מפתיע? זה היישוב הפריפריאלי ביותר בישראל

על פי מדד הפריפריאליות של היישובים בישראל לשנת 2020, היישוב אילות הוא היישוב הפריפריאלי ביותר • גבעתיים הוא היישוב המרכזי ביותר

אילת, צילום: יהודה בן יתח

היישוב אילות במועצה אזורית חבל אילות הוא היישוב הפריפריאלי ביותר, וגבעתיים הוא היישוב המרכזי ביותר - כך עולה ממדד הפריפריאליות של היישובים בישראל לשנת 2020 של שמתפרסם היום (שני).

הניתוח נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור 1,213 יישובים, והוא מתפרסם פעם בחמש שנים.

10 היישובים הפריפריאליים ביותר הם אילות, באר אורה, אילת, אליפז, סמר, יטבתה, שחרות, גרופית, קטורה ולוטן. 10 היישובים המרכזיים ביותר הם גבעתיים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, ירושלים, גת רימון, קריית אונו, פתח תקווה, חולון.

תצלום אווירי, גבעתיים, צילום: yad2

כמו כן, מציגה הלמ"ס מדד הפריפריאליות של רשויות מקומיות לשנת 2020: עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות – מדובר בממוצע של מדדי היישובים בתוך המועצה, משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם.

10 הרשויות המקומיות הפריפריאליות ביותר הן: אילת, חבל אילות, הערבה התיכונה, עין קנייא, מג'דל שמס, מצפה רמון, ע'ג'ר, בוקעאתא, מסעדה, מטולה. 10 הרשויות המקומיות המרכזיות ביותר הן: גבעתיים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, ירושלים, קריית אונו, פתח תקווה, חולון, גני תקווה.

גבעת שמואל, צילום: גילי בנג'ו

אזור פריפריאלי מוגדר כאזור מרוחק מאפשרויות (כגון שווקים, מקומות תעסוקה ושירותי בריאות), מפעילויות (כגון עבודה, לימודים, קניות ופנאי) או מנכסים הקיימים בכל האזורים, כולל באזור עצמו. מדד הפריפריאליות נבנה בהתאם להגדרה זאת, במטרה לאפיין את היישובים ואת הרשויות המקומיות לפי מיקומם הגאוגרפי בטווח בין הפריפריאלי ביותר לבין המרכזי ביותר.

ערך המדד מחושב כסכום משוקלל של שני מרכיבים: נגישות פוטנציאלית - במשקל של 2/3, וקרבה לגבול מחוז תל אביב – במשקל של 1/3. מרכיב הנגישות הפוטנציאלית מבטא את קרבת היישוב לכל אחד מכלל היישובים משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם, כאשר גודל האוכלוסייה מעיד על עוצמת האפשרויות, הפעילויות והנכסים ביישוב. מרכיב הקרבה לגבול מחוז תל אביב מבטא את המבנה המונוצנטרי של מדינת ישראל, כאשר מחוז תל אביב מהווה מרכז כלכלי ועסקי של המדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר