הרפורמה החדשה שתחסוך כסף רב לעסקים הקטנים

משרד האוצר מקדם רפורמה שתעניק הקלות רגולטוריות לבעלי עסקים קטנים ותקל עבורם את ההתעסקות עם מס הכנסה • ההצעה צפויה לחסוך לעסקים במשק כ-1.3 מיליארד שקלים בשנה ומעל מיליון ימי עבודה • במידה ותקציב המדינה יעבור כמתוכנן עד הקיץ, ההקלות ייכנסו לתוקף מתחילת השנה הבאה

צריך לעזור להם, צילום: נעם ריבקין פנטון

סוף לניהול החשבוניות ולתשלומי מקדמות: משרד האוצר בשיתוף עם רשות המסים מתכנן רפורמה שתחסוך התעסקות מסורבלת עם דוחות מס הכנסה ותחסוך זמן וכסף. הרפורמה צפויה להיכנס לחוק ההסדרים הקרוב והיא קובעת שורה של הקלות רגולטוריות לעוסקים שמחזורם העסקי לא עולה על התקרה של עוסק פטור, כ-100 אלף שקלים בשנה.

לפי הרפורמה, עסקים אלו יידרשו רק לפתיחת תיק, תיאום מס ותשלום מס בסוף השנה. את הפעולות יוכלו לבצע בעזרת אפליקציה ייעודית וידידותית למשתמש. כלומר, העוסקים הזעירים יצטרכו להגיש דיווח פעם בשנה בלבד במקום לדווח כל חודשיים ולשלם מקדמות, ולהגיש דוח שנתי מסורבל.

רשות המסים תאפשר ניכוי הוצאות אחיד (להמחשה), צילום: יהושע יוסף

מעבר לכך, כתחליף לכללים הקיימים להכרה בהוצאות, יותרו הוצאות בשיעור נורמטיבי של 20%. זאת, לעומת המצב הקיים כיום בו העוסקים הזעירים צריכים לנהל את רשימת ההוצאות שלהם, לנהל את הספרים ולאסוף קבלות. במקום זה, רשות המסים תאפשר ניכוי הוצאות אחיד בגובה של 20%. לדוגמה, אם מדובר בהכנסה של 80 אלף שקל, מסכום זה יופחת 20%, שהם 16 אלף שקלים, והמס שישולם יהיה על 64 אלף שקלים.

ההצעה צפויה לחסוך לעסקים באופן ישיר כ-1.3 מיליארד שקלים בשנה ומעל מיליון ימי עבודה של התעסקות בבירוקרטיה ומילוי דוחות.

מתחיל לקדם את האג'נדה הכלכלית שלו, שר האוצר סמוטריץ' (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מדובר ביוזמה בין הראשונות מסוגה בעולם שמתכתבת עם האג'נדה של שר האוצר סמוטריץ' התומכת בהסרת חסמי בירוקרטיה בעולם העסקים. עם זאת, יצוין כי העבודה על הרפורמה החלה כבר לפני כשנתיים.

במידה ותקציב המדינה יעבור כמתוכנן עד הקיץ, ההקלות צפויות להיכנס לתקוף החל מתחילת השנה הבאה. הפלטפורמה החדשה לדיווחי העוסקים הזעירים תוקם באתר רשות המסים, והיא תהיה תשען על מערכת תיאומי המס שכבר קיימת היום.

הרגולציה הקיימת כיום במס הכנסה לא מבחינה בין עסקים זעירים לבין עסקים גדולים יותר, כתוצאה מכך, נוצר עודף בירוקרטי והכבדה על עסקים זעירים שצריכים לשלם מקדמות פעם בחודשיים, לנהל תיק במס הכנסה ועוד. הרגולציה בתחום המס על עסקים אלה כוללת, בין היתר, פתיחת עסק, רישום ומעקב אחר הוצאות, דיווח על מקדמות, מילוי דוח שנתי מלא, לרבות צירוף נספחים ומסמכים, ומילוי הצהרת הון. הרגולציה הקיימת היום חלה על כ-400 אלף עוסקים זעירים קיימים וכ-60 אלף עוסקים חדשים צפויים מדי שנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר