממוצע 35-65 שקלים לאדם לבריכה קטנה/בינונית ו־55-90 לבריכה גדולה. תעריף הכניסה בשבת לרוב גבוה בכ־20%. יש בריכות המבקשות אפילו 100 שקלים לכניסה חד־פעמית. עוד עולה מהנתונים כי במסגרת רכישת כרטיסייה, לרוב המחיר לכניסה בודדת ישקף הנחה של כ־10%-15% ביחס לעלות של כניסה בודדת. עלות מינוי חודשי ליחיד תעמוד לרוב על כ־250-500 שקלים. מרבית המקומות מציעים הנחות לחיילים, לסטודנטים ולגמלאים וכן הנחות לפי ההרכב המשפחתי במסגרת רכישת מינוי. יש בריכות שבהן תושבי המקום נהנים מהנחות, ויש בריכות שלא מתאפשרת בהן רכישת כרטיס כניסה בודד.

תהילה ינאי,

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDI, "שוק בריכות השחייה צפוי להציג השנה עלייה מינורית בהכנסות ביחס לשנת 2022. על רקע ההאטה במשק ויוקר המחיה, לקוחות רבים חושבים פעמיים לפני רכישת מינוי שנתי או עונתי, וחלקם בוחרים בסופו של דבר לרכוש כרטיסיות על פני מינוי. נראה כי לאחר עליית מחירים משמעותית בשנה הקודמת, השנה חלה עלייה ממוצעת של כ־3% בתעריפי הכניסה ובמחירי המינויים השונים.

"בשנים האחרונות יש מגמה של יצירת חוויה עשירה יותר למבקרים במתחם הבריכה, הכוללת אטרקציות דוגמת מגלשות מים, מתקני נינג'ה ומתנפחים, לצד קיום אירועים, מסיבות ועוד".

ניר עוז, יו"ר ארגון מנהלי בריכות שחייה, מרכזי ספורט ונופש בישראל, מציין כי כבר כעת יש ביקוש רב להיכנס לבריכות. לדבריו, "יוני הוא החודש הכי עמוס בשנה, כי מערכת החינוך עדיין מתפקדת ואין עדיין חופשות לחו"ל. רוב בריכות השחייה פתחו את שעריהן ב־15 במאי. יש גידול בבריכות עירוניות בכל שנה, ו־20 קאנטרי קלאבים נכנסים בכל שנה לעיריות, למועצות מקומיות וליישובים קהילתיים. כמו כן, יש התאמה של בריכות ותיקות אשר מתחדשות מדי שנה".

צילום: יואב ארי דודקביץ' // לא הכל אני יכול בחופש הגדול. ילדים בבריכה, צילום: יואב ארי דודקביץ'

באשר לכניסות חד־פעמיות, עוז אומר כי "המחירים עלו בממוצע ב־8%. עלות ממוצעת של כניסה חד־פעמית עמדה על 40-70 שקלים, ואילו היום הטווח הוא 40-90 שקלים. להחזיק בריכות שחייה זו הוצאה גדולה, הכוללת הוצאות שוטפות של מערכות הטיפול במים, סינון מערכות החיטוי, שדרוגים לחיטוי ברמה גבוהה בהתאם לדרישות משרד הבריאות, צוות גדול של שמירה, בקרה, מצילים, אנשי תחזוקה, ניקיון וחשמל. יש שמשיות, כיסאות, מלתחות ועוד. אם בודקים את הרווח מכל כניסה, הוא עומד על 5%-10%, זה לא רווח גדול. עלויות המים והחשמל קפצו הרבה יותר מאשר ב־8%, ובשנתיים האחרונות עלו ביותר מ־22%".

עוד מוסיף עוז כי "עלויות השכר של מצילים עלו ב־40%, ויש מחסור אדיר. אנחנו נוקטים מהלך על מנת להוריד את גיל המצילים מ־18 ל־17 וחצי ולדאוג שזו תהיה עבודה מועדפת. בארץ יש כ־1,400 מקומות עם בריכות ציבוריות, כאשר מדובר ב־3,500 בריכות. כמו כן, נפתח בקיץ עוד 800 בריכות בקיבוצים ובמושבים. אנחנו צריכים 6,000 אם לא 7,000 מצילים, ואין לנו, כי אנשים רואים בזה עבודה זמנית. מתברר שבבתי המלון מדובר בעבודה מועדפת והמצילים מקבלים תנאים מועדפים. זה מקצוע מציל חיים, ואין סיבה שזו לא תהיה עבודה מועדפת בתקופת הקיץ".

לשאלה מדוע פערי המחירים בין תושבי העיר לאורחים חיצוניים הם גדולים מאוד, הוא עונה כי "יש עיריות שנותנות הנחה לתושבי העיר, והמחירים לתושבי החוץ הם גבוהים יותר. הן קודם רוצות לדאוג לתושבי העיר או ליישוב עצמו. העירייה משקיעה את הכסף שלה מכספי המסים של התושבים לרווחתם, ואין מצב שיתפסו את מקומם מי שלא גר בעיר עצמה".

כמה זה עולה לנו?

בדקנו את מחירי הכניסה החד־פעמית בכמה בריכות ברחבי הארץ. כך, למשל, מחיר כניסה לקאנטרי באר שבע עומד על 90 שקלים למבוגר, ולילדים בגילי 3-11 על 60 שקלים. אין כניסות בשבת. המחיר למי שאינם תושבי העיר הוא 120 שקלים מגיל 11.

בקאנטרי ערד מחיר כניסה עומד על 50 שקלים למבוגר באמצע שבוע ועל 60 שקלים בשבת. המחיר לילד הוא 40 שקלים ביום חול ו50 שקלים בשבת. המחיר לתושבי חוץ מאמיר ל־165 שקלים למבוגר ביום חול ול־182 שקלים ביום שבת. המחיר לילד עומד על 116 שקלים ביום חול ועל 132 שקלים ביום שבת.

מחיר כניסה בקאנטרי דקל בתל אביב הוא 85 שקלים למבוגר, 70 שקלים לילד ו־30 שקלים לפעוט עד גיל 3. בשבת מחיר כניסה עומד על 100 שקלים למבוגר, 80 שקלים לילד ו־35 שקלים לפעוט.

במרכז ספורט עירוני גלי חיפה מחיר כניסה עומד על 35 שקלים באמצע שבוע ועל 50 שקלים בסופי שבוע. מי שאינו תושב חיפה ישלם 70 שקלים או 85 שקלים בסוף השבוע.

בבריכת מסילת ציון מחיר כניסה עומד על 50 שקלים בימים שני-חמישי למבוגר או לילד. המחיר בשישי או בשבת עומד על 60 שקלים למבוגר או לילד.

ברשת הולמס פלייס מחיר כניסה חד־פעמית לבריכה באמצע השבוע למבוגר או לילד עומד על 100 שקלים. כניסה חד־פעמית לבריכה בסוף השבוע עולה למבוגר או לילד 120 שקלים.

מובן שמחירי הבריכות במלון גבוהים יותר. כך, למשל, הכניסה לבריכה במלון דן ירושלים היא על בסיס מקום פנוי. מחירים לכניסה חד־פעמית באמצע שבוע עומדים על 130 שקלים למבוגר ו־100 שקלים לילדים בגילי 2-15. המחיר לכניסה חד־פעמית בסוף השבוע עומד על 200 שקלים למבוגר ועל 150 שקלים לילדים בגילי 2-15.  

במלון דן כרמל המחירים לכניסה חד־פעמית באמצע השבוע עומדים על 150 שקלים למבוגר ו־130 שקלים לילדים בגילי 2-12.

המחירים לכניסה חד־פעמית בסוף השבוע עומדים על 200 שקלים למבוגר ו־150 שקלים לילדים בגילי 2-12.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר