"אין פלא שהמחירים זינקו": מחסור חמור ביחידות דיור

בשנים 2007 - 2022 חלה עלייה של 208% במדד מחירי הדיור בישראל • "מחסור של 189,000 יחידות דיור ב־16 שנים זה נתון שלא ניתן לישון איתו בשקט"

דירות בבנייה (ארכיון2022) צילום :דודו גרינשפן

"מחסור של 189,000 יחידות דיור ב־16 שנים זה נתון שלא ניתן לישון איתו בשקט. אין פלא שמחירי הדירות זינקו ביותר מ־208% משנת 2007. על הממשלה לתקן באופן מיידי את הליקויים שעלו בדוח", כך התייחס אתמול אל משבר הדיור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדו"ח שעסק בתכנון ושיווק קרקעות למגורים.

בשנים 2007 - 2022 חלה עלייה של 208% במדד מחירי הדיור בישראל. מחירי הדיור מושפעים בין היתר מהיחס שבין ההיצע של יחידות הדיור לביקוש. על פי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה, בשנים 2006 - 2022 נוצר מחסור מצטבר של כ־189,000 יחידות דיור, וזאת משום שמספר יח"ד שנבנו היה קטן מהנדרש לפי צורכי הדיור.

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) היא הגוף הממשלתי העיקרי המופקד על הגדלת היצע הדיור. מבקר המדינה בדק את פעולותיה של רמ"י בנוגע לתכנון ולשיווק של קרקע למגורים: בין היתר, נבדקו יישום התוכנית האסטרטגית לדיור, תכנון סטטוטורי של קרקעות למגורים ושיווק וביצוע של עסקאות בקרקע למגורים.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן., צילום: אורן בן חקון

לפי התוכנית האסטרטגית, בשנים 2017 - 2040 נדרש לתכנן כ-2.6 מיליון יח"ד, אך המבקר מצא שחלק מהפעולות שנקבעו לשם מימוש התוכנית הזו לא יושמו. רמ"י ומשרד הבינוי לא גיבשו תוכנית פעולה לייזום תכנון מפורט לפי תוכנית הפעולה לתכנון האסטרטגי.

לא גיבשו תוכנית

עוד נמצא כי משרד הבינוי, מטה הדיור ואגף תקציבים במשרד האוצר, בתיאום עם רמ"י, לא גיבשו תוכנית פעולה להתחדשות עירונית בהתאם להחלטת הממשלה. באזורי הביקוש תוכננו יח"ד בשיעור נמוך מיעדי התוכנית האסטרטגית, ואילו בפריפריה נוצרו עודפי תכנון.

בביקורת עלה כי מינהל התכנון לא דיווח באופן סדיר לקבינט הדיור על נושא התוכנית האסטרטגית כנדרש בהחלטת הממשלה, ומועצת מקרקעי ישראל לא דנה בתוכנית האסטרטגית, וממילא לא הנחתה את רמ"י לגבש תוכנית עבודה ארוכת טווח על פי יעדי התוכנית.

המבקר אנגלמן ממליץ לרמ"י ולמשרד הבינוי לגבש תוכנית פעולה לייזום תכנון מפורט כפי שנקבע בהחלטת הממשלה. על משרד הבינוי, בשיתוף אגף תקציבים במשרד האוצר ובתיאום עם רמ"י, לגבש תוכנית פעולה להתחדשות עירונית ולבצע הערכת חומש לשיווק משוער של תוכניות מאושרות למגורים.

שר הבינוי והשיכון והשר במשרד רה"מ הרב יצחק גולדקנופף בתגובה לדו"ח המבקר:

בכל הקשור לשיווק קרקעות למגורים, בשנתיים האחרונות מספר יחידות הדיור ששווקו היה מעל ליעד השנתי ומטרתי המוצהרת היא להגדיל עוד את ההיצע בשנים הקרובות. בשבועות הקרובים אציג תכנית דיור מקיפה, עליה עמלנו יחד עם הדרגים המקצועיים במשרד השיכון במטרה להביא לכך שזוגות צעירים, ללא הבדלי דת, גזע ומין יוכלו לרכוש דירה ראויה במחיר סביר ולשם כך נדרש שת"פ של כלל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.

באשר לדיור עבור האוכלוסייה החרדית:

דו"ח המבקר מוכיח כי לצערי, בממשלה הקודמת פעלו במזיד לפגוע בכל הקשור לדיור עבור האוכלוסיה החרדית. מיום כניסתי לתפקיד, אני פועל ללא לאות לקדם תכנון ושיווק קרקעות גם לציבור החרדי בהיקף שייתן מענה לצרכי הדיור שלו, זה בא לידי ביטוי במכרז לשיווק של 5,300 יח"ד דיור בקרית גת לפני כשבועיים, ושכונות חדשות בנוף הגליל ובביתר עילית, לצד הקמת היישוב החדש יתיר - כל זאת בארבעה חודשים בלבד. בנוסף, במשרד השיכון עמלים בימים אלה על הכנת תכנית אסטרטגית חדשה לאוכלוסייה החרדית במטרה לעבות ערים חרדיות קיימות לצד הקמת שכונות ייעודיות בערים הטרוגניות. במקביל נבחנת אפשרות בימים אלה להקמת עיר חרדית חדשה, מלבד כסיף המיועדת אף היא למגזר החרדי. 
המטרה שלשמה נכנסתי למשרד השיכון, היא להוציא את הזוגות הצעירים מהחניונים והמרתפים לדיור ראוי ובר השגה למגזר החרדי ולכלל אזרחי ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר