סקר למ"ס: מבצע "שומר החומות" פגע באמון הצרכנים

ערך מדד הציפיות לשינוי לטובה במצב הכלכלי ירד ממינוס 12 למינוס 24 במחצית הראשונה של החודש • מדד אמון הצרכנים העמיק למינוס 4 • שינוי מינורי בכוונה לבצע רכישות גדולות

"ננו בינט" - תאפשר ללוחמים להעביר מידע עצום בזמן אמת ביניהם ולמפקדים בעמדות הפיקוד, צילום: אורן בן חקון

על רקע משבר הקורונה: מדד אמון הצרכנים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עמד במחצית הראשונה של החודש על מינוס 4%. מדובר בירידה במדד מאז המחצית השנייה של אפריל, שבה הוא עמד על מינוס 3%.

מערכי המרכיבים של המדד עולה כי חלה החמרה בציפיות לשינוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה - ירידה ממינוס 12% למינוס 24% כעת. עם זאת, יש לציין כי ערכיו החיוביים של מאזן זה מאז המחצית השנייה של פברואר מצביעים על אופטימיות זהירה של הפרטים בציפיות לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה.

המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית בשנה הקרובה עומד על ערך חיובי של 11%, לעומת 13% במחצית השנייה של אפריל. ערכיו החיוביים של מאזן זה מאז המחצית הראשונה של נובמבר 2020 מצביעים על אופטימיות זהירה.

המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 18%, בעוד במחצית השנייה של אפריל עמד על מינוס 24%.

המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על מינוס 22%, בעוד במחצית השנייה של אפריל הוא עמד על מינוס 26%.

מדד אמון הצרכנים נקבע בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים. המתודולוגיה של הסקר תואמת את ההנחיות של ה-OECD לסקרים מסוג זה. המדד מתפרסם בכל חודש על ידי הלמ"ס זה עשר שנים.

המדד נקבע למעשה לפי ההפרש המשוקלל בין שיעור התשובות החיוביות - הצופות שיפור, לבין שיעור התשובות השליליות - הצופות החמרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר