דו"ח העוני: חמישית מאזרחי ישראל - עניים

על פי דו"ח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2021, ישראל נמצאת בתחתית רשימת מדינות ה-OECD • למרות היציאה ממשבר הקורונה, מדובר בעלייה • זינוק בעוני בקרב אזרחים ותיקים • הנתונים המדאיגים

הומלס בתל אביב , צילום: יהושע יוסף

הביטוח הלאומי מפרסם הבוקר (חמישי) את דו"ח העוני הרשמי של מדינת ישראל לשנת 2021. על פי הדו"ח, חלה עלייה בשנה זו במספר העניים בישראל, והעלייה הגבוהה ביותר היא בקרב אזרחים ותיקים.

בתקופת הדו"ח, לפני כשנתיים, חזר המשק הישראלי למסלול צמיחה בהשוואה למשבר הקורונה - עם עלייה בתמ"ג, ירידה בשיעורי האבטלה במשק ועלייה בשכר הריאלי.

עם זאת, במחצית השנייה של 2021 צומצמו משמעותית התמיכות שניתנו למשפחות ולעסקים, ולראשונה זה שנים נרשמה עלייה בשיעור העוני והאי־שוויון לפי הכנסות נטו.בשנת 2021 עמד קו העוני על 2,849 שקלים לנפש ו־5,698 שקלים לזוג.

הקפאת ארנונה והוזלה בדלק: נתניהו וסמטוריץ' הציגו תוכנית למאבק ביוקר המחיה // צילום: לע"מ

זוג עם שני ילדים ייחשב עני אם ההכנסה שלו תהיה נמוכה מ־9,117 שקלים, וזוג עם ארבעה ילדים ייחשב עני אם ההכנסה שלו תהיה נמוכה מ־12,108 שקלים.בישראל חיים כמעט 1.95 מיליון עניים, מתוכם כמעט 854 אלף ילדים, וקצת יותר מ־212 אלף אזרחים ותיקים - כך עולה מהדו"ח.

עומק העוני (ההפרש בין הכנסות משק הבית לבין קו העוני), המאפשר להעריך את חומרתו, עלה מ־38.7% בשנת 2020 ל־39.4% בשנת 2021. 21% מהמשפחות בישראל חיו מתחת לקו העוני ב־2021 (לעומת 20.5% בשנה שקדמה לה).

העלייה הגבוהה ביותר בשיעור העוני נרשמה בקרב האזרחים הוותיקים, ככל הנראה כתוצאה של הפסקת המענקים המיוחדים שניתנו ב־2020, ועקב השתתפותו המועטה של פלח אוכלוסייה זה בשוק העבודה בשל הקושי לחזור לעבוד.

אין כסף לתרופות

בפריסה גיאוגרפית, נראה כי בפריפריה, בירושלים ובמגזרים החרדי והערבי יש יותר עניים. 38.7% מהמשפחות בירושלים עניות, 32% בבני ברק ו־44% ברהט. העיר הענייה ביותר שבה יותר מ־80 אלף תושבים היא מודיעין עילית, ואחריה בית שמש.

באזור תל אביב והמרכז שיעור העוני נמוך יותר מהממוצע. בהתבסס על סקר של הלמ"ס, העידו יותר מ־26% ממשקי הבית כי אינם מצליחים לכסות את כל ההוצאות החודשיות. בשל קשיים כלכליים, 10.6% ויתרו על טיפול רפואי, 6.9% ויתרו על תרופות מרשם ו־5.2% ויתרו על ארוחה חמה.

כ-40% מהתושבים עניים. ירושלים, צילום: אי.אף.פי

הנתונים בדו"ח ממחישים את העובדה כי קצבאות הזקנה וקצבאות הנכות יעילות מאוד בצמצום העוני. ממדי העוני בקרב אזרחים ותיקים צפויים לרדת בשנת 2022, לאחר שסכום קצבת השלמת ההכנסה עלה החל מינואר אשתקד.

עם זאת, קצבת הבטחת ההכנסה היא בין הקצבאות ששיעור התרומה שלהן לחילוץ מעוני הוא נמוך, כיוון שהיא לא שונתה כבר שנים רבות.עוד עולה מהדו"ח כי אם בשנת 2020 ניתן היה לראות שהסיוע והקצבאות שניתנו בזמן הקורונה הציבו את ישראל בסמוך לממוצע במדינות ה־ OECD - בשנת 2021 ישראל חזרה לתחתית הדירוג, מה שמעיד על רמת עוני מהגבוהות ביותר בארצות המפותחות. ישראל נמצאת שנייה מלמטה, אחרי קוסטה ריקה.

דרוש שינוי

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "דו"ח העוני מראה פעם אחר פעם שקצבאות מסייעות לחילוץ מעוני. בקדנציה הקרובה אעשה כל מאמץ כדי לטפל בסיבות לעוני ובשילוב מיטבי בשוק התעסוקה, במקביל לצדק חלוקתי נכון ומעודכן".

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום: "כדי להתמודד עם הפערים בחברה, נדרשים העלאת קצבאות ומתן כלים וסיוע למשפחות וליחידים שנמצאים בשוק העבודה אך משכורתם נמוכה, בדגש על הפריפריה. יש צורך בשינוי חקיקה".

מנכ"ל ארגון "פתחון לב", אלי כהן: "מצב העוני בישראל מחמיר, והפערים החברתיים גדלים. הדו"ח מתייחס שנתיים לאחור, ואנו סבורים כי המצב בפועל הרבה יותר גרוע. חברי הממשלה החדשה הבטיחו לציבור לטפל בעוני, ועליהם לקיים את הבטחותיהם בהקדם".

בארגון "לתת" אמרו: "רק שינוי סדר העדיפויות הלאומי ויישום מדיניות מתאימה יוכלו לצמצם את הבעיה החברתית־כלכלית החמורה, שממנה סובלת רבע מהאוכלוסייה".

תגובת המיזם הלאומי לביטחון תזונתי לדו"ח העוני: "בישראל ישנן עמותות סיוע רבות, אך מאמציהן מתרכזים בפסח וחגי תשרי, בעוד בשאר ימות השנה כמעט שאין תמיכה. עוד מתריע המיזם לביטחון תזונתי כי עשרות אלפי משפחות בישראל "נופלות בין הכיסאות" בשל חוסר התיאום בין העמותות השונות, בלעדיות העמותות לקבוע מי זכאי לסיוע ותחושת הבושה המונעת מאנשים לבקש תמיכה. המיזם הוא שיתוף פעולה בין משרד הרווחה והביטחון התזונתי, הרשויות המקומיות, הקרן לידידות, המיזם לביטחון תזונתי של אשל חב"ד ומעניק תמיכה חודשית בסך 500 שקלים שיבטיחו ביטחון תזונתי למשפחות הנזקקות".

"המיזם פועל באופן שיוויוני ועל פי קריטריונים ברורים. כיום המיזם מעניק תמיכה ל-37,600 משפחות בישראל בתקציב של 16מיליון שקלים בחודש. אלפי משפחות נוספות מקבלות מדי חודש סיוע בתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות).המיזם לביטחון תזונתי חותר לאתר ולהגיע לכמה שיותר משפחות נזקקות, ולהעניק להן תמיכה רציפה. כמו כן, המיזם פועל בסטנדרט אחיד שנקבע על ידי משרד הרווחה והמועצה לביטחון תזונתי, ומאפשר להתמודד ולאתר את מי שבאמת נזקק לסיוע". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר