להיט הנדל"ן החדש של הישראלים: פורטו

העיר השנייה בגודלה במדינה מצליחה למשוך אליה משקיעים ישראלים רבים • הנוסחה: מחירי נדל"ן בעלייה, תשואה גבוהה משכירות, מחיה זולה ו"ויזת זהב" למשקיעים

אקלים דומה ומחירים נוחים. פורטו, צילום: gettyimages

יוקר המחיה הגבוה בישראל אילץ ישראלים רבים לחשב מסלול מחדש, וחלקם בחרו לנסות את מזלם מעבר לים. אחד מהיעדים הפופולריים הוא פורטוגל, שמושכת אליה ישראלים רבים בזכות האקלים הנוח שמזכיר את ישראל, והמחירים הנמוכים – שפחות מזכירים את המולדת.

בעוד רבים בוחרים לגור בליסבון, עיר הבירה של פורטוגל, בתקופה האחרונה גדלה הפופולריות גם של פורטו, העיר השנייה בגודלה במדינה. אמיר כהן, מדריך טיולים שגר בפורטו, מספר כי "הרבה יותר זול בפורטו מאשר בישראל, מצחיק עד כמה. אספרסו בבית קפה עולה חצי יורו ועל קפוצ'ינו משלמים יורו וחצי. ארוחה במסעדה יקרה יכולה להסתכם ב־15-20 יורו לבן אדם, אבל במסעדות פועלים אפשר לאכול ארוחה מלאה תמורת פחות מ־10 יורו".

"אספרסו עולה חצי יורו". אמיר כהן, שמתגורר בפורטו,

"מרגישים את זה גם בסופר כמובן", מוסיף כהן. "חלב עולה בקושי 70 סנט, לחם יורו וקצת. מבחינת ביגוד, ג'ינס לא ממותג אפשר לקנות פה ב־20-35 יורו. מכנסי ג'ינס יקרים ממותג נחשב מגיעים ל־50 יורו. בניגוד לערים אחרות בפורטוגל, פורטו היא עיר עם אוכלוסייה צעירה ומרגישים פה את חיי הלילה. זה יוצא דופן. אם רוצים לצאת לפאב, בירה תעלה בסביבות 1.5-2.5 יורו, ועל משקאות אלכוהוליים אחרים משלמים 3-4 יורו".

הנהירה לדרכון הזר

נהירת הישראלים לפורטוגל החלה לפני כמה שנים עם חקיקת חוק האזרחות במדינה, שאפשר קבלת אזרחות לצאצאי היהודים שגורשו מספרד ומפורטוגל. לפני כמה חודשים השלטונות הפורטוגליים החליטו לעצור את החגיגה והחמירו את הקריטריונים לקבלת האזרחות במדינה, בטענה לאי־סדרים, אך עשרות אלפים ניצלו כבר את המומנטום וקיבלו את הדרכון.

מציעה תנאים טובים להשקעות. פורטוגל, צילום: gettyimages

החמרת הדרישות אילצה ישראלים רבים לפנות לאפיק חדש להשגת אזרחות פורטוגלית - תוכנית "ויזת זהב". במסגרת זו, מי שבוחר להשקיע בפורטוגל מקבל מהמדינה הטבות שונות, ובהן אזרחות לכל החיים, לא רק למשקיע עצמו אלא גם לכל בני משפחתו הגרעינית. האזרחות כוללת גם דרכון קבע של המדינה, שנכללת באיחוד האירופי. המשמעות היא שהמשפחה יכולה לחיות, לגור, לעבוד וללמוד בפורטוגל ובכל אחת ממדינות האיחוד האירופי האחרות ללא הגבלה.

לפי נתוני הדו"ח של חברת המחקר והייעוץ Global Citizen Solutions, מספר הבקשות לוויזת זהב הוכפל מספטמבר 2021 עד ספטמבר 2022. נתון מעניין נוסף שפרסמה החברה הוא שהרוב המכריע של ההשקעות בגולדן ויזה, כ־90%, הן בתחום הנדל"ן. עם זאת, אין נתונים מדויקים בנוגע למספר הישראלים המתגוררים כיום בפורטוגל. 

דירה ב־800 אלף ש'

"יש שילוב של כמה תנאים שעושים את קניית הנדל"ן בפורטו למשתלמת מאוד. ראשית, ניתן לקבל מימון של עד 70% מהבנק. עם הון עצמי של כ־80 אלף יורו או 300 אלף שקלים, אפשר לרכוש דירת חדר וסלון חדשה בעיר שהיא מובילה ומתפתחת בקצב מואץ. שנית, בזמן שערך הנדל"ן יורד בהרבה ערים מרכזיות, בפורטו אין שינוי והמגמה בעלייה. הסיבה היא כ־8 מיליון תיירים בשנה ומשקיעים חדשים שמגיעים לעיר", מסביר איתי מור, יזם ומלווה עסקאות נדל"ן בפורטו בשיחה עם "ישראל היום".

יזם הנדל"ן בפורטו איתי מור, צילום: אלונה אביסטריס

לדבריו, "פורטו נבחרה ליעד התיירות המוביל באירופה בחמש השנים האחרונות. מחירי הנדל"ן בעיר עולים בממוצע ב־%10-%12 בשנה, והתשואה הממוצעת מהשכרה לטווח ארוך עומדת על 6%-%8, ולטווח קצר על 11%-%16 לשנה ולעיתים אפילו יותר".

ואיך המחירים? לדברי מור, תמורת פחות מ־800 אלף שקלים אפשר לרכוש בפורטו דירת 53 מ"ר חדשה בבניין מודרני. דירת 4 חדרים חדשה של 120 מ"ר נמכרת ב־560 אלף יורו, שהם כ־2 מיליון שקלים.

מור מספר כי מייד אחרי הבחירות, ההתעניינות בוויזת הזהב גדלה פי כמה. "בחודש האחרון פנו אלינו הרבה ישראלים שהביעו עניין ברכישת נדל"ן בפורטוגל באמצעות תוכנית ויזת זהב, והגל עדיין לא דועך".

התנאים לוויזת זהב

נציין כי ויזת זהב אינה נגישה לכל כיס: ההשקעה המינימלית הנדרשת לוויזת זהב בפורטוגל היא 280 אלף יורו. בערים גדולות ומרכזיות ניתן לקבל את הוויזה תמורת רכישה של נדל"ן מסחרי בלבד, והמעוניינים לקנות דירות ולקבל את הוויזה יוכלו לעשות זאת באזורים בעלי צפיפות אוכלוסין נמוכה. הסכום שצריך להשקיע כולל את עלויות השיפוץ והשבחת הנכס.

מסלול נוסף לוויזת זהב הוא השקעות הון סיכון, עם  פטור ממס על הרווחים (בישראל יש 25% מס על השקעות בשוק ההון). במסגרת תוכנית ויזת זהב, כל רווח שנצבר בעקבות השקעה במסלול בפורטוגל נשאר כולו בידי המשקיע. מסלולי השקעה נוספים הם הקמת חברה או השקעה בחברה פעילה במדינה והשקעה בתרבות ובאמנות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר