"הילדות ייפגעו": הוקפא סיוע לאימהות חד־הוריות

המדינה הפסיקה את מימון תוכנית "סל גמיש" וכ־900 אימהות חד־הוריות נותרו בחרדה קיומית • אם חד־הורית שהתמיכה הכלכלית בה הופסקה: "אני נכנסת לעוד ועוד חובות"

תקווה לאימהות חד-הוריות (להמחשה), צילום: GettyImages

קרן ידידות טורונטו, עמותת קול אחת הפועלת לקידום זכויות החד הוריות, הקליניקה לנשים וכלכלה באוניברסיטה העברית, קו לעובד ואיתך – משפטניות למען צדק חברתי, פנו במכתב דחוף לשר העבודה יואב בן צור, (לשעבר שר במשרד הרווחה) לסגנית שר האוצר ולמנכ"לית זרוע העבודה במשרד הכלכלה, על מנת שיפעלו לאיתור תקציב להפעלת תוכנית "סל גמיש", שהוקפאה בסוף דצמבר במהלך שפגע בבת אחת ביותר מ־900 אימהות חד הוריות.

תוכנית "סל גמיש" היא תוכנית של זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, שנועדה לסייע להורים עצמאיים (חד הוריים) לחזור למעגל העבודה ולהגדיל את שעות העבודה או הלימודים, במטרה להגדיל את שיעור התעסוקה במשק. מטבע הדברים, כל המשתתפות בתוכנית הן אימהות חד הוריות.

בשנת 2022 הוכרו כזכאיות 900 אימהות חד הוריות. התוכנית מקנה סיוע כלכלי על פני תקופה של שנה וחצי, בסכום של עד 6,000 שקל למשפחה עבור מטפלת, שמרטפית, חוגים ושיעורי עזר; עד 9,000 שקל בשנה לילד עבור צהרונים; ועד 2,000 שקל לשנה לילד עבור קייטנות.

ב־22.12.22 קיבלו מאות אימהות שכבר הוכרו כזכאיות, הודעה כי התוכנית הוקפאה. לנשים שהסתמכו על הסיוע, התקבלו לעבודה שבה נדרשו והתחייבו לשעות מסוימות, הגדילו שעות עבודה, התקבלו ללימודים ורשמו את הילדים שלהם לצהרונים או לחוגים, מדובר במכה אנושה, אשר תחזיר אותם אחורה.

במכתב של הארגונים הם קוראים לאתר בדחיפות מקורות תקציביים אשר יאפשר את המשך התוכנית או לכל הפחות להקצות לאלתר תקציב ייעודי לאימהות שכבר הוכרו כזכאיות ואשר על סמך זה, שילמו מכספן עבור מסגרות וחוגים.

אמהות חד הוריות בחרדה קיומית: "אני נכנסת לעוד ועוד חובות" (להמחשה), צילום: Getty Images

ואכן, משיחות שקיימנו עם מספר אימהות עולה פגיעה קשה מהמהלך. כך למשל, מספרת לנו נועה (שם בדוי), בת 35, גרושה ואם לשתי פעוטות, אשר מתגוררת בדרום וקיבלה בנובמבר האחרון זכאות להשתתף בתוכנית: "לא יכולתי לעמוד בתשלום על שני גנים וישבתי בבית במשך שנה. חיכיתי שתתחיל שנת הלימודים כדי להכניס את הילדים למסגרות ובהסתמך על 'סל גמיש', לקחתי עבודה שמאפשרת לי לעבוד גם אחר הצהריים ובימי שישי.  פתאום קיבלתי הודעה שהתוכנית הוקפאה. אני נכנסת לעוד ועוד חובות. אני לא יודעת איך אכלכל את הילדות שלי".

סיגל (שם בדוי), גרושה ואם לשלושה ילדים קטנים. היא עובדת בחצי משרה בחברת אחזקה ומרוויחה כ־3,500 שקל.  "החל מדצמבר כבר לא קיבלתי סיוע. במקום להרים את הראש, אני צריכה להחליט אם להוציא את הכסף על צהרון או אוכל למקרר".

מזרוע העבודה במשרד הכלכלה נמסר בתגובה לדברים: "תוכנית 'סל גמיש' הצליחה להכפיל ויותר את כמות הזכאים/ות וסייע ליותר מ־900 משפחות חד הוריות. לאור הגידול בזכאים התוכנית הגיעה למיצוי תקציבי לשנת 2022. אנו נפעל בשנה הבאה לתקציב נוסף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר