נגיד בנק ישראל: "אי אפשר להוריד את האינפלציה ללא כאב מסוים" | הראיון המלא

פרופ' אמיר ירון ל"ישראל היום": "רוב העלאות הריבית הן מאחורינו" • על הדאגה בנוגע לדירוג האשראי של ישראל: "מוסדות עצמאיים וחזקים הם רכיב חיוני לכלכלה משגשגת" • על הבהלה בנוגע למשיכת הכספים מהבנקים בארץ: "אין פה פעילות חריגה"

פרופ' אמיר ירון: "הכאב של היום ימנע כאב גדול יותר מחר", צילום: יהושע יוסף

הצמיחה החדה שנרשמה ברבעון הרביעי של 2022, העלייה ברמת האינפלציה ופיחות השקל מול הדולר הוביל את בנק ישראל להעלות היום (שני) את הריבית ב-0.5% לרמה של 4.25% - בפעם השמינית ברציפות.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר בראיון ל"ישראל היום" כי הוא מעט הופתע מנתוני מדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר, וכי הוא מנסה להרגיע את משקי הבית שנאנקים תחת תשלומי המשכנתא התופחים כי "רוב העלאות הן בוודאי מאחורינו". ירון הדגיש בראיון שוב ושוב את החשיבות של עצמאות בנק ישראל ושל מוסדות אחרים.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, במסע"ת לאחר העלאת הריבית פעם נוספת // צילום: לע"מ

אתה חושב שאתם קרובים לסיום העלאות הריבית ב-4.5% או ב-4.75%? זה יהיה הסוף או שאתם רואים סיבה להגיע לריבית דומה לזו של ארה"ב, שכרגע מתמחרים שתגיע לשיא של 5.25%?

"אני חושב שכל עוד אנחנו לא נראה התפתחויות חריגות, וכרגע אנחנו עדיין רואים, גם אנחנו וגם הפעילים בשוק, החזאים, צופים שהאינפלציה תתחיל לרדת כבר בחודשים הקרובים. אנחנו כמובן מודעים לכך שהמשק עדיין בפעילות גבוהה, התעסוקה גבוהה. המדד הפתיע אותנו וגם את שאר הפעילים מעט כלפי מעלה.

"מעבר לזה, אנחנו רואים את אינפלציית הליבה שנראית טיפה יותר 'דביקה', זה משהו שאנחנו רואים בכל המשקים המפותחים. לכן, ההחלטה הנוכחית של 50 נקודות בסיס, מביאה בחשבון את האיזון בין הסיכון לאינפלציה מול התמתנות הפעילות במשק. אני חושב שרוב העלאות הן בוודאי מאחורינו, ואנחנו כמובן נמשיך לפעול אך ורק לפי הנתונים".

בנק ישראל. "אנחנו מקבלים את כל הנתונים", צילום: אורן בן חקון

"הרבה כלים בארסנל"

בהודעה ציינתם את פיחות השקל כאחת הסיבות לאינפלציה, עד כמה אתם מודאגים מזה ובאיזה תרחיש אתם תתערבו בשוק המט"ח?

"חשוב לקבל איזושהי פרספקטיבה. הייתי אומר שבשלושת החודשים האחרונים ראינו תנודתיות מאוד גדולה של שער החליפין שנע סביב רמה של 3.35 כמה פעמים וגם את סביב 3.55 ומעלה. בשבועיים וחצי האחרונים אנחנו רואים איזושהי היחלשות של הקשר בין שער החליפין ובין הביצועים בשוק המניות בארה"ב.

"אך זו תקופה שהיא כל כך קצרה ועם הרבה מאוד רעש מסביב, שמאוד קשה כרגע להצביע על איזושהי סיבתיות מובהקת. אבל ברור שככל שיש פיחות של השקל, זה לא עוזר לנו למגר את האינפלציה. אמנם הריבית הוא כמובן הכלי המרכזי, הבולט, והרוחבי כדי למגר את האינפלציה, אבל ברור שיש לנו גם עוד כלים בארסנל שלנו, ואם נצטרך אנחנו גם יכולים להשתמש בהם".

שר האוצר סמוטריץ׳ מגיב להעלאת הריבית // צילום: יהודה שלזינגר

אתה מודאג מהאזהרות שמתקבלות מהגופים הבינלאומיים בנוגע לדירוג האשראי של ישראל אם הרפורמה המשפטית תאושר במתכונתה הנוכחית?

"אין לי כדור בדולח מסודר בדיוק מה יהיה. אני חושב שדי ברור מההתבטאות שלי בוועדת הכספים שמחקרים כלכליים מראים כי מוסדות עצמאיים וחזקים הם רכיב חיוני לכלכלה משגשגת ומפותחת. ולכן אנחנו רואים את הגופים הבינלאומיים, כולל חברות דירוג האשראי מאבחנים את זה ומתעניינים בנושא הזה. לכן כפי שאמרתי, חשוב ביותר כן לשמר את המאפיינים האלה של מוסדות חזקים והעצמאים בכל תהליך של יקודם".

בבנק ישראל אתם מנטרים את תנועות המט"ח. האם ראיתם באמת הסטת כספים משמעותית מישראל לחו"ל של משקיעים זרים או של ישראלים?

"באופן תדיר, בלי כל קשר לאירועים האחרונים, אנחנו נמצאים בשיח עם המערכת הבנקאית והמערכת הפיננסית ויש לנו נתונים בנושאים הללו. מעבר לכך, ברמת המאקרו אנחנו מקבלים את כל הנתונים, נכון לעכשיו אין פה איזושהי פעילות חריגה".

בנקים חוששים לירידה בדירוג האשראי של ישראל. ג'יי פי מורגן האמריקני (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

היוזמה של גפני - טעות

יש יוזמות בכנסת להקפיא את המשכנתאות. השר אלי כהן צייץ היום שהוא ביקש משר האוצר לגבש מתווה להפסקת עליות הריביות. האם אתה מודאג מכל הניסיונות האלה להתערב לך בקביעת המדיניות המוניטרית?

"קודם כל, צריך לדייק, האינפלציה לא התמתנה (בהתייחס לציוץ של השר אלי כהן – ס"ג). וכפי שאמרתי ההחלטה שלנו של העלאה של 50 נקודות בסיס היא מבוססת, אנחנו מסתכלים על כל הנתונים. לגבי היוזמה של גפני בכנסת, למרות שאני מניח שהיא מגיעה ממניעים טובים, בסוף היא תביא רק להתייקרות המשכנתאות, וברור שאנחנו לא רוצים לפגוע בעקרון השוק ולהיכנס לתכנון מרכזי. זה לא רק לא נכון עניינית, זה גם יפגע במשק תדמיתית.

"שכל אחד יבין את חשיבותה של העצמאות בבנק המרכזי - בכל המדינות שהייתה פגיעה בבנק המרכזי, אנחנו יודעים מה הייתה התוצאה הסופית, זאת הייתה תוצאה הרסנית. אני יודע שמקבלי ההחלטות מבינים את זה".

גפני. הוא רק יפגע במשק, צילום: אורן בן חקון

"יודעים שהאינפלציה פוגעת בחלשים"

מה תוכל לומר למשקי הבית שמרגישים חנוקים בשל התייקרות המשכנתא - מתי נראה הסוף של תהליך ההעלאות?

"אנחנו מבינים את הכאב. אני גם רוצה להזכיר שהמשכנתאות בישראל ניתנות באופן שמרני גם מבחינת התשלום החודשי וגם מבחינת גובה ההלוואה. אבל אי אפשר להוריד את האינפלציה ללא כאב מסוים, זה לא עובד אחרת, ולכן אנחנו נוקטים בצעדים האלה. הכאב היום הוא כדי למנוע כאב גדול יותר מחר. אנחנו יודעים שאינפלציה מתבדרת בראש ובראשונה פוגעת בחלשים.

"הנתון שלנו לגבי העלייה בהחזר החודשי עבור אלה שלקחו משכנתא בחמש השנים האחרונות עומדת בממוצע על מעט מתחת ל-600 שקלים, אבל אנחנו עדיין יודעים שיש מנעד מאוד גדול. ההלוואות ניתנות בסך הכל בצורה שמרנית, ואני מברך על הצעדים שנעשו היום על ידי שני בנקים – דיסקונט ומזרחי. בנק ישראל תמיד מצוי בשיח מתמיד עם המערכת הבנקאית בהקשר של הטיפול במשקי הבית".

שוק המשכנתאות. "מבינים את הכאב", צילום: GettyImages
בנק ישראל. "הבנק המרכזי מצוי בשיח מתמיד עם המערכת הבנקאית", צילום: קונטקט

הקדנציה שלך תסתיים בסוף השנה, האם חשבת כבר על הבקשה להאריך?

קודם כל, מדובר בקדנציה רווית עשייה - אני חושב שלא הייתה קדנציה עם כל כך הרבה אירועים – החל משומר חומות, כל כך הרבה סבבי בחירות, שרים וראשי ממשלה שונים, הקורונה כמובן והמלחמה באוקראינה. אני עסוק כל כולי בקידום הכלכלה, בשמירה על הכלכלה, במיגור האינפלציה, בשיח עם הגופים הבינלאומיים, ובתובנות שצריך לטובת המשק. בכל אופן, אקבל את ההחלטה שלי אם להמשיך במהלך השנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר