בקול תרועה רמה: מותג קרפור הצרפתי השיק בשבוע שעבר 50 סניפים ראשונים ברחבי הארץ, ולאירוע התייצבו שר הכלכלה ניר ברקת ואף ראש הממשלה בנימין נתניהו.
במהלך ההשקה אורי קילשטיין, מנכ"ל קרפור ישראל, הגדיר את השקת הרשת שסניפיה הוסבו על ידי אלקטרה מוצרי צריכה כ"רעידת אדמה בשוק המזון הישראלי". יש לציין כי עד כה השיקה החברה מוצרים של המותג קרפור במחירים נמוכים מאוד שמעוררים תחרות במדפי המותגים הפרטיים, אך מספרם עדיין קטן יחסית. כמו כן, שאר המוצרים אינם בהכרח נמכרים במחירים הנמוכים ביותר בשוק.
לרגל ההשקה שוחחנו עם פטריק לאספרגוס, מנכ"ל הפעילות הבינלאומית של קרפור, ועם לוק דמז, סמנכ"ל הטרנספורמציה של קרפור, על הבחירה בישראל, על תוכניות החברה, על המחירים ואף על הרפורמה המשפטית.
לאספרגוס תיאר את השינוי שעומד להיות מעתה בסניפים, וזה מספר המוצרים תחת המותג קרפור. "התחלנו ביוני עם השקת השוקולדים של קרפור, והמטרה היתה להוסיף עד הפתיחה המון מוצרים של מזון ונון־פוד. כלומר עם המעבר מרשת 'סופר' (שם הסניפים לפני שהוסבו לקרפור במקום מגה בעיר ויינות ביתן) מדובר בהרבה יותר מוצרים. יש לנו יותר מ־400 מוצרי מזון כשרים ו־700 מוצרי נון־פוד".
דמז הוסיף: "עד עכשיו היו לנו הרבה מוצרים בתחום השוקולד, דגני בוקר, קפה, תה. מעכשיו יהיו לנו מוצרים כמעט בכל הקטגוריות כמו פסטה, אורז ועוד. יש לנו מוצרים בתחום הטיפוח האישי כמו דאודורנט ושמפו, וגם מוצרים בתחום הניקיון. המחירים מאוד נמוכים, אך האיכות מאוד גבוהה".
"פערים בשל עלויות"
מדוע מותג קרפור יקר יותר מאירופה ומצרפת?
דמז: "יש פערים בשל עלויות של שינוע ולוגיסטיקה וכן של כשרות. נוסף על כך, למוצרים מסוימים יש גם רגולציה בישראל שהיא שונה ואנחנו מחויבים לעשות בדיקות נוספות, נוסף על בדיקות שנעשות באירופה, וגם המסים הם לא זהים. למרות זאת, אנחנו מנסים שהמחיר יהיה קרוב למחיר בצרפת. אנחנו רוצים שכל הצרכנים ינסו את המוצרים שלנו. אם נבוא לפה עם מוצרי קרפור במחירים דומים למוצרים האחרים, זה לא יהיה מספיק כי אנחנו צריכים לתת מענה לבעיה הגדולה של יוקר המחיה".
לאספרגוס נוקב במספרים ואומר: "הצרכנים הישראלים יכולים לקבל מבחינתם את המוצרים במקסימום 25%-20% יותר יקר מאשר בצרפת או בספרד".
דמז הוסיף: "אם נוכל להוריד, זה יוכל להיות פחות מ־20%, ואנחנו עושים את זה. אבל לפעמים אם מוסיפים את העלויות, אנחנו נאלצים לקבוע מחיר גבוה יותר, וכאמור מדובר ב־25%-20% יותר מאשר בצרפת".
ביקורת על הרגולציה
בדברי לאספרגוס אפשר לשמוע את הביקורת על הרגולציה בישראל. לשאלה עד כמה היא מורכבת ענה: "זה מאוד מורכב ומאתגר. אתה צריך להיאבק ברגולציה. כל המוצרים שלנו מתאימים לרגולציה האירופית - לספרד, לאיטליה, לבלגיה ועוד, אבל כאן הרגולציה האירופית לא מתקבלת, ואנחנו צריכים לחכות כי זה לוקח זמן. למשל בתחום הקוסמטיקה התחלנו ביולי, והמוצרים הושקו בנובמבר־דצמבר כי היה את ראש השנה, סוכות ועוד.
"יכולנו להביא עוד המון מוצרים, אבל בגלל הרגולציה שנוגעת ליבוא יש פחות. עם זאת, אנחנו מאוד בטוחים שחודש אחרי חודש, ועם הרפורמה ששר הכלכלה מתכנן לעשות בישראל, אנחנו נוכל לייבא הרבה יותר מוצרים. בקרפור יש לנו אלפי מוצרים של המותג קרפור.
"היום בצרפת ובספרד נתח השוק שלנו הוא 35%, וזה מאוד גבוה. אנחנו מאוד רוצים לשכפל את זה בישראל. המטרה שלנו היא שיהיו לנו 2,000 מוצרי מזון, כלומר פי חמישה יותר בשלוש השנים הקרובות, ובחנויות הגדולות נהיה עם אלפי מוצרי נון־פוד".
הצרכנים הישראלים נחשבים לחובבי מותגים. מה גיליתם עד כה על ההתנסות במוצרים של קרפור?
לאספרגוס: "מותג קרפור הוא למעשה כמו מותג בינלאומי, ולכן הצרכנים מתייחסים אליו כמותג בינלאומי צרפתי. אנחנו רואים שיש חזרה של קניות למשל בתחומי שוקולד, קפסולות קפה, דגני בוקר ועוד".
דמז: "מובן שהצרכנים מתנסים, אבל שבוע אחרי שבוע אחרי שבוע נתח השוק עולה ועולה. זה מראה שהצרכנים מרוצים מהמוצרים הללו, וזה כמובן חיובי עבורנו. קרפור הוא מותג חזק מאוד. ישראלים רבים מכירים אותו משום שהם מטיילים באירופה ובדרום אמריקה והם כבר התנסו במוצרים הללו. אז אני מקווה שמוצרי קרפור כאן יהיו לא רק עניין של רגע, אלא שזה יהיה חזרתי ושהצרכנים יקנו אותם שוב ושוב, ואנחנו מאוד בטוחים בזה".
מה אתם אומרים על הטענה שמוצרי קרפור לא יישארו זולים?
לאספרגוס: "אם תהיה עלייה זה יהיה בגלל האינפלציה, וזה משהו שאנחנו מתמודדים איתו בצרפת, בספרד ובבלגיה בשמונת החודשים האחרונים. עם זאת, המחירים יורדים עכשיו - כמו מחיר החיטה, הקמח ועוד. אנחנו מתכננים להוריד מחירים מסוימים של מוצרי קרפור בצרפת, ומובן שגם פה. זה נכון שכשאנשים מקבלים מוצרים במחירים כל כך נמוכים הם חוששים שהמחירים יעלו. לכן הם קונים 12 מוצרים במקום מוצר אחד כי הם רוצים לאגור.
"כנותני הזיכיון, אנחנו לא אחראים למחירים שמוצעים לצרכנים, אבל אנחנו מייעצים לאלקטרה וממליצים על רמת מחירים טובה. אנחנו לא פוחדים מהמחירים הנוכחיים כי אנחנו יודעים שהם לא יעלו בעתיד".
אתם מבטיחים להיות הזולים ביותר?
דמז: "אנחנו לא מבטיחים להיות הזולים ביותר, אבל נהיה ברמת מחירים מאוד טובה ביחס לתחרות בישראל. אנחנו צריכים להיות מאוד תחרותיים. אם אנחנו לא הזולים ביותר, אנחנו צריכים להיות קרובים מאוד לזול ביותר. זה לא ה'ביג אישיו' להיות הזולים ביותר, זה להציע חנויות גדולות עם מוצרי קרפור באיכות טובה ובמחירים נמוכים. מבחינת המוצרים האחרים, יש הרבה אפשרויות במחירים הוגנים, אבל לא בהכרח הזולות ביותר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו